Πέφτουν οι τιμές των υγρών καυσίμων αλλά η Ελλάδα συνεχίζει να είναι η ακριβότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
("κλικ" στην εικόνα για να δείτε πως ακριβώς διαμορφώνεται η τιμή της αμόλυβδης)
Από την 1η Νοεμβρίου μέχρι και τις 6 Δεκεμβρίου η απλή αμόλυβδη βενζίνη λόγω της αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών αλλά και της συμπίεσης των...περιθωρίων κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων έχει μειωθεί κατά 3,6 λεπτά το λίτρο. Η αμόλυβδη στις αρχές του προηγούμενου μήνα πωλούνταν στο 1,675 ευρώ το λίτρο και την περασμένη Τρίτη ήταν στο 1,639 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει επεξεργαστεί η γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και δημοσιεύει σήμερα η «Ημερησία» η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώνεται πια σε ποσοστό κατά 60,35% από τους φόρους και τους δασμούς. Ή με πιο απλά λόγια από το 1,639 ευρώ περίπου το 1 ευρώ «φουσκώνει» την τιμή καταναλωτή και πάει στα δημόσια ταμεία.
Φόροι
Πρόκειται για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και το Τέλος υπέρ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που επί της συγκεκριμένης τιμή ισούνται με 0,989 ευρώ. Σε αυτό το μέγεθος προστίθενται και οι μεταβλητοί φόροι που είναι ο ΦΠΑ, το ΔΕΤΕ και η Εισφορά του Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών. Οι τρεις τελευταίοι φόροι είναι 0,319 ευρώ. Το 32,92% της τελικής τιμής είναι η τιμή διυλιστηρίου και το 6,73% είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους των βενζινοπωλών και των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Η βενζίνη μειώθηκε τον τελευταίο ένα μήνα, ωστόσο, οι Έλληνες την αγοράζουν ακριβότερα σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.
Ο λόγος είναι η μεγάλη αύξηση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα που έχει σαν αποτέλεσμα την επιβάρυνση της τελικής τιμής κατανάλωσης. Έτσι, ενώ στην Ελλάδα η τιμή είναι 1,639 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ολλανδία πωλείται προς 1,607 ευρώ το λίτρο, στην Ιταλία 1,575 ευρώ το λίτρο, στη Δανία 1,572 ευρώ, στο Ηνωμένο Βασίλειο 1,545 ευρώ, στη Φινλανδία 1,535 ευρώ, στο Βέλγιο 1,529 ευρώ, στη Σουηδία 1,523 ευρώ, ενώ η πιο φθηνή βενζίνη είναι στη Βουλγαρία με 1,139 ευρώ το λίτρο. Η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας σε σχέση με τη μέση τιμή της βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 10,4% υψηλότερη. Ενδιαφέρον στην ανάλυση της γενικής γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης έχει η πορεία του μεικτού περιθωρίου κέρδους των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών. Αυτό έχει πέσει ένα λεπτό το λίτρο.
Εμπορία
Πιο συγκεκριμένα την 1η Νοεμβρίου ήταν 0,123 ευρώ το λίτρο, ενώ δύο μέρες μετά στις 3 Νοεμβρίου ήταν 0,128 ευρώ το λίτρο, που ήταν και το υψηλότερο. Το ίδιο βέβαια περιθώριο κέρδους είχε σημειωθεί και στις 24 με 25 Νοεμβρίου. Πάγια συνήθεια της εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν με την αποκλιμάκωση των τιμών να «τσιμπάνε» τα περιθώρια κέρδους τους. Αυτό που διαπιστώνεται τώρα είναι να τα χαμηλώνουν. Είναι χαρακτηριστικό πως από τις 24 και 25 Νοεμβρίου οπότε και οι τιμές πέφτουν χαμηλώνουν και τα περιθώρια κέρδους. Πιο συγκεκριμένα από το 0,128 ευρώ το λίτρο κατέβηκαν στις 6 Δεκεμβρίου στο 0,11 ευρώ το λίτρο.
Αυτό δείχνει σε συνδυασμό και με τη μείωση της καταναλωτικής ζήτησης πως οι εταιρείες και οι βενζινοπώλες ρίχνουν τα κέρδη τους προκειμένου να επιβιώσουν στην αγορά. Η πτώση στο πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν της τάξης του 17%.
Ο κλάδος των πρατηρίων μετρά απώλειες από την οικονομική ύφεση που έχει πυροδοτήσει... την αύξηση της έμμεσης φορολογίας με αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων. Έχουν κλείσει 1.100 βενζινάδικα και άλλα 500 αναζητούν αγοραστή. Στα ύψη βρίσκεται και η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Έχει πιάσει σχεδόν το 1 ευρώ το λίτρο, για την ακρίβεια η μέση τιμή του είναι το 0,977 ευρώ. Εκεί το περιθώριο κέρδος των πρατηρίων και εταιρειών εμπορίας έχει ανέβει.
Περιθώριο κέρδους
Πιο συγκεκριμένα την 1η Νοεμβρίου με τιμή στο 0,945 ευρώ το μεικτό περιθώριο κέρδους ήταν στο 0,085 ευρώ το λίτρο. Στις 6 Δεκεμβρίου η τιμή του αυξήθηκε στο 0,977 ευρώ το λίτρο και το κέρδος ανέβηκε στο 0,092 ευρώ το λίτρο. Στο πετρέλαιο θέρμανσης η κατανάλωση έπεσε έως και 50% καθώς τα νοικοκυριά δεν αντέχουν το κόστος κι έτσι στρέφονται σε άλλες μορφές θέρμανσης. Μάλιστα, οι βενζινοπώλες με δεδομένη την αύξηση του ΕΦΚ από του χρόνου τον Οκτώβριο προκειμένου να εξισωθεί με εκείνον του ντίζελ εκτιμούν ότι ο στόχος της είσπραξης επιπλέον εσόδων δεν θα επιτευχθεί.
Χρ.Κολώνας