Στον Πειραιά η τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε στα 2,05 ευρώ, στο Ηράκλειο της Κρήτης στα 2,005 ευρώ και στην Κεφαλλονιά στα 2 ευρώ το λίτρο..
- "Κλικ" στον πίνακα για τις τιμές ανά νομό
Εκανε το διπλό η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης και εκτροχιάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αλλά και τα οικονομικά των επιχειρήσεων. Άγγιξε και ξεπέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο στον... Πειραιά (2,05 ευρώ), στο Ηράκλειο της Κρήτης (2,005 ευρώ) και στην Κεφαλλονιά είναι ακριβώς στα 2 ευρώ το λίτρο. Το ράλι... των τιμών των καυσίμων έχει ξεκινήσει από τις αρχές του χρόνου και μέχρι σήμερα κάθε μέρα καταπίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Έτσι, η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει εκτιναχθεί πια στα 1,838 ευρώ το λίτρο από 1,654 ευρώ που ήταν στις 2 Ιανουαρίου. Δηλαδή έχουμε αύξηση, σε μέσα επίπεδα, της τάξης των 18,4 λεπτών το λίτρο μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών.
Εμπάργκο
Ο κύριος λόγος της ανόδου εντοπίζεται στις εξελίξεις με το Ιράν. Η Ε.Ε. έχει αποφασίσει να
επιβάλει εμπάργκο στις εισαγωγές πετρελαίου από τη χώρα. Το αποτέλεσμα είναι να έχει προκληθεί πανικός στις αγορές, ενώ ταυτόχρονα να είναι σε πλήρη εξέλιξη και κερδοσκοπικά παιχνίδια στις διεθνείς αγορές των εμπορευμάτων.
Στην ελληνική αγορά το γεγονός της αύξησης των ειδικών φόρων κατανάλωσης και του ΦΠΑ έχει επιβαρύνει σημαντικά τις τελικές τιμές των προϊόντων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φόροι και οι δασμοί αποτελούν το 56,01% της τιμής λιανικής. Η τιμή διυλιστηρίου αντιστοιχεί στο 39,41% και το υπόλοιπο ποσοστό 4,57% είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων. Σε ό,τι αφορά τους φόρους σε αυτούς από το 2009 έχουν σημειωθεί:
•Δύο αυξήσεις του ΦΠΑ από 19% σε 23%.
•Τέσσερις αυξήσεις του ΕΦΚ στις βενζίνες από 359 σε 670 ευρώ ανά χίλια λίτρα (87%).
•Τρεις αυξήσεις του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης από 302 σε 412 ευρώ ανά χίλια λίτρα (36%).
•Αναμένεται επίσης και αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης του οποίου η τιμή θα κυμαίνεται από 330-412 ευρώ ανά χίλια λίτρα (80%-100% του αντίστοιχου στο πετρέλαιο κίνησης).
Το αποτέλεσμα είναι το κράτος να είναι ο κερδισμένος της ανόδου των τιμών λόγω των μεγάλων φόρων αλλά και του υψηλού ΦΠΑ που υπολογίζεται ως ποσοστό επί της τιμής. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας τα τελευταία δύο χρόνια τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 2 δις. ευρώ. Το 2009 ήταν συνολικά 4,8 δισ. ευρώ και το 2011 6,8 δισ. ευρώ. Το 2010 ήταν στα 6,7 δισ. ευρώ.
Μείωση κατανάλωσης
Οι οικογένειες πια έχουν περιορίσει τις μετακινήσεις, ενώ οι επιχειρήσεις γνωρίζουν μεγάλη επιβάρυνση στο κόστος λειτουργίας και παραγωγής των προϊόντών τους.
Έτσι έχει μειωθεί σημαντικά η ζήτηση των καυσίμων. Όπως προκύπτει από στοιχεία του ΣΕΕΠΕ από το 2009 μέχρι το 2011 οι πωλήσεις της βενζίνης μειώθηκαν κατά 18%, του πετρελαίου κίνησης υποχώρησαν κατά 22% και του πετρελαίου θέρμανσης έπεσαν 14%.
Η «βουτιά» της ζήτησης των καυσίμων είχε ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Ομοσπονδία των Βενζινοπωλών Ελλάδας να κλείσουν 1.200 πρατήρια υγρών καυσίμων. Και να απειλούνται με «λουκέτο» άλλα τόσα. Επιπλέον, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τα βενζινάδικα να έχουν ρίξει το μεικτό περιθώριο κέρδους τους, προκειμένου να σταθούν στην αγορά. Στις βενζίνες κυμαίνονται στα 8,4 με 8,8 λεπτά το λίτρο από 9 με 10 λεπτά που ήταν πριν από περίπου δύο μήνες.Hμερησία.