- Μετά από 60 χρόνια λειτουργίας ο οργανισμός που «σύστησε» τον ελληνικό τουρισμό σε όλο τον κόσμο έχει πλέον επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες με άλλους φορείς.
- Προτείνεται η αποξήλωση των αρμοδιοτήτων του.
Προς κλείσιμο ή δραστικό περιορισμό των αρμοδιοτήτων του οδηγείται αμέσως μετά τις εκλογές ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού. Μετά από 60 χρόνια λειτουργίας ο... οργανισμός που «σύστησε» τον ελληνικό τουρισμό σε όλο τον κόσμο χαρακτηρίζεται ότι έχει πλέον επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες με άλλους φορείς. Ως εκ τούτου, προτείνεται η αποξήλωση των αρμοδιοτήτων του.
Σε μελέτη που συνέταξαν για λογαριασμό του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλου, οι εταιρείες Planet και Deloitte, προτείνεται η μεταφορά των περισσότερων αρμοδιοτήτων του ΕΟΤ στις περιφέρειες και στη Γενική Γραμματεία Τουρισμού. Μάλιστα, ενώ τονίζεται στην μελέτη ότι ο ΕΟΤ θα πρέπει να επικεντρωθεί στην οργάνωση, ανάπτυξη και προώθηση του τουρισμού στο εξωτερικό, προτείνεται η επανεξέταση της χρησιμότητας λειτουργίας των γραφείων του στο εξωτερικό, του βασικού δηλαδή εργαλείου για την προσέλκυση τουριστών στην χώρα μας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο κλείσιμο του ΕΟΤ θα καταλήγει και μελέτη του ΚΕΠΕ, που συντάσσεται αυτές τις μέρες με σκοπό να γίνουν οι βέλτιστες προτάσεις για την περικοπή δαπανών τον Ιούνιο.
Οι ενδείξεις που προμηνύουν λουκέτο για τον ιστορικό οργανισμό, ενισχύονται από το γεγονός ότι ήδη το Δημόσιο συμμετέχει κατά 30% στην νεοσύστατη εταιρεία Marketing Greece. Το υπόλοιπο 70% ανήκει στον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Η εν λόγω εταιρεία αναλαμβάνει το βασικό έργο που προβλέπεται να απομείνει στον ΕΟΤ με τη συμμετοχή ιδιωτικών τουριστικών επιχειρήσεων, δηλαδή αυτό της ανάπτυξης και εφαρμογής προγραμμάτων προβολής και διαφήμισης του ελληνικού τουρισμού διεθνώς.
Η προετοιμαζόμενη αποψίλωση του ΕΟΤ αποτελεί το δεύτερο χτύπημα στον οργανισμό μετά το «κούρεμα» που υπέστησαν τα αποθεματικά του, προκαλώντας του απώλειες 30,6 εκατ. ευρώ. Τα διαθέσιμα ήταν υπό μορφή καταθέσεων, 44,2 εκατ. ευρώ, στην Τράπεζα της Ελλάδος. Λίγες μέρες πριν από την εφαρμογή του PSI μετατράπηκαν σε ομόλογα και «κουρεύτηκαν». Το οξύμωρο της υπόθεσης είναι ότι η απομείωση των ταμειακών διαθεσίμων, έγινε τη στιγμή που συνεχίζουν να υφίστανται περίπου ισόποσα χρέη σε διαφημιστικές και μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού επί μια διετία, ενώ αναζητούνταν φέτος χρήματα για διαφημιστικές ενέργειες σε αγορές όπως η Γερμανία και η Μ. Βρετανία που εμφανίζουν σημαντική κάμψη.
Η πρόταση:Στη μελέτη των Planet και Deloitte προτείνεται:
Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του που σχετίζονται με τη λειτουργία των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού και αφορούν στον καθορισμό των προτύπων, όρων και προϋποθέσεων εγκρίσεων, αδειοδότησης, κατάταξης, χορήγησης σήματος, στη Γενική Γραμματεία Τουρισμού.
Αρμοδιότητες που σχετίζονται με την εφαρμογή πολιτικών όπως εγκρίσεις, αδειοδοτήσεις, κατάταξη ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων, χορήγηση σήματος στις περιφέρειες.
Με βάση την πρόταση, ο ΕΟΤ θα επικεντρωθεί στην οργάνωση, ανάπτυξη και προώθηση του τουρισμού στο εξωτερικό και το εσωτερικό κατά το πρότυπο αντίστοιχων ξένων φορέων.
Η εξειδίκευση της τουριστικής προβολής σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο θα γίνεται από κοινού με τις περιφέρειες.
Επαναξιολόγηση της σκοπιμότητας διατήρησης των γραφείων ΕΟΤ εξωτερικού. Ένα ενδεχόμενο είναι η επιλεκτική διατήρηση ή η σταδιακή κατάργησή τους και η εξέταση της κατά περίπτωση αξιοποίησης υφιστάμενων υποδομών του Δημοσίου στο εξωτερικό (π.χ. πρεσβείες, προξενεία).
Η διάδοχος εταιρεία
Η εταιρεία Marketing Greece ΑΕ ιδρύθηκε με σκοπό την προβολή και διαφήμιση του ελληνικού τουρισμού. Σ’ αυτήν συμμετέχει κατά 70% ο ιδιωτικός τομέας διά του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και κατά 30% το Δημόσιο.
Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ύψους 1 εκατ. ευρώ θα καλύψει κατά 700.000 ευρώ ο ΣΕΤΕ και κατά 300.000 το Δημόσιο. Στο πλαίσιο λειτουργίας της εταιρείας θα δημιουργηθούν σε πρώτη φάση πέντε γραφεία δημοσίων σχέσεων στη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Ρωσία και στις ΗΠΑ. Σε δεύτερη φάση άλλα πέντε γραφεία σε σημαντικές για τον ελληνικό προορισμό αγορές
Κάθε χώρα θα έχει το αντίστοιχο γραφείο επικοινωνίας και μάρκετινγκ, το οποίο θα συντονίζεται από την Ελλάδα και θα τροφοδοτεί με νέα του ελληνικού τουρισμού τους τοπικούς δημοσιογράφους, υλοποιώντας τοπικά προγράμματα μάρκετινγκ και επικοινωνίας.
Αναμένεται ότι σε διάστημα τριών ετών μπορεί να δημιουργηθεί δίκτυο χιλίων έως τριών χιλιάδων δημοσιογράφων, ενώ εκτιμάται ότι η διαφημιστική αξία που θα δημιουργηθεί από την έμμεση δημοσιότητα μπορεί να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ μέσα σε ένα με δύο χρόνια.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα σε 10 γλώσσες. Ο ΕΟΤ θα διατηρήσει την ευθύνη της κλασικής διαφήμισης (π.χ. σε εξωτερικούς χώρους κ.ά.) και τη συμμετοχή σε εκθέσεις. Σε ετήσια βάση η εταιρεία θα διαχειρίζεται περίπου 6 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 4 εκατ. θα αποτελούν τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.