-Θεσσαλονίκη-
Σε οριστική παύση των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να οδηγήσει η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, προκειμένου να διατηρηθούν τα αρχαία βυζαντινά ευρήματα, σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Αττικό Μετρό, Χρήστο Τσίτουρα.
Παρά τις αντιδράσεις των αρχαιολόγων για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο κ. Τσίτουρας αναφέρει πως... δεν υπάρχει τεχνικά και οικονομικά εφικτή λύση για την παραμονή τους στο σημείο. «Η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου θα οδηγήσει σε καθυστέρηση έως και τρεις μήνες στο χρονοδιάγραμμα και αύξηση κόστους κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται ορατό κίνδυνο καταγγελίας της σύμβασης, αποχώρησης των εταιρειών της αναδόχου κοινοπραξίας και οριστικού σταματήματος του έργου», δήλωσε χαρακτηριστικά σε συνέντευξη Τύπου.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων 'Εργων, Στράτος Σιμόπουλος ο οποίος έκανε λόγο για ένα εμπόδιο το οποίο αν δεν ξεπεραστεί, θα αποτελέσει πιθανώς την ταφόπλακα του συνολικού έργου του μετρό. Παράλληλα, ανέφερε πως η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα ξεκινήσει μόνο εφόσον βρεθεί ο χώρος όπου θα τοποθετηθούν.
Αναγκαστική και υποχρεωτική χαρακτήρισε την μεταφορά των αρχαιοτήτων και ο ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος, ειδικός σύμβουλος του έργου αποκλείοντας οποιαδήποτε άλλη λύση.
Το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά αποτελεί την επικρατέστερη επιλογή βάσει γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αν και δεν αποτελεί οριστική λύση. Σύμφωνα με τον κ.Σιμόπουλο , μπορεί ο δήμος Π. Μελά να είναι σύμφωνος με τη μεταφορά, ωστόσο αναμένει από τον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης να υποδείξει τις δικές του προτάσεις για την εγκατάσταση των αρχαιοτήτων. Από την πλευρά τους, ωστόσο, οι αρχαιολόγοι διαφωνούν με την οποιαδήποτε μετακίνηση του ευρήματος σε άλλη τοποθεσία καθώς όπως ισχυρίζονται θα χάσει την ιστορία του.
Οι εγκεκριμένες δαπάνες για αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ήδη φτάσει τα 90 εκατ. ευρώ, αριθμός που αποτελεί το 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Η Αττικό Μετρό αναμένεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου σε εξειδικευμένη εταιρεία, χωρίς ωστόσο να επιβαρύνει περεταίρω τον προϋπολογισμό, καθώς η απόσπαση και η μεταφορά των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου καλύπτονται από το υπάρχον ποσό. Όπως υποστήριξε ο διευθυντής του έργου στη Θεσσαλονίκη, Γεώργιος Κωνσταντινίδης, ο στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργηθούν 13 μικρά μουσεία σε ισάριθμους σταθμούς του μετρό.
Σε οριστική παύση των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να οδηγήσει η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, προκειμένου να διατηρηθούν τα αρχαία βυζαντινά ευρήματα, σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Αττικό Μετρό, Χρήστο Τσίτουρα.
Παρά τις αντιδράσεις των αρχαιολόγων για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο κ. Τσίτουρας αναφέρει πως... δεν υπάρχει τεχνικά και οικονομικά εφικτή λύση για την παραμονή τους στο σημείο. «Η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου θα οδηγήσει σε καθυστέρηση έως και τρεις μήνες στο χρονοδιάγραμμα και αύξηση κόστους κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται ορατό κίνδυνο καταγγελίας της σύμβασης, αποχώρησης των εταιρειών της αναδόχου κοινοπραξίας και οριστικού σταματήματος του έργου», δήλωσε χαρακτηριστικά σε συνέντευξη Τύπου.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων 'Εργων, Στράτος Σιμόπουλος ο οποίος έκανε λόγο για ένα εμπόδιο το οποίο αν δεν ξεπεραστεί, θα αποτελέσει πιθανώς την ταφόπλακα του συνολικού έργου του μετρό. Παράλληλα, ανέφερε πως η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα ξεκινήσει μόνο εφόσον βρεθεί ο χώρος όπου θα τοποθετηθούν.
Αναγκαστική και υποχρεωτική χαρακτήρισε την μεταφορά των αρχαιοτήτων και ο ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος, ειδικός σύμβουλος του έργου αποκλείοντας οποιαδήποτε άλλη λύση.
Το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά αποτελεί την επικρατέστερη επιλογή βάσει γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αν και δεν αποτελεί οριστική λύση. Σύμφωνα με τον κ.Σιμόπουλο , μπορεί ο δήμος Π. Μελά να είναι σύμφωνος με τη μεταφορά, ωστόσο αναμένει από τον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης να υποδείξει τις δικές του προτάσεις για την εγκατάσταση των αρχαιοτήτων. Από την πλευρά τους, ωστόσο, οι αρχαιολόγοι διαφωνούν με την οποιαδήποτε μετακίνηση του ευρήματος σε άλλη τοποθεσία καθώς όπως ισχυρίζονται θα χάσει την ιστορία του.
Οι εγκεκριμένες δαπάνες για αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ήδη φτάσει τα 90 εκατ. ευρώ, αριθμός που αποτελεί το 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Η Αττικό Μετρό αναμένεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου σε εξειδικευμένη εταιρεία, χωρίς ωστόσο να επιβαρύνει περεταίρω τον προϋπολογισμό, καθώς η απόσπαση και η μεταφορά των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου καλύπτονται από το υπάρχον ποσό. Όπως υποστήριξε ο διευθυντής του έργου στη Θεσσαλονίκη, Γεώργιος Κωνσταντινίδης, ο στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργηθούν 13 μικρά μουσεία σε ισάριθμους σταθμούς του μετρό.