Το εξοπλιστικό «παζάρι», που ξεκίνησε με τη Γαλλία, θα έχει και συνέχεια με τις ΗΠΑ, τη Γερμανία και το Ισραήλ.
Προσβλέποντας σε πολιτικές αντιπαροχές, η κυβέρνηση προετοιμάζεται για... διακρατικές συμφωνίες στο όνομα της εθνικής άμυνας και της ΑΟΖ. Κι αν το Παρίσι εμφανίζεται ως ο πρώτος «παίκτης», όσο ανοίγει η βεντάλια θα αποκαλύπτονται και οι επόμενοι. Η δεύτερη πράξη του ίδιου έργου θα παιχτεί στο ταξίδι του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά στην Αμερική, το επόμενο διάστημα. Επεται το Βερολίνο, όταν θα ξεκαθαρίσει πολιτικά το τοπίο μετά τις γερμανικές εκλογές, ενώ το κερασάκι στην τούρτα θα είναι το Ισραήλ, που ήδη έχει λάβει «θέση» και στην Κύπρο.
Σε πολιτικό επίπεδο, η «θωράκιση της άμυνας» συνδέεται άλλοτε ευθέως και άλλοτε εμμέσως με την ανακήρυξη της ΑΟΖ. Σε στρατιωτικό, επίπεδο ήδη έχει διατυπωθεί: Το ΓΕΕΘΑ έχει καθορίσει τις απαιτήσεις ανά κλάδο σε ό,τι αφορά «απειλές και προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο», που συνδέονται με τη λεγόμενη ενεργειακή ασφάλεια, την προστασία δικτύων μεταφοράς ενέργειας και υποδομών.
Σενάρια κινδύνου
Επικαλούμενοι την εμπειρία της τελευταίας 10ετίας, θεωρούν ότι η ενδεχόμενη εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων στην περιοχή, σε συνδυασμό με την αύξηση της ναυτιλιακής κίνησης, θα πρέπει να συνοδευτεί με μέσα και σχέδια αποτροπής απέναντι σε διάφορα σενάρια: ανατίναξης αγωγών, κατάληψης πετρελαϊκών σταθμών, πειρατείας πλοίων κ.λπ.
Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Μιχ. Κωσταράκος, τοποθετήθηκε πρόσφατα για πρώτη φορά δημόσια σε ημερίδα για την ενέργεια και περιέγραψε ακροθιγώς τις νέες ανάγκες σε όπλα των Ενόπλων Δυνάμεων απέναντι στην προοπτική εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Ο ίδιος θεωρεί ότι διευρύνεται σημαντικά το ενδεχόμενο πεδίο δράσης των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς τα εθνικά συμφέροντα εκτείνονται πολύ πέραν του Αιγαίου και αναφέρθηκε σε εξοπλισμούς ανά τομέα:
* Πρόσκτηση πλοίων με δυνατότητες κρούσης, αεράμυνας περιοχής, αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και σύγχρονα υποβρύχια.
* Αεροσκάφη 4ης γενιάς και αναβάθμιση μαχητικών, που είναι σήμερα σε υπηρεσία στις πολεμικές μοίρες.
* Μέσα ταχείας μεταφοράς δυνάμεων.
Σε ό,τι αφορά το Ναυτικό, η απάντηση έρχεται με το «παζάρι», που ξεκίνησε η Αθήνα με το Παρίσι για την ενοικίαση δύο φρεγατών και τεσσάρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας. Εάν κλείσει το «ντιλ» τα ναυπηγεία Ελευσίνας -για τα οποία η κυβέρνηση Σαμαρά ψάχνει τρόπους να τα ενισχύσει- θα αποκτήσουν πελάτες, καθώς η συντήρηση των πλοίων αναμένεται να γίνεται στις εγκαταστάσεις τους.
Τα γερμανικά υποβρύχια
Μένει να βρεθεί τρόπος να λυθούν τα περίπλοκα προβλήματα, που κρατούν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα γερμανικά υποβρύχια, που το ναυτικό θέλει να εντάξει στο στόλο. Και για τα οποία έχουν καταβάλει οι φορολογούμενοι περί τα 2,5 δισ. ευρώ!
Την ίδια ώρα, πάντως, ψάχνονται στις Ενοπλες Δυνάμεις να εξοικονομήσουν πόρους και καύσιμα, περιορίζοντας αποστολές και ασκήσεις/Του κ.Π.Κορωναίου.