Οι δύο εταιρείες προσφέρουν φθηνή ή δωρεάν πρόσβαση σε τροποποιημένες εκδόσεις των ιστοσελίδων τους.
Η ιδέα πίσω από αυτή την κίνηση είναι πως, από τη στιγμή που οι νέοι χρήστες θα πάρουν μια γεύση από τις... ειδικές περιορισμένες εκδόσεις του Facebook και της Google, θα θέλουν περισσότερη πρόσβαση και θα πληρώσουν γι' αυτή...
Περισσότεροι από 4 δισ. άνθρωποι, από τα 7 δισ. του πλανήτη, δεν έχουν ακόμα πρόσβαση στο Διαδίκτυο, αλλά το Facebook και η Google έχουν ξεκινήσει μια άτυπη εκστρατεία «προσηλυτισμού» τους. Οι δύο εταιρείες προσπαθούν να πείσουν τους παρόχους ασύρματων υπηρεσιών Διαδικτύου στον Τρίτο Κόσμο να προσφέρουν στους πελάτες τους φθηνή ή δωρεάν πρόσβαση σε τροποποιημένες εκδόσεις των ιστοσελίδων τους. Η ιδέα πίσω από αυτή την κίνηση είναι πως, από τη στιγμή που οι νέοι χρήστες θα πάρουν μια γεύση από τις ειδικές περιορισμένες εκδόσεις του Facebook και της Google, θα θέλουν περισσότερη πρόσβαση και θα πληρώσουν γι' αυτή.
Οι εταιρείες δεν αποκαλύπτουν ακόμα κανένα στοιχείο σχετικά με τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας, όμως είναι γνωστό πως η χρήση του Facebook και η Google έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Το μόνο σίγουρο είναι πως, με περισσότερους από 4 δισ. ανθρώπους χωρίς πρόσβαση στο Διαδίκτυο, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για φθηνές συνδέσεις. «Είναι αξιοσημείωτο πως η πλειονότητα του κόσμου που έχει smartphone σε μέρη όπως η Ινδονησία δεν έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί στο Διαδίκτυο. Εχουν Blackberry και το μόνο που μπορούν να κάνουν με αυτό είναι να στέλνουν SMS», λέει ο Νέιθαν Ιγκλ, ιδρυτής της Jana, μιας αμερικανικής εταιρείας που διεξάγει σχετικές έρευνες στον Τρίτο Κόσμο.
Από το μηδέν
Το Facebook ξεκίνησε αυτή την προσπάθεια το 2010 με το Facebook Zero, το οποίο επιτρέπει στους παρόχους να προσφέρουν μια τροποποιημένη, πιο απλή έκδοση του κοινωνικού δικτύου, δωρεάν ή με πολύ μικρό κόστος. Οι περίπου 50 πάροχοι από 45 χώρες που συμμετέχουν χρεώνουν όσους επιλέξουν να δουν φωτογραφίες ή άλλους συνδέσμους πέρα από το News Feed, που προσφέρεται δωρεάν από το Facebook Zero. Το περασμένο φθινόπωρο η Google ακολούθησε το παράδειγμα του Facebook με το Free Zone, ξεκινώντας από τις Φιλιππίνες και αργότερα τη Νότια Αφρική. Οι πάροχοι που χρησιμοποιούν το Free Zone επιτρέπουν στους πελάτες τους να χρησιμοποιούν τη μηχανή αναζήτησης της Google, να δοκιμάσουν το Google Plus και να χρησιμοποιούν το Gmail στα κινητά τους, χωρίς καμία επιβάρυνση. Οι χρεώσεις ξεκινούν μόνο όταν ο χρήστης επιλέξει να δει κάποια φωτογραφία ή να ανοίξει ένα συνημμένο αρχείο στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Το Facebook υποστηρίζει πως δεν πληρώνει τους παρόχους για να προσφέρουν φθηνές ή δωρεάν συνδέσεις, ενώ η Google δεν θέλει να αναφερθεί στο θέμα... «Πολλοί πάροχοι με το Facebook Zero ουσιαστικά παρουσιάζουν το Διαδίκτυο σε νέους χρήστες. Είναι μια ευκαιρία να επιδείξουν τις υπηρεσίες τους σε χρήστες φορητών συσκευών, αυτή είναι η μακροπρόθεσμη αξία του», εξηγεί ο εκπρόσωπος του Facebook, Ντέρικ Μέινς. Δεν αποκάλυψε πόσοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook Zero, όμως οι προοπτικές επέκτασής του είναι τεράστιες, αφού το Facebook χρησιμοποιείται από λιγότερο από το 10% του πληθυσμού σε Ασία και Αφρική αντίστοιχα.
Δόλωμα
Ενας μεγάλος πάροχος διαδικτυακών υπηρεσιών στην Ινδονησία, η Telkomsel, προσφέρει ένα πακέτο γνωριμίας, που ονομάζεται Facebook Paket, το οποίο δίνει στους χρήστες πρόσβαση μόνο στο Facebook για 3 δολάρια το μήνα - οι πελάτες μπορούν επίσης να αποκτήσουν την υπηρεσία με 20 σεντς τη μέρα ή με ένα δολάριο την εβδομάδα. Συγκριτικά, το στάνταρ πακέτο σύνδεσης της Telkomsel με χρήση έως 2 GB κοστίζει 8 δολάρια το μήνα και δεσμεύει τον πελάτη με 12μηνο συμβόλαιο.
Ο Βίκτορ Φεράρο Εσπάρζα, στέλεχος της Ericsson και υπεύθυνος για τη δημιουργία των ειδικών πακέτων σύνδεσης της Telkomsel και άλλων εταιρειών, τονίζει πως οι προσφορές αυτές έχουν οδηγήσει σε αύξηση των συνδρομών στις χώρες αυτές. «Σε κάποια φάση οι πάροχοι, θέλοντας να προσελκύσουν περισσότερους συνδρομητές, πρόσφεραν μηνιαίες συνδέσεις για φορητές συσκευές, όμως η ζήτηση έμεινε στάσιμη», υπογραμμίζει. Οταν όμως πρόσφεραν ειδικά φθηνά πακέτα, ξεκινώντας με το Facebook Zero, «ο αριθμός των συνδρομητών αυξήθηκε κατακόρυφα, με πολλούς από αυτούς να καταλήγουν σε ακριβότερα συμβόλαια απεριόριστης χρήσης».
Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο εάν αυτή η τακτική έχει ωφελήσει το Facebook και την Google. Το Facebook έχει όντως προσθέσει πολλούς χρήστες από τον Τρίτο Κόσμο, όμως αυτό μπορεί να είναι απλώς αποτέλεσμα ευρύτερων τάσεων, όπως η αύξηση στη χρήση smartphones, λέει ο Καρλ Χάουι, αναλυτής στο Yankee Group. «Θα σημείωνε το κοινωνικό δίκτυο μια τέτοια αύξηση χωρίς το Facebook Zero; Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, από τη στιγμή που δεν υπάρχει κάποια σχετική μελέτη και εφόσον η συσχέτιση δεν συνεπάγεται πάντα αιτιότητα», εξηγεί.
Ο Ιγκλ πιστεύει πως το Facebook Zero έχει αξιοσημείωτη επίδραση σε ορισμένες περιοχές. Ισχυρίζεται πως βοήθησε το Facebook να διπλασιάσει τη δημοτικότητά του στην Αφρική μέσα σε 18 μήνες. Και ο Τζαν Ρέζαμπ, διευθύνων σύμβουλος της Socialbakers, μιας στατιστικής υπηρεσίας για τα κοινωνικά δίκτυα, συμφωνεί λέγοντας πως «πιστεύουμε ότι το Facebook Zero έχει επηρεάσει καθοριστικά την ανάπτυξη του Διαδικτύου στον Τρίτο Κόσμο».