ECFR: "Προσωπική νίκη του Α. Σαμαρά ο ΤΑΡ." - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

ECFR: "Προσωπική νίκη του Α. Σαμαρά ο ΤΑΡ."

"Είναι μια προσωπική νίκη για τον Αντώνη Σαμαρά, τον συντηρητικό πρωθυπουργό της Ελλάδας, ο οποίος πίεσε σκληρά το Μπακού, σε μια περίοδο που ο ίδιος βρίσκεται υπό πίεση λόγω της αποχώρησης της Δημοκρατικής Αριστεράς από την κυβέρνηση συνασπισμού.."



Άρθρο του Dimitar Bechev,
στο blog του Ευρωπαικού Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων (ECFR):

"Ένας γνωστός-άγνωστος εμφανίστηκε να δώσει απάντηση στις υποδομές διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η κοινοπραξία Shah Deniz, που Type Your Post Summary Here περιλαμβάνει τη ΒΡ και την δημόσια εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν SOCAR μεταξύ άλλων, έχει αποφασίσει υπέρ του αγωγού ΤΑΡ, συνδέοντας την Τουρκία και την Ιταλία μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας (έναντι του υποστηριζόμενου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Nabucco West) ως την προτιμώμενη οδό για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας στην ΕΕ.
Η απόφαση έρχεται αφού η SOCAR υπέβαλε προσφορά για τη ΔΕΣΦΑ, την εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο φυσικού αερίου στην Ελλάδα, και η οποία τέθηκε σε διαγωνισμό από την κυβέρνηση. (σε άλλα σχετικά νέα, η Gazprom εγκατέλειψε την πρότασή της για τη ΔΕΠΑ, την εταιρεία φυσικού αερίου της Ελλάδας, ύστερα από πιέσεις από την Κομισιόν, όπως φημολογείται).

Η επιλογή του ΤΑΡ είναι απογοητευτική για τους υποστηρικτές του Nabucco (Αυστρία, κυβερνήσεις της Κεντρικής Ευρώπης, Ρουμανία και Βουλγαρία) οι οποίοι ισχυριζόταν ότι θα επιφέρει διαφοροποίηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Δεν είναι πρώτη φορά που τα σχέδια για τον Nabucco έχουν πάρει την κατιούσα. Αρχικά ο αγωγός προβλεπόταν να περάσει από την Κεντρική Ανατολία στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης Baumgarten στην Αυστρία.
Η έναρξη του Transanatolian Pipeline (TANAP) από την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν οδήγησε την κοινοπραξία να υποχωρήσει με τα σχέδιά της και να επιλέγει τον Nabucco West, καλύπτοντας μόνο ένα μέρος της αρχικής διαδρομής και με χωρητικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων (σε αντίθεση με τα 30 δισ. κυβικά μέτρα που ήταν η αρχική εκδοχή).

Εν τω μεταξύ η Ιταλία και η Ελλάδα χαιρέτισαν την επιλογή του ΤΑΡ.
Η Αθήνα συγκεκριμένα θεωρεί ότι θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας (2.700 θέσεις στο διάστημα 2015-2018) καθώς θα τοποθετούνται οι αγωγοί) και 320 εκατ. ευρώ σε έσοδα. Είναι μια προσωπική νίκη για τον Αντώνη Σαμαρά, τον συντηρητικό πρωθυπουργό της Ελλάδας, ο οποίος πίεσε σκληρά το Μπακού, σε μια περίοδο που ο ίδιος βρίσκεται υπό πίεση λόγω της αποχώρησης της Δημοκρατικής Αριστεράς από την κυβέρνηση συνασπισμού.

Στο μεταξύ, η SOCAR έχει αρνηθεί τους ισχυρισμούς ότι απέρριψε το Nabucco West λόγω πολιτικών κινήτρων. Ο ΤΑΡ έχει ήδη 15 επιβεβαιωμένους αγοραστές, είναι μικρότερος, και συνεπώς φθηνότερος.
Οι Αζέροι λένε ότι ενώ το αέριο από τη Shah Deniz II θα πηγαίνει στην Ιταλία, τα μελλοντικά αποθέματα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να συμπληρώσουν το Nabucco West, καθιστώντας τον εμπορικό βιώσιμο.
Ανεξαρτητήτως από το εάν αυτό είναι εφικτό ή όχι, η κοινοπραξία ΤΑΡ θα πρέπει να αποδείξει ότι κάνει μια πραγματική συμβολή στη διαφοροποίηση. Έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει αέριο της Κασπίας, μέσω μιας μελλοντικής επέκτασης στα Δυτικά Βαλκάνια, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις ρωσικές προμήθειες και έχει πληγεί από τις περικοπές του χειμώνα του 2009 (η Κροατία πίεσε για το σχέδιο αυτό επίσης).
Ο ΤΑΡ επίσης προβλέπεται να προμηθεύει τη Βουλγαρία, μέσω της προγραμματισμένης διασύνδεσης κατά μήκος των συνόρων με την Ελλάδα.
Δεν υπάρχει αρκετός όγκος για να κάνει μια πραγματική διαφορά, αλλά και έτσι, ένα τέτοιο έργο θα είναι σημαντικό για τις χώρες που παρακάμπτονται από τον ΤΑΡ.
Η Τουρκία παραμένει μια χώρα-κλειδί, αν και είναι απογοητευμένη από την απώλεια του Nabucco West.
Τις προάλλες άκουσα υψηλόβαθμο αξιωματούχο από την Άγκυρα να λέει ότι η επιλογή του ΤΑΡ θα είναι ένας λόγος να προωθήσει τη δική της διασύνδεση με τη Βουλγαρία...


Το άρθρο εδώ: http://www.ecfr.eu/blog/entry/sofia_view_southern_gas_corridor_goes_tap
Bookmark and Share