Αυστηρές ποινές κάθειρξης άνω των πέντε ετών και χρηματικά πρόστιμα μέχρι και 150.000 ευρώ για όποιον- όσο ψηλά και αν βρίσκεται - δωροδοκείται ή δωροδοκεί προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που ήδη έχει τεθεί και θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι της 24 Μαρτίου.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται προστασία για τους μάρτυρες που βοηθούν στην εξιχνίαση υποθέσεων διαφθοράς αλλά και...ευνοικότερη ποινική μεταχείριση για τους εμπλεκόμενους που "μιλούν".
Με το επίμαχο νομοσχέδιο επέρχονται τροποποιήσεις σε πλειάδα διατάξεων του Ποινικού Κώδικα που αφορούν την δωροληψία πολιτειακών και πολιτικών αξιωματούχων που ξεκινούν από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Πρωθυπουργό, μέλη της κυβέρνησης, δημάρχους κ.λ.π. και φθάνουν μέχρι τον τελευταίο κυβερνητικό αξιωματούχο.
Ακόμα, αυστηροποιούνται οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την δωροληψία δικαστικών λειτουργών, υπαλλήλων, ενώ ταυτόχρονα καταλαμβάνει το νομοσχέδιο και όσους εργάζονται με οποιαδήποτε ιδιότητα στον ιδιωτικό τομέα.
Σημαντική αλλαγή είναι ότι πλέον το αδίκημα της δωροδοκίας τιμωρείται ως κακούργημα ανεξαρτήτως του ποσού.
Αντιμέτωποι με τις βαρύτατες ποινές αλλά και τα "τσουχτερά" πρόστιμα είναι όλοι όσοι βρεθούν να χρηματίζουν ή να χρηματίζονται. Από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό μέχρι τους δημάρχους , τους δικαστικούς αλλά και τους απλούς υπαλλήλους.
Σημαντικές είναι οι ποινές που προβλέπονται εφόσον ο δωροδοκούμενος είναι δικαστικός λειτουργός.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται πως "όποιος καλείται κατά το νόμο να εκτελέσει δικαστικά καθήκοντα ή ο διαιτητής, αν ζητήσει ή λάβει, άμεσα ή μέσω τρίτου, για τον εαυτό του ή για άλλον, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα, ή αποδεχθεί την υπόσχεση παροχής τέτοιου ωφελήματος, για ενέργειά του ή παράλειψη, μελλοντική ή ήδη τελειωμένη, που ανάγεται στην εκτέλεση των καθηκόντων του κατά την απονομή της δικαιοσύνης ή την επίλυση διαφοράς, τιμωρείται με κάθειρξη και χρηματική ποινή 15.000 έως 150.000 ευρώ.
Αντίστοιχες ποινές όμως αντιμετωπίζουν και όσοι δωροδοκούν....
"Με τις ίδιες ποινές τιμωρείται όποιος για τον πιο πάνω σκοπό υπόσχεται ή παρέχει τέτοια ωφελήματα, άμεσα ή μέσω τρίτου, στα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου, για τους εαυτούς τους ή για άλλον", αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Ακόμα , όσοι υπάλληλοι καταδικασθούν για δωροδοκία για ενέργεια ή παράλειψη που αντίκειται στα καθήκοντα του θα τιμωρούνται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και χρηματική ποινή 15.000 έως 150.000 ευρώ.
Η ίδια τιμωρία επιφυλάσσεται και για όποιον προσφέρει, υπόσχεται ή παρέχει σε υπάλληλο, άμεσα ή μέσω τρίτου, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα, για τον εαυτό του ή για άλλον, για ενέργεια ή παράλειψη αντίκειται στα καθήκοντα του υπαλλήλου .
Οι Διευθυντές επιχειρήσεων, προιστάμενοι υπηρεσιών ή επιθεωρητές ή άλλα πρόσωπα που έχουν την εξουσία λήψης αποφάσεων ή ελέγχου σε επιχειρήσεις και σε υπηρεσίες του Δημοσίου ή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι τριών ετών, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη, αν δεν απέτρεψαν πρόσωπο που τελεί υπό τις εντολές τους ή υπόκειται στον έλεγχό τους από την τέλεση προς όφελος της επιχείρησης πράξης των προηγούμενων παραγράφων.
Ευνοϊκότερη ποινική μεταχείριση
Για όσους εμπλέκονται σε πράξεις δωροδοκίας, δωροληψίας και απιστίας, ή και σε πράξεις νομιμοποίησης εσόδων που προέρχονται άμεσα από τις συγκεκριμένες εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος) , και εισφέρουν αποδεικτικά στοιχεία για τη συμμετοχή στις πράξεις αυτές προσώπων που διατελούν ή διατέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί, το δικαστικό συμβούλιο, με βούλευμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του εισαγγελέα, διατάσσει την αναστολή της ασκηθείσας σε βάρος του ποινικής δίωξης.
Την παραπάνω αναστολή μπορεί να διατάξει το δικαστήριο και όταν τα στοιχεία εισφέρονται μέχρι την έκδοση απόφασης σε δεύτερο βαθμό. Με το ίδιο βούλευμα ή απόφαση μπορεί να διαταχθεί και η άρση ή η αντικατάσταση των μέτρων δικονομικού καταναγκασμού που έχουν ταχθεί.
Αν όμως η Βουλή κρίνει, ότι τα στοιχεία δεν είναι επαρκή για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος Υπουργού ή Υφυπουργού, το βούλευμα ή η απόφαση ανακαλείται και η ανασταλείσα ποινική δίωξη συνεχίζεται.
Αν η Βουλή αποφασίσει την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος Υπουργού ή Υφυπουργού κατά το άρθρο 86 του Συντάγματος, σε περίπτωση καταδίκης από το Ειδικό Δικαστήριο, ο συμμέτοχος που εισέφερε τα αποδεικτικά στοιχεία τιμωρείται με ποινή μειωμένη .Το δικαστήριο μπορεί -υπό προυποθέσεις -να διατάξει την αναστολή εκτέλεσης της ποινής αυτής .
Όποιος πολίτης ,χωρίς να εμπλέκεται καθʼ οιονδήποτε τρόπο στις εν λόγω πράξεις ( πχ δωροδοκία κατά την υπηρεσία) και χωρίς να αποβλέπει σε ίδιον όφελος, συμβάλλει ουσιωδώς, με τις πληροφορίες που παρέχει στις διωκτικές αρχές, θα είναι δυνατόν με σύμφωνη γνώμη του Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που εποπτεύει και συντονίζει το έργο των Εισαγγελέων Εγκλημάτων Διαφθοράς να χαρακτηρίζεται ως "μάρτυρας δημοσίου συμφέροντος".
Σε τέτοιους μάρτυρες θα παρέχεται προστασία από πιθανολογούμενες πράξεις εκφοβισμού ή αντεκδίκησης όπως και για τυχόν μηνύσεις σε βάρος τους.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται προστασία για τους μάρτυρες που βοηθούν στην εξιχνίαση υποθέσεων διαφθοράς αλλά και...ευνοικότερη ποινική μεταχείριση για τους εμπλεκόμενους που "μιλούν".
Με το επίμαχο νομοσχέδιο επέρχονται τροποποιήσεις σε πλειάδα διατάξεων του Ποινικού Κώδικα που αφορούν την δωροληψία πολιτειακών και πολιτικών αξιωματούχων που ξεκινούν από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Πρωθυπουργό, μέλη της κυβέρνησης, δημάρχους κ.λ.π. και φθάνουν μέχρι τον τελευταίο κυβερνητικό αξιωματούχο.
Ακόμα, αυστηροποιούνται οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την δωροληψία δικαστικών λειτουργών, υπαλλήλων, ενώ ταυτόχρονα καταλαμβάνει το νομοσχέδιο και όσους εργάζονται με οποιαδήποτε ιδιότητα στον ιδιωτικό τομέα.
Σημαντική αλλαγή είναι ότι πλέον το αδίκημα της δωροδοκίας τιμωρείται ως κακούργημα ανεξαρτήτως του ποσού.
Αντιμέτωποι με τις βαρύτατες ποινές αλλά και τα "τσουχτερά" πρόστιμα είναι όλοι όσοι βρεθούν να χρηματίζουν ή να χρηματίζονται. Από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό μέχρι τους δημάρχους , τους δικαστικούς αλλά και τους απλούς υπαλλήλους.
Σημαντικές είναι οι ποινές που προβλέπονται εφόσον ο δωροδοκούμενος είναι δικαστικός λειτουργός.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται πως "όποιος καλείται κατά το νόμο να εκτελέσει δικαστικά καθήκοντα ή ο διαιτητής, αν ζητήσει ή λάβει, άμεσα ή μέσω τρίτου, για τον εαυτό του ή για άλλον, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα, ή αποδεχθεί την υπόσχεση παροχής τέτοιου ωφελήματος, για ενέργειά του ή παράλειψη, μελλοντική ή ήδη τελειωμένη, που ανάγεται στην εκτέλεση των καθηκόντων του κατά την απονομή της δικαιοσύνης ή την επίλυση διαφοράς, τιμωρείται με κάθειρξη και χρηματική ποινή 15.000 έως 150.000 ευρώ.
Αντίστοιχες ποινές όμως αντιμετωπίζουν και όσοι δωροδοκούν....
"Με τις ίδιες ποινές τιμωρείται όποιος για τον πιο πάνω σκοπό υπόσχεται ή παρέχει τέτοια ωφελήματα, άμεσα ή μέσω τρίτου, στα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου, για τους εαυτούς τους ή για άλλον", αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Ακόμα , όσοι υπάλληλοι καταδικασθούν για δωροδοκία για ενέργεια ή παράλειψη που αντίκειται στα καθήκοντα του θα τιμωρούνται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και χρηματική ποινή 15.000 έως 150.000 ευρώ.
Η ίδια τιμωρία επιφυλάσσεται και για όποιον προσφέρει, υπόσχεται ή παρέχει σε υπάλληλο, άμεσα ή μέσω τρίτου, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα, για τον εαυτό του ή για άλλον, για ενέργεια ή παράλειψη αντίκειται στα καθήκοντα του υπαλλήλου .
Οι Διευθυντές επιχειρήσεων, προιστάμενοι υπηρεσιών ή επιθεωρητές ή άλλα πρόσωπα που έχουν την εξουσία λήψης αποφάσεων ή ελέγχου σε επιχειρήσεις και σε υπηρεσίες του Δημοσίου ή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι τριών ετών, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη, αν δεν απέτρεψαν πρόσωπο που τελεί υπό τις εντολές τους ή υπόκειται στον έλεγχό τους από την τέλεση προς όφελος της επιχείρησης πράξης των προηγούμενων παραγράφων.
Ευνοϊκότερη ποινική μεταχείριση
Για όσους εμπλέκονται σε πράξεις δωροδοκίας, δωροληψίας και απιστίας, ή και σε πράξεις νομιμοποίησης εσόδων που προέρχονται άμεσα από τις συγκεκριμένες εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος) , και εισφέρουν αποδεικτικά στοιχεία για τη συμμετοχή στις πράξεις αυτές προσώπων που διατελούν ή διατέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί, το δικαστικό συμβούλιο, με βούλευμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του εισαγγελέα, διατάσσει την αναστολή της ασκηθείσας σε βάρος του ποινικής δίωξης.
Την παραπάνω αναστολή μπορεί να διατάξει το δικαστήριο και όταν τα στοιχεία εισφέρονται μέχρι την έκδοση απόφασης σε δεύτερο βαθμό. Με το ίδιο βούλευμα ή απόφαση μπορεί να διαταχθεί και η άρση ή η αντικατάσταση των μέτρων δικονομικού καταναγκασμού που έχουν ταχθεί.
Αν όμως η Βουλή κρίνει, ότι τα στοιχεία δεν είναι επαρκή για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος Υπουργού ή Υφυπουργού, το βούλευμα ή η απόφαση ανακαλείται και η ανασταλείσα ποινική δίωξη συνεχίζεται.
Αν η Βουλή αποφασίσει την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος Υπουργού ή Υφυπουργού κατά το άρθρο 86 του Συντάγματος, σε περίπτωση καταδίκης από το Ειδικό Δικαστήριο, ο συμμέτοχος που εισέφερε τα αποδεικτικά στοιχεία τιμωρείται με ποινή μειωμένη .Το δικαστήριο μπορεί -υπό προυποθέσεις -να διατάξει την αναστολή εκτέλεσης της ποινής αυτής .
Όποιος πολίτης ,χωρίς να εμπλέκεται καθʼ οιονδήποτε τρόπο στις εν λόγω πράξεις ( πχ δωροδοκία κατά την υπηρεσία) και χωρίς να αποβλέπει σε ίδιον όφελος, συμβάλλει ουσιωδώς, με τις πληροφορίες που παρέχει στις διωκτικές αρχές, θα είναι δυνατόν με σύμφωνη γνώμη του Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που εποπτεύει και συντονίζει το έργο των Εισαγγελέων Εγκλημάτων Διαφθοράς να χαρακτηρίζεται ως "μάρτυρας δημοσίου συμφέροντος".
Σε τέτοιους μάρτυρες θα παρέχεται προστασία από πιθανολογούμενες πράξεις εκφοβισμού ή αντεκδίκησης όπως και για τυχόν μηνύσεις σε βάρος τους.