Εμπαιγμός καταναλωτών... |
- Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει για τις πρακτικές της αγοράς από το περασμένο Σαββατοκύριακο, με αφορμή μια υποτιθέμενη - όπως αποδείχθηκε - προσφορά της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Lidl, η οποία ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών από λιανεμπόρους και καταναλωτές και οδήγησε στην παρέμβαση του υπουργείου Ανάπτυξης.
Αίσθηση προκάλεσε και η απάντηση της γερμανικής αλυσίδας, η οποία... πίσω από τις γραμμές παραδέχθηκε τις αιτιάσεις και προσπάθησε μάταια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις.
Ας δούμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή:
Τα Lidl διαφήμιζαν από την περασμένη εβδομάδα προσφορά νωπό αρνί στην τιμή των 3,99 ευρώ / κιλό, με αποτέλεσμα την Κυριακή των Βαΐων (πρώτη ημέρα διάθεσης) να σημειωθούν ουρές έξω από καταστήματα πριν καν ανοίξουν. Έκπληκτοι, όμως, ακόμη και οι καταναλωτές που είχαν στηθεί στις ουρές διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε απόθεμα και ήταν ουσιαστικά αναγκασμένοι να αγοράσουν συσκευασμένο αρνί (σε κομμάτια) σε ακριβότερη τιμή.
Έμποροι διατύπωσαν, εξάλλου, αμφιβολίες ως προς την προέλευση και την ποιότητα των ελάχιστων, έστω, κρεάτων που διατέθηκαν και των προληπτικών ελέγχων που τυχόν είχαν διενεργηθεί από τον ΕΦΕΤ, ενώ τόνιζαν ότι τα Lidl δεν διαθέτουν άδεια κρεοπωλείου, όπως τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ και όπως ορίζει η νομοθεσία.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε παρέμβασή του, ζήτησε εξηγήσεις από την εταιρεία, αναφέροντας ότι θα έπρεπε να απαντήσει εντός μίας ημέρας για τα εξής:
- Ποιος είναι ο αριθμός των νωπών αρνιών που έχει προμηθευτεί η εταιρεία, συνολικά και ανά κατάστημα, και να κατατεθούν τα σχετικά παραστατικά.
- Ποιος είναι ο αριθμός των τεμαχίων που πουλήθηκαν την πρώτη μέρα συνολικά και ανά κατάστημα και να κατατεθούν τα παραστατικά.
- Εάν παρά την πιθανή εξάντληση των αποθεμάτων συνεχίζεται η διαφήμιση.
Στο έγγραφο του ΥΠΑΝ, εξάλλου, αναφερόταν ότι «από τους ελέγχους που έκανε το υπουργείο Ανάπτυξης στην αλυσίδα σούπερ μάρκετ, προέκυψε ότι τα αποθέματα για τη συγκεκριμένη προσφορά στα καταστήματα της αλυσίδας εξαντλούνται κατά τις πρώτες πρωινές ώρες. Ο λόγος είναι ότι η ποσότητα που παραλαμβάνει κάθε κατάστημα καθημερινά κυμαίνεται από 6 ως 10 τεμάχια, η οποία δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθύνεται.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση ελέγχου ότι στην Αθήνα το Σάββατο 12 Απριλίου διακινήθηκαν (σε 31 καταστήματα) 640 σφάγια, την Κυριακή 13 Απριλίου 400 και σήμερα Μ. Δευτέρα 14 Απριλίου 320 τεμάχια».
Τι απάντησε η γερμανική εταιρεία;
«Την παρούσα εβδομάδα, η Lidl Hellas διαθέτει στα καταστήματά της σε προσφορά διαφόρους κωδικούς συσκευασμένου νωπού αρνιού. Συνολικά, η Lidl Hellas έχει προγραμματίσει να διαθέσει περίπου 190.000 κιλά νωπό αρνί στην ελληνική αγορά. Η ποσότητα αυτή είναι περίπου 14 φορές μεγαλύτερη, σε σχέση με τις ποσότητες που είχε διαθέσει πέρυσι στην ελληνική αγορά, την αντίστοιχη περίοδο.
Ο προγραμματισμός έχει γίνει με τέτοιον τρόπο, ώστε τα καταστήματα να μπορούν να προβαίνουν από 13/4 μέχρι 19/4 σε πολλαπλές παραγγελίες/προμήθειες.
Τα συγκεκριμένα προϊόντα προέρχονται από πιστοποιημένο Έλληνα προμηθευτή. Οι διαδικασίες, που ακολουθούνται κατά την παραγωγική διαδικασία, υπάγονται σε αυστηρούς ποιοτικούς ελέγχους. Τα αποτελέσματα αυτών επιβεβαιώνουν την άριστη ποιότητα του εμπορεύματος.
Η αποδοχή στα συγκεκριμένα προϊόντα στις αρχές της εβδομάδας ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών μας. Σας ζητούμε συγγνώμη για όποια αναστάτωση προκλήθηκε κατά την προσφορά των συγκεκριμένων προϊόντων».
Από την ανακοίνωση αυτή γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η εταιρεία αποφεύγει να απαντήσει επί της ουσίας - χαρακτηριστικό είναι ότι μιλά για ποσότητα σε κιλά και όχι σε τεμάχια - ενώ αποδέχεται τις τεχνητές, όπως αποδείχθηκε, ελλείψεις, επιχειρώντας να επιρρίψει τις ευθύνες στους... καταναλωτές, λόγω αυξημένης ζήτησης.
Η υπόθεση θα έχει συνέχεια τις επόμενες ημέρες και ο «πόλεμος» του οβελία φαίνεται ότι δεν έχει ακόμη λήξει.