- Επαφές του καναδικού συνταξιοδοτικού ταμείου PSP με Χαρδούβελη και Χρυσοχοΐδη για να βολιδοσκοπήσουν τις προθέσεις για το ΔΑΑ
- Διεκδικούν το υπόλοιπο 60% από το Ελληνικό Δημόσιο (με το 55%) και την οικογένεια Κοπελούζου (με το 5%)
Σε θερμό υποστηρικτή της ελληνικής οικονομίας ακόμη και σε δυσκολότερους καιρούς από τους.. σημερινούς αποδεικνύεται το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments το οποίο έχει αποκτήσει το 40% του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δραστήριοι διαχειριστές του συνταξιοδοτικού fund, που έχουν χτίσει το τελευταίο διάστημα ισχυρές βάσεις σε μεγάλα διεθνή αεροδρόμια, σε διαδοχικές συναντήσεις που είχαν τις προηγούμενες εβδομάδες με τον υπουργό Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη και τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, επαναβεβαίωσαν το ενδιαφέρον τους για την εξαγορά του υπόλοιπου ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το οποίο αναδεικνύεται σε χρυσωρυχείο, λόγω μεγάλης αύξησης της επιβατικής κίνησης. Οι Καναδοί επιδιώκουν να βολιδοσκοπήσουν τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τη διάθεση του ποσοστού που διαθέτει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), εκδηλώνοντας ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον που δικαιολογείται και από την ισχυρή θέση που ήδη κατέχουν σε αυτόν.
Σήμερα στο μετοχικό κεφάλαιο του αεροδρομίου της Αθήνας συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο με 55%, από το οποίο το 30% έχει περάσει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο με 40%, καθώς έχει εξαγοράσει το 26,7% της Hochtief και διαχειρίζεται το 13,3% της Hochtief Airport Capital, ενώ ένα 5% παραμένει στα χέρια της οικογένειας Κοπελούζου.
Οι Καναδοί αποτελούν τον δεύτερο μεγαλομέτοχο στον ΔΑΑ και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι επιδιώκουν να εξαγοράσουν το σύνολο των μετοχών, εξασφαλίζοντας επέκταση της παραχώρησης πέραν του 2025 που προβλέπει η σύμβαση για να έχουν μεγαλύτερα οφέλη. Μετά την εξαγορά των αεροδρομίων της Hochtief έχουν συμμετοχές σε πέντε αεροδρόμια (Αθήνα, Βουδαπέστη, Τίρανα, Ντίσελντορφ, Αμβούργο). Τα πέντε αυτά αεροδρόμια, τα οποία έχουν περάσει στη θυγατρική της PSP, AviAlliance, διακίνησαν πέρυσι περίπου 60 εκατομμύρια επιβάτες.
Σε διαγωνισμό προσανατολίζεται η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση ωστόσο κρατά ακόμη κλειστά τα χαρτιά της και φαίνεται να επιλέγει τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την πώληση μέρους ή όλης της συμμετοχής της, διατηρώντας ποσοστό της τάξεως του 10%-20%. Αλλωστε για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» υπάρχει δεδηλωμένο ενδιαφέρον που προκάλεσε τριγμούς μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και κυβερνητικών παραγόντων προ μηνών και από τους Κινέζους της κοινοπραξίας Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) και Shenzhen Airport. Μάλιστα τα υψηλόβαθμα στελέχη της κινεζικής πλευράς που είχαν παραθέσει προ μηνών συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ξεδιπλώσουν τα επενδυτικά τους σχέδια είχαν δηλώσει ότι ενδιαφέρονται για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του αεροδρομίου της Αθήνας, υπογραμμίζοντας τη μεγάλη δυναμική του για τη μεταφορά επιβατών από την Ασία προς την Ευρώπη. Οπως μάλιστα είχαν επισημάνει, οι λόγοι που επιδιώκουν να εξαγοράσουν τον ΔΑΑ είναι ότι, πρώτον, τα περισσότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχουν κορεστεί και δεν έχουν πια χώρο για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και, δεύτερον, η γεωγραφική εγγύτητα της Ελλάδας με την Ασία.
Σημαντική αύξηση της κίνησης
Τη μεγάλη δυναμική του αεροδρομίου της Αθήνας επιβεβαιώνουν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης του Αυγούστου, η οποία σημείωσε νέο ρεκόρ, καθώς αυξήθηκε κατά 22,7% σε σχέση με πέρυσι. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσω του «Ελευθέριος Βενιζέλος» διακινήθηκαν φέτος 332.770 περισσότεροι επιβάτες απ’ ό,τι τον Αύγουστο του 2013. Χαρακτηριστική είναι η αύξηση στην εσωτερική κίνηση (23,9%), η οποία τα τελευταία χρόνια ήταν υποτονική.
Στην παραπάνω αύξηση εκτιμάται ότι είχε θετική συμβολή η είσοδος της Ryanair στην ελληνική αγορά, η οποία προσφέρει εισιτήρια σε πολύ χαμηλές τιμές, γεγονός που οδήγησε σε αναπροσαρμογή την τιμολογιακή πολιτική και της Aegean, καθώς η τελευταία μείωσε το κόστος των εισιτηρίων της, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η ζήτηση θέσεων.
Της Μαριάννας Τζάννε