- Στα άκρα είναι αποφασισμένη να φθάσει την αντιπαράθεση με το δημόσιο η ανάδοχος κοινοπραξία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, στην προσπάθειά της να ασκήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πίεση για την ικανοποίηση των πρόσθετων οικονομικών αιτημάτων της.
Ο εργολάβος, παρά την σύσταση της Αττικό Μετρό Α.Ε. να συνεχίσει τις εργασίες, άρχισε τις ομαδικές απολύσεις των εργαζομένων, δείχνοντας ότι η... απόφασή του για αποχώρηση από το έργο είναι οριστική. Ωστόσο, εμπλεκόμενοι στο έργο (υπεργολάβοι) και συνεργάτες συνομολογούν ότι η κοινοπραξία ουσιαστικά δεν επιθυμεί να αφήσει το έργο.
Οι πρώτες απολύσεις πενήντα εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό Θεσσαλονίκης έγιναν την Πέμπτη, υπό την αντίδραση του συνδικαλιστικού τους σωματείου που τις θεωρεί άκυρες. Είχε προηγηθεί διαβούλευση που ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα αλλά, όπως λένε οι εργαζόμενοι στις κατασκευές, τα πρακτικά της διαβούλευσης δεν έλαβαν την απαιτούμενη έγκριση του υπουργείου Εργασίας. Με βάση τον προγραμματισμό του εργολάβου, που γνωστοποιήθηκε στα σωματεία, την ερχόμενη Τρίτη θα απολυθούν άλλοι 50 εργαζόμενοι και στις δύο πρώτες εβδομάδες του Φεβρουαρίου (5 και 12 του μηνός) άλλοι 100. Έτσι θα μείνουν μόνο 49 άτομα (από τους 249) στον κατασκευαστικό τομέα, για έκτακτες ανάγκες. Στον σχεδιασμό είναι να απολυθούν και 83 από τους 100 επιστήμονες και εργάτες του αρχαιολογικού τομέα και να μείνουν μόνο 17 για φύλαξη στα εργοτάξια. Οι απολύσεις όμως στο αρχαιολογικό μετατέθηκαν για το μέλλον, διότι είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να συνεχιστούν αυτόνομα οι ανασκαφές. Σημειώνεται πως ήδη έχουν χάσει τη δουλειά τους, λόγω διακοπής εργασιών από την 1η Δεκεμβρίου 2014, οι εργάτες των υπεργολάβων που συμμετέχουν στο έργο, οι οποίοι υπολογίζονται στα 550 με 600 άτομα.
Οι απολυθέντες δέχτηκαν τις απολύσεις «με ρητή επιφύλαξη κάθε δικαιώματος λόγω ακυρότητας της καταγγελίας» έπειτα από συνεννόηση με το σωματείο εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα, το οποίο θα προσφύγει στη δικαιοσύνη. «Οι απολύσεις είναι άκυρες και η νομική μας υπηρεσία ετοιμάζεται να απαντήσει. Δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία ενημέρωσης και διαβούλευσης που προβλέπει ο νόμος πριννα γίνουν ομαδικές απολύσεις. Η ακυρότητα έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι δεν υπάρχει λόγος ομαδικών απολύσεων, αφού ο εργολάβος παραμένει στο έργο, το οποίο δεν έχει ολοκληρωθεί» σύμφωνα με τον κ. Σταύρο Στέτσικα, πρόεδρο του σωματείου στον κατασκευαστικό τομέα. Τα σωματεία είχαν προαναγγείλει την προσφυγή στη δικαιοσύνη, εντός της εβδομάδας, καλώντας μάλιστα τους πολιτικούς να πάρουν θέση ενόψει των εκλογών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε επικοινωνία που είχαν τα σωματεία με το γραφείο του πρωθυπουργού ενημερώθηκαν ότι θα υπάρξει συνέχεια σε τμηματικές εργασίες, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επιφυλάχτηκε να εξετάσει το ζήτημα μετά τις εκλογές.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. υποστηρίζει ότι η κοινοπραξία πρέπει να συνεχίσει τις εργασίες, διότι δεν έχει εκδοθεί ακόμη τελεσίδικη απόφαση επί της αίτησης διάλυσης της σύμβασης. Υπενθυμίζεται ότι η ανάδοχος κοινοπραξία στις 17 Δεκεμβρίου 2014 κατέθεσε στην Αττικό Μετρό Α.Ε. αίτηση διάλυσης της σύμβασης που έχει υπογράψει με το δημόσιο (Απρίλιος 2006) για την κατασκευή του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης. Στις 31 Δεκεμβρίου 2014 η διεύθυνση Μετρό Θεσσαλονίκης της Αττικό Μετρό Α.Ε. απέρριψε το αίτημα του εργολάβου. Στις 14 Ιανουαρίου 2015 ο εργολάβος κατέθεσε ένσταση επί της απόρριψης, η οποία πρέπει να απαντηθεί εντός διμήνου. Σε περίπτωση που δεν γίνει δεκτή και η ένσταση, τότε ο εργολάβος θα πρέπει να προσφύγει στο διαιτητικό δικαστήριο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αττικό Μετρό θα εκδώσει ειδικές εντολές για συγκεκριμένες εργασίες, που θα αφορούν την αρχαιολογική ανασκαφή και τη διάνοιξη σηράγγων, ώστε να είναι βέβαιος ο εργολάβος πως θα πληρωθεί για αυτές τις εργασίες. Ο εργολάβος υποστηρίζει ότι εφόσον παρήλθε η οριακή προθεσμία του έργου την 1η Δεκεμβρίου 2014 (βάσε απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου) δεν πρέπει να συνεχίσει κύριες εργασίες, αλλά μόνο αυτές που αφορούν την ασφάλεια των εγκαταστάσεων. Ανησυχεί μάλιστα ότι δεν πρόκειται να αποζημιωθεί για εργασίες μετά το πέρας της προθεσμίας.
Η ανάδοχος κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ- Impregilo- Ansaldo- Ansaldobreda- Seli), σύμφωνα με εμπλεκόμενους, δεν επιθυμεί να αποχωρήσει από το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά προσπαθεί να πιέσει όσο το δυνατόν περισσότερο με τη στάση της για νέα συμφωνία με την Αττικό Μετρό. Οι ιταλικές εταιρείες Ansaldo και Ansaldobreda, που ανέλαβαν τους συρμούς και τον τεχνολογικό εξοπλισμό της γραμμής, ζητούν την παραμονή της κοινοπραξίας. Μέχρι σήμερα δεν έχουν αποκομίσει κανένα κέρδος από το υποέργο που πήραν, την ώρα που τα στελέχη της αναλώθηκαν σε μελέτες και προεργασίες.
Η εξέλιξη του έργου, όπως είναι εύλογο, εξαρτάται πλέον και από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές και η οποία ενδεχομένως να παρέμβει για να δώσει λύση στο ζήτημα. Ειδάλλως, το ζήτημα για μεγάλο χρονικό διάστημα θα παλινδρομεί μεταξύ Αττικό Μετρό, εργολάβου και διαιτητικών δικαστηρίων.
Πηγή εφημερίδα Μακεδονία