- Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας από 80 γρ./Co2 και κάτω,
- Τέλος Ταξινόμησης και Φόρος Πολυτελείας με βάση την αξία λιανικής προ φόρων,
- Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης με βάση την αξία Λιανικής,
- «Μεταμόρφωση» της απόσυρσης με επιδότηση φθηνών ΙΧ και
- Αύξηση στο φόρο πετρελαίου κίνησης
Σύμφωνα με τον.. υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να δημιουργηθεί ένα δίκαιο φορολογικό καθεστώς από μηδενική βάση ώστε να εξαλειφθούν οι αδικίες του παρελθόντος, να παταχθεί η φοροδιαφυγή και βέβαια να υπάρξει και ένα «ικανοποιητικό» δημοσιονομικό όφελος.
Τις τελευταίες ημέρες άλλωστε ο κ. Βαρουφάκης συντάντησε στελέχη από το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) αλλά και τον Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και τους ζήτησε τις προσεχείς ημέρες να αποστείλουν στο Υπουργείο τις προτάσεις τους οι οποίες θα ληφθούν υπόψιν του οικονομικού επιτελείου ώστε να δημιουργηθεί ένα δικαιότερο φορολογικό σύστημα για τον κλάδο του αυτοκινήτου.
Το Enikonomia παρουσιάζει τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων που περιλαμβάνουν από κατάργηση των Μηδενικών Τελών Κυκλοφορίας μέχρι και πλήρη κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας!
Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε στα στελέχη του ΣΕΕΑΕ πως τις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες το σχέδιο θα είναι έτοιμο ενώ στα στελέχη του ΣΕΑΑ ανέφερε πως το τελικό σχέδιο θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο...
Τέλος Ταξινόμησης με βάση την Αξία Λιανικής προ φόρων
Το Τέλος Ταξινόμησης επιβάλλεται κατά την εισαγωγή των καινούριων ή εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή αξία του οχήματος πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή από 5% έως και 50% στα καινούρια ΙΧ ανάλογα με τον κινητήρα του οχήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες το Τέλος Ταξινόμησης δεν θα υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή αξία αλλά την Αξία Λιανικής προ φόρων που σημαίνει πρακτικά πως αν διατηρεί η ίδια κλίμακα συντελεστών τότε τα φθηνά αυτοκίνητα θα επιβαρύνονται με χαμηλότερο Τέλος και τα ακριβά με πολύ υψηλότερο.
Τόσο ο ΣΕΑΑ όσο και ο ΣΕΕΑΕ αντιμετωπίζουν θετικά το μέτρο και πιστεύουν πως είναι πιο δίκαιο από το παλιό σύστημα.
Παράλληλα στελέχη του ΥΠΟΙΚ εκτιμούν πως με αυτό τον τρόπο θα «μπλοκάρουν» επιτέλους το φαινόμενο των υποτιμολογήσεων από το οποίο το κράτος χάνει εκατομμύρια ευρώ.
Φόρος Πολυτελείας
Ο Φόρος Πολυτελείας επιβάλλεται σε καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ που η εργοστασιακή τους αξία είναι πάνω από 20.000 ευρώ.
Αν τελικά αποφασιστεί να επιβάλλεται με βάση την Αξία Λιανικής προ φόρων τότε στην «τσιμπίδα» του τελωνείου θα πιαστούν πολλά μοντέλα που μέχρι πρότινος την γλίτωναν είτε μειώνοντας τον εξοπλισμό είτε την εργοστασιακή αξία.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Φόρος Πολυτελείας αναμένεται να επιβληθεί σε αυτοκίνητα με αξίες λιανικής προ φόρων από 20.000 ευρώ ενώ υπάρχουν και απόψεις να ανέβει στις 30.000 ευρώ...
Μηδενικά Τέλη από 80 γρ./Co2
Στο «στόχαστρο» του υπουργείου Οικονομικών φαίνεται πως έχουν εισέλθει για τα καλά τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία δημιουργούν «αιμμοραγία» στα κρατικά έσοδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει να κατεβάσει στα 80 γρ./Co2 ανά χιλιόμετρο το όριο των Μηδενικών Τελών με αποτέλεσμα να αποκτήσουν κόστος χιλιάδες μοντέλα με ρύπους από 81 έως και 99 γρ./Co2.
Το δημοσιονομικό κόστος από την αλλαγή του ορίου για τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας το οικονομικό επιτελείο εκτιμά πως θα ανέλθει σε περίπου 4 εκατ. ευρώ.
Αν υιοθετηθεί το συγκεκριμένο μέτρο το οικονομικό επιτελείο εκτιμά πως θα εισπράξει 4 εκατ. ευρώ κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 25 ευρώ μεσοσταθμικά για τους περίπου 180.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων
Ο ΣΕΑΑ σύμφωνα με πληροφορίες είναι αντίθετος στην κατάργηση ή μείωση του ορίου εκπομπών για τα Μηδενικά Τέλη καθώς εκτιμά πως θα θιγούν οι πωλήσεις νέων ΙΧ.
Από την άλλη μεριά ο ΣΕΕΑΕ σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia πρότεινε την κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας και την αντικατάστασή τους από ένα φόρο στα καύσιμα ώστε όσο κυκλοφορεί κάποιος το όχημά του να πληρώνει το ανάλογο τίμημα.
Ειδικά για τα υπερπολυτελή και σπορ ΙΧ ο ΣΕΕΑΕ εκτιμά πως επειδή όλα τα παραπάνω αυτοκίνητα καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων θα πληρώνουν και υψηλότερο φόρο μέσω των καυσίμων...
Τεκμήρια Διαβίωσης
Ο μεγάλος γρίφος που πρέπει να λύσει το οικονομικό επιτελείο έχει να κάνει με τα τεκμήρια διαβίωσης τα οποία είναι απόλυτα συνδεδεμένα με τον κυβισμό των οχημάτων και βέβαια τα ποσά που καλούνται οι ιδιοκτήτες να καλύψουν είναι υπέρογκα.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα τεκμήρια αναμένεται να μειωθούν δραματικά στα αυτοκίνητα ενώ και εδώ υπάρχει η πρόταση να συνδεθούν με την αξία λιανικής των αυτοκινήτων η οποία θα μειώνεται ανάλογα με τα έτη κυκλοφορίας του.
Εδώ ωστόσο υπάρχουν κάποιες αντιθέσεις καθώς υπάρχει η άποψη πως τα παλιά ΙΧ είναι πιο δαπανηρά από τα καινούρια εξαιτίας πιθανών βλαβών ενώ σύμφωνα με τη δεύτερη άποψη οι έχοντες ακριβό αυτοκίνητο να πληρώνουν κάτι παραπάνω.
Οι φορείς του κλάδου πάντως ζητούν την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων Διαβίωσης...
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης είναι επίσης συνδυασμένος με τον κυβισμό του κινητήρα αλλά και το τεκμήριο διαβίωσης. Επίσης έχει εξαγγελθεί η αύξησή του σε ποσοστό 30% στους ήδη υπάρχοντες συντελεστές για τους ιδιοκτήτες ΙΧ με κινητήρες από 2.500 κ.εκ. και άνω μέσω της λίστα που έχει αποστελεί προς τους δανειστές, γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα καθώς φαίνεται πως δεν αποδεσμεύεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης από τον κυβισμό των αυτοκινήτων!
Ωστόσο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει η πρόταση ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης να υπολογίζεται και να επιβάλλεται στα αυτοκίνητα που έχουν υψηλή αξία λιανικής.
Πρακτικά κάτι τέτοιο σημαίνει πως δεν θα έχουν Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης τα αυτοκίνητα με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω αλλά τα αυτοκίνητα με αξίες λιανικής που ξεπερνούν τις 30.000 ευρώ.
Δηλαδή το ΥΠΟΙΚ με αυτό τον τρόπο εκτιμά πως θα επαναφέρει στην κυκλοφορία εκατοντάδες χιλιάδες ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και θα εισπράξει ρευστό από τους ιδιοκτήτες ακριβών αυτοκινήτων με αξίες άνω των 30.000 ευρώ οι οποίοι μέχρι πρότινος ήταν στο απυρόβλητο εξαιτίας του μικρού κυβισμού του κινητήρα τους.
Αλλωστε τόσο ο ΣΕΑΑ όσο και ο ΣΕΕΑΕ από την στιγμή που επιβλήθηκε ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους με πολλούς τρόπους και πρόσφατα δημοσίευσαν και οικονομικά στοιχεία βάση των οποίων ο συγκεκριμένος φόρος όχι μόνο δεν απέδωσε αλλά δημιούργησε έλλειμμα στο κράτος που υπολογίζεται σε πάνω από 5 εκατ. ευρώ...
Πάντως η λίστα που απέστειλε η κυβέρνηση προς τους δανειστές κάνει λόγο
Περιβαλλοντικό Τέλος
Το «Περιβαλλοντικό Τέλος» ανακοινώθηκε από το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών και σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε θα επιβάλλεται σε παλιά αυτοκίνητα ηλικίας 20 ετών και άνω.
Ο ΣΕΑΑ αλλά και ο ΣΕΕΑΕ βρίσκουν απόλυτα δίκαιο το μέτρο καθώς εκτιμούν πως θα φύγουν από την κυκλοφορία χιλιάδες παλιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Ωστόσο υπάρχει και η άλλη άποψη βάση της οποίας δεν μπορείς να επιβάλλεις Περιβαλλοντικό Τέλος σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που δεν έχουν τα χρήματα να τα αντικαταστήσουν λόγω της οικονομικής κατάστασης που επικρατεί.
Επίσης πολλοί βουλευτές θα αντιδράσουν αν επιχειρηθεί να περάσει η συγκεκριμένη τροπολογία από τη Βουλή...
Πετρελαιοκίνητα...
Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν και επίσημα πλέον το «μήλον της έριδος» σε όλη την ΕΕ καθώς οι υπουργοί Περιβάλλοντος εκτιμούν πως ρυπαίνουν.
Ωστόσο αυτή τη στιγμή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει η πρόταση αύξησης της φορολόγησης του πετρελαίου κίνησης!
Αν υιοθετηθεί η συγκεκριμένη πρόταση τότε η πετρελαιοκίνηση δεν θα είναι και τόσο συμφέρουσα ενώ θα υπάρξουν έντονες αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του κλάδου (φορτηγά – ταξί).
Αν τελικά οι πιέσεις είναι μεγάλες τότε είναι πιθανό να δούμε το «Τέλος Περιβάλλοντος» στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro 4 αλλά και τις παλαιότερες...
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ
Από «Ιερά εξέταση» φαίνεται πως θα περνούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καθώς από τη μία μεριά το κράτος χάνει εκατομμύρια ευρώ από τον ΦΠΑ που «χάνεται» ενώ από την άλλη μεριά έχει εξελιχθεί σε «σπορ» για κάποιους εμπόρους το γύρισμα χιλιομέτρων στα κοντέρ των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα αφενός να χάνει χρήματα το υπουργείο Οικονομικών και βέβαια να υπάρχουν χιλιάδες εξαπατημένοι καταναλωτές οι οποίοι απέκτησαν ένα αυτοκίνητο που μπορεί ο χιλιομετρητής να δείχνει 50.000 χλμ. ενώ στην πραγματικότητα να έχει διανύσει πάνω από 200.000 χλμ.!
Οσον αφορά στον «χαμένο» ΦΠΑ το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την διασταύρωση στοιχείων με τα άλλα κράτη – μέλη που προέρχονται τα αυτοκίνητα. Μια άλλη πρόταση αφορά στην υποχρεωτική καταβολή του ΦΠΑ στην Ελλάδα ώστε να μην καταγράφονται απώλειες. Δηλαδή τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ να έρχονται «neto» όπως ονομάζονται στην αγορά...
Επίσης εξετάζεται το γεγονός να καταβάλλεται στην Ελλάδα η διαφορά που προκύπτει από τους συντελεστές ΦΠΑ μεταξύ των κρατών-μελών κατά την εισαγωγή μεταχειρισμένου ΙΧ. Ειδικότερα αν κάποιος εισάγει ένα μεταχειρισμένο ΙΧ από τη Γερμανία θα εξετάζεται να καταβάλλεται 4% ΦΠΑ καθώς ο συντελεστής στη Γερμανία είναι 19% ενώ στην Ελλάδα 23% γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει διαφορά 4 μονάδων. Αν το κράτος-μέλος που εισάγεται το μεταχειρισμένο έχει ακόμη χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ τότε θα αυξάνεται ανάλογα και η διαφορά που θα πρέπει να καταβληθεί στο ελληνικό Δημόσιο.
Το θέμα γυρίσματος των χιλιομέτρων εξετάζεται να λυθεί με την προσκόμιση των Τεχνικών Ελέγχων του αυτοκινήτου τα τελευταία 2 ή 3 χρόνια. Το εν λόγο πιστοποιητικό ελέγχου είναι πολύ εύκολο να το λάβει κανείς από τα ΚΤΕο ή τις κατά τόπους Διευθύνσεις Μεταφορών των κρατών-μελών που διατηρούν ηλεκτρονικό αρχείο.
Σε όσους εμπόρους διαπιστωθεί παράβαση (γύρισμα χιλιομέτρων) το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να επιβάλλει πολύ υψηλά χρηματικά πρόστιμα όπως και σε άλλα κράτη-μέλη της τάξης των 50.000 ευρώ και άνω ανά όχημα και ανάκληση της άδειας λειτουργίας για 6 μήνες.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση σε έμπορο για δεύτερη φορά θα εξετάζεται να επιβάλονται υπέρογκα πρόστιμα και οριστική ανάκληση της άδειας όπως και σε άλλα κράτη-μέλη.
Με αυτό τον τρόπο εκτιμούν τόσο τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ όσο και οι φορείς του κλάδου θα τοποθετηθούν για πρώτη φορά γερές βάσεις για μια υγιή αγορά αυτοκινήτου και θα περιοριστούν στο ελάχιστο τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Απόσυρση ΙΧ
Ολοκληρώνεται όπως φαίνεται το μέτρο της απόσυρσης ΙΧ με τη μορφή που ισχύει σήμερα καθώς το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη εξαγγείλει τις προθέσεις του που περιλαμβάνουν την επιδότηση αγοράς καινούριου φθηνού αυτοκινήτου. Ουσιαστικά το δημοσιονομικό κόστος από τη νέα απόσυρση μειώνεται περαιτέρω καθώς το Τέλος Ταξινόμησης στα φθηνά αυτοκίνητα είναι ελάχιστο και κυμαίνεται έως 300 ευρώ...
Κίνηση με Φυσικό Αέριο ή Υγραέριο
«Bonus» για όσους έχουν τοποθετήσει σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης στα αυτοκίνητά τους ή έχουν αποκτήσει κάποιο εργοστασιακό μοντέλο με σύστημα διπλού καυσίμου εξετάζει η κυβέρνηση. Αν ακολουθήσει το οικονομικό επιτελείο την γραμμή άλλων κρατών-μελών τότε είναι πιθανό να μειωθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας στα ΙΧ με διπλό καύσιμο εξαιτίας της μείωσης εκπομπών καυσαερίων.
Ανασφάλιστα οχήματα
Πολύ ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Οικονομικών βρίσκεται το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων. Ειδικότερα το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να ενεργοποιήσει άμεσα το νόμο για τα ανασφάλιστα οχήματα αποστέλοντας τα σχετικά ειδοποιητήρια.
Από την άλλη μεριά στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς στα μέσα Ιουνίου ετοιμάζονται να διαμαρτυρηθούν με έντονο τρόπο στην πολιτική ηγεσία αλλά και στην ΓΓΔΕ για τη μη ενεργοποίηση του σχετικού νόμου που στα χαρτιά ισχύει εδώ και 2 χρόνια!
Οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ
Ενα ακόμη θέμα που βρίσκεται πολύ ψηλά στην αντζέντα του υπουργείου Οικονομικών αφορά στα οχήματα που δεν περνούν από τον τακτικό έλεγχο. Το κράτος επίσης εξετάζει να καταθέσει σχετική τροπολογία για τα οχήματα που δεν περνούν από τον τακτικό τεχνικό έλεγχο με βάση την οποία θα στέλνονται επίσης ειδοποιητήρια στους παραβάτες με τα σχετικά πρόστιμα...
Στόχος έσοδα 200 εκατ. ευρώ
Σε υψηλά επίπεδα κυμαίνονται οι στόχοι που έχει θέσει το οικονομικό επιτελείο από τον κλάδο του αυτοκινήτου καθώς εκτιμούν πως τα έσοδα μπορεί να τονωθούν πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
Στα παραπάνω ποσά βέβαια θα πρέπει να συνεκτιμήσουμε πως έχουν συνυπολογιστεί και τα εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ τα οποία αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό του συνόλου των εσόδων (πάνω από 120 εκατ. ευρώ).
Οσον αφορά στα Τέλη Κυκλοφορίας με τη μείωση του ορίου στα 80 γρ./Co2 το ΥΠΟΙΚ εκτιμά πως μπορεί να αντλήσει 4 εκατ. ευρώ ενώ η αποσύνδεση των φόρων από τα κυβικά εκατοστά των κινητήρων θα ενεργοποιήσει πολλά ΙΧ που βρίσκονται σε ακινησία και έχουν μειώσει τα δημόσια έσοδα κατά σχεδόν 500 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία.
Του κ.Γ.Κ.Ανδρή