- Την κατάργηση των πανελλαδικών προτείνει, μεταξύ άλλων, το ΥΠΠΑΙΔ.
Πεντασέλιδο κείμενο στο οποίο και αναφέρεται ανοιχτά η ανάγκη κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα έχουν στα χέρια τους οι.. εκπρόσωποι των θεσμών από την περασμένη εβδομάδα, σε σχέση πάντα με την αναμενόμενη νέα έκθεση του ΟΟΣΑ για την Παιδεία και την «εργαλειοθήκη» της.
«Η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στην τωρινή τους μορφή πρέπει να παρουσιαστεί με μια πλήρη ανάλυση και τον δημιουργικό συνδυασμό όλων των πορισμάτων εθνικών διαλόγων για την Παιδεία και την εκτίμηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας, ενώ η αποστολή εξαντλητικών συζητήσεων και συναίνεσης σε εκπαιδευτικό και πολιτικό επίπεδο έχει δοθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο που παρουσιάζει τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας για τα επόμενα τρία χρόνια με την υπογραφή του υπουργού κ. Κώστα Γαβρόγλου.
Δραστικές αλλαγές σε Λύκεια και ΑΕΙ
Αποκαλύπτει ότι το θέμα της κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελεί μια απόφαση ειλημμένη, η οποία άλλωστε θα βοηθήσει το κράτος και το υπουργείο Παιδείας να κάνει οικονομία πολλών εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, ενώ πλέον αναζητείται απλώς ο τρόπος. Στο ίδιο κείμενο αναφέρεται ότι οποιαδήποτε συζήτηση επί του θέματος θα πρέπει να συνδυαστεί με «δραστικές αλλαγές» στα πανεπιστήμια, οι οποίες πρέπει να σχεδιαστούν παράλληλα με αλλαγές στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Το «στοίχημα» κατ' επέκταση τέθηκε, οπότε και όπως έχει ήδη γίνει σαφές από το υπουργείο Παιδείας θα συνδυαστούν τα αποτελέσματα των πορισμάτων για την εκπαίδευση του πρώην πρύτανη, πρώην υπουργού Παιδείας, καθηγητή κ. Γεώργιου Μπαμπινιώτη και του καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκου που ολοκληρώθηκε προ δύο μηνών. Για το τελευταίο δε να σημειωθεί ότι ο προκάτοχος του κ. Γαβρόγλου, ο κ. Νίκος Φίλης, είχε προκαταβολικά δεσμευτεί ότι θα το εφαρμόσει.
Στο κείμενο που στάλθηκε στους θεσμούς και στον ΟΟΣΑ, το οποίο και έχει στα χέρια του «Το Βήμα», αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων που ισχύει στη χώρα μας έχει κερδίσει την αποδοχή της ελληνικής κοινωνίας ως διαφανές και αντικειμενικό. Παρ' όλα αυτά, το σύστημα αυτό έχει εξαντλήσει όλες τις ευεργετικές του δυνατότητες, αφού δεν μπορεί αξιόπιστα να διαβεβαιώσει ότι οι νέοι μας μπορούν να σπουδάσουν αυτό ακριβώς που διάλεξαν».
«Μία από τις πολλές παρενέργειές του είναι ότι έχει υποβαθμίσει τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου λόγω της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις και τα παράλληλα μαθήματα εκτός σχολείου. Η πρόταση σχετικά με τις Πανελλαδικές πρέπει να είναι υπέρ της αναβάθμισης των τελευταίων τάξεων του Λυκείου και του να σπουδάζουν οι νέοι αυτό που πραγματικά θέλουν» σημειώνεται χαρακτηριστικά στο ίδιο κείμενο, το οποίο συντάχθηκε τις προηγούμενες ημέρες και παρουσιάζει τη νεότερη «έκδοση» της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας για τα επόμενα τρία χρόνια.
Στα θέματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας αναφέρεται εκτενώς στην ανάγκη δημιουργίας κοινού χώρου ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης και ερευνητικών κέντρων, αλλά και στην ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Για τα ΤΕΙ ειδικά θα πρέπει να αναμένεται δραστική «Αθηνά» (συγχωνεύσεις - καταργήσεις) που θα τα βοηθήσει να αξιολογηθούν, να συνδεθούν με τα πανεπιστήμια και στη συνέχεια, όσα εξ αυτών περάσουν τις «εξετάσεις», να διεκδικήσουν διδακτορικές σπουδές.
Στο τραπέζι και οι διορισμοί
«Το σχολικό σύστημα δεν μπορεί να συνεχίσει με τόσο μικρή χρηματοδότηση και βασιζόμενο τόσο στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας επαναφέροντας το θέμα ανάγκης διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών, για το οποίο ο πρώην υπουργός κ. Φίλης είχε υποστεί... ταπεινωτική ήττα, διακηρύσσοντάς το πρώτα ανοικτά ως εξαγγελία του και παίρνοντάς το στη συνέχεια πίσω, αφού «κόπηκε» από τους εκπροσώπους των θεσμών.
«Πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών έτσι ώστε η Ελλάδα να φτάσει τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών σε αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητές» επισημαίνεται στο κείμενο.
Αναφέρεται επίσης ότι «όλες οι όψεις των μοναδικών χαρακτηριστικών στην Ελλάδα, όπως τα νησιά και οι απομακρυσμένες δομές στα βουνά με τον μικρό αριθμό κατοίκων, πρέπει να εφαρμόσουν ένα τριετές σχέδιο δράσης. Αυτές οι περιοχές αποτελούν μέρος της ιστορίας της Ελλάδας και πρέπει να αντιμετωπιστούν με ευαισθησία, εάν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν ως εργαλείο στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» τονίζεται σε μια προσπάθεια αναζήτησης του εκπαιδευτικού μοντέλου που θα «πουλήσει» η χώρα μας στο εξωτερικό.
Ως επόμενα βήματα για την ελληνική εκπαίδευση αναφέρονται: Να ενταχθούν όλο και περισσότερο όλες οι βαθμίδες στις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών. Να λυθούν τα προβλήματα της εκπαίδευσης των προσφύγων. Να δημιουργηθεί αξιόπιστο και κοινωνικά αποδεκτό σχέδιο για όλες τις δομές της εκπαίδευσης.
Αναδιοργάνωση και αυτονομία
Από το Δημοτικό ως το Λύκειο
Το κείμενο του υπουργείου Παιδείας προς τους θεσμούς αναφέρεται συγκεκριμένα στα θέματα αυτονομίας των σχολικών μονάδων, συμμετοχής των εκπαιδευτικών στα προγράμματα σπουδών, στις διδακτικές μεθόδους, στους τρόπους αξιολόγησης των μαθητών κ.λπ. Η διοικητική αυτονομία αποτελεί χρόνιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας και η αποκέντρωση ζητούμενο για τους εκπροσώπους της που ασφυκτιούν προσκολλημένοι στο υπουργείο Παιδείας και στις αποφάσεις του.
Οσον αφορά τις πρώτες βαθμίδες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, αναφέρονται τα παραδείγματα των ολοήμερων σχολείων (οι παρεμβάσεις Φίλη και η ενοποίηση του χαρακτήρα όλων των δημοτικών της χώρας, όπως λένε εκπαιδευτικοί, υποβάθμισαν τελικά τις παροχές που πρόσφεραν). Εκτενής λόγος όμως γίνεται τώρα για την ενίσχυση των απογευματινών ωρών στα σχολεία και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
«Τα Γυμνάσια έχουν μεταβληθεί εδώ και δεκαετίες σε ένα τεράστιο εξεταστικό κέντρο, χάνοντας τον μορφωτικό τους ρόλο. Ο διδακτικός του ρόλος έχει αντιπρόσωπο τη "σκιώδη εκπαίδευση" της χώρας, τα φροντιστήρια. Και η γνώση που μεταδίδεται σε αυτά έχει έναν περαιτέρω καταστροφικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία». Αυτά αναφέρονται στο κείμενο του υπουργείο Παιδείας προς τους θεσμούς.
«Οι επιπτώσεις αυτής της καταστροφής φτάνουν και τα ανώτατα επίπεδα των εκπαιδευτικών βαθμίδων, ενώ το πρόβλημα δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό. Η αναδιοργάνωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η ανάκτηση του εκπαιδευτικού της ρόλου και η αυτονομία του Λυκείου πρέπει να προετοιμάζει πριν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η αυτονομία του Λυκείου πρέπει να είναι υπογραμμισμένη» καταλήγει το ίδιο κείμενο.
«ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ» ΟΟΣΑ
Η χώρα μας έχει επιτύχει μια πρώτη συμφωνία με τους εκπροσώπους του ΟΟΣΑ για τη σύνταξη μιας νέας έκθεσης για την Παιδεία, η οποία θα επικαιροποιεί τα συμπεράσματα εκείνης του 2011. Εξι είναι τα σημεία που ο ΟΟΣΑ θεωρεί αδιαπραγμάτευτα για την ελληνική εκπαίδευση και θα αποτελέσουν την «εργαλειοθήκη» του για το θέμα:
Ενιαίος προϋπολογισμός για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Διοικητική αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων.
Ενιαίος χώρος πανεπιστημίων και έρευνας (ερευνητικών κέντρων).
Ολοήμερο σχολείο (εδώ υπάρχει η προσθήκη του διετούς νηπιαγωγείου που έχει ήδη αποφασίσει η ελληνική πλευρά).
Σύγχρονο σύστημα εκπαίδευσης του διευθυντικού προσωπικού των σχολείων.
Συγκρότηση Παρατηρητηρίου που θα ελέγχει την πορεία όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων.
πηγή Το Βήμα