Πριν από μια πενταετία η αγορά ενός diesel αυτοκινήτου αποτελούσε πανάκεια, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έστρεφαν προς αυτή την κατεύθυνση τους υποψήφιους αγοραστές τους.
Διαφήμιζαν ότι οι πετρελαιοκινητήρες ήταν αισθητά οικονομικότεροι, πιο δυνατοί και με χαμηλό κόστος συντήρησης, ενώ η διαφορά της τιμής τους σε σχέση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες ήταν περίπου στα 2.000-3.000 ευρώ.
Τα πράγματα από τότε άλλαξαν και τα τελευταία δύο χρόνια η πτώση των πωλήσεων σε αυτή την κατηγορία ήταν αισθητή. Το ίδιο προβλέπεται να γίνει και φέτος, άσχετα αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να διατηρούν ένα υψηλό ποσοστό των πετρελαιοκινητήρων στις γραμμές τους.
Λίγο κάτω από το 42% προβλέπει πως θα είναι το μερίδιο αγοράς όσον αφορά την πώληση των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων ο διευθυντής της παγκόσμιας έρευνας της συμβουλευτικής εταιρείας LMC Automotive, Αλ. Μπέντγουελ. Οι ημέρες δόξας των πετρελαιοκινητήρων ακυρώθηκαν μετά τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων, αλλά και το σκάνδαλο εκπομπής ρύπων του ομίλου Volkswagen, ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει η απόφαση πολλών δημάρχων πόλεων να μην επιτρέπουν την κίνηση πετρελαιοκινητήρων τα επόμενα χρόνια.
Αναλύοντας τα στοιχεία της JATO Dynamic, από το 55% της αγοράς το 2011 (έναντι το 43% της βενζίνης), η διείσδυση του diesel στις 27 ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκε στο 44% τον προηγούμενο Οκτώβριο, που ήταν και το χαμηλότερο μερίδιο από το 2003. Σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις της LMC Automotive, η οποία παρακολουθεί την αγορά καινούριων αυτοκινήτων σε 17 χώρες της Δυτικής Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι το μερίδιο του πετρελαίου τον Οκτώβριο ήταν στο 42% με τάσης πτώσης το νέο έτος.
Σήμερα η διείσδυση του diesel αντιπροσωπεύει το 48% στη Γαλλία, έναντι ευρωπαϊκού υψηλότερου ποσοστού, άνω του 72%, το 2011-12. Πτώση στις πωλήσεις ντίζελ έχουμε και στη Γερμανία (12%) και Μ. Βρετανία (15%) που παραδοσιακά είναι οι μεγαλύτερες αγορές και δίνουν την τάση των πωλήσεων.
Η αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι άμεση, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει τεράστια ποσά για να βελτιώσουν την τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που δεν λένε να εγκαταλείψουν την προσπάθεια διαφήμισης των συγκεκριμένων κινητήρων. Και ως ένα βαθμό πετυχαίνουν το στόχο τους, καθώς η Mercedes είχε αύξηση πωλήσεων σε εκδόσεις diesel κατά 4%. Το ίδιο κάνει για παράδειγμα και η Ford που προωθεί τους κινητήρες EcoBlue 1,5 και 2,0 λίτρων στα επιβατικά αυτοκίνητα, που έχουν εξαιρετική ροπή και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Φυσικά οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν μια παράλληλη πολιτική. Δηλαδή προωθούν τόσο τους πετρελαιοκινητήρες, όσο και τους βενζινοκινητήρες, με στόχο να παραμείνουν στην αγορά έχοντας μεγάλο ποσοστό. Άλλωστε το τελευταίο χρονικό διάστημα προωθούνται οι τρικίλυνδροι τούρμπο κινητήρες που αποδίδουν υπερβολικά πολλούς ίππους και έχουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, άρα και χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Δεν θα πρέπει παράλληλα να ξεχνάμε και τη νέα πρόκληση των εταιρειών με τα ηλεκτρικά μοντέλα και που θα είναι αυτά που θα αντικαταστήσουν τα επόμενα χρόνια όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Παρόμοιες είναι και οι τάσεις στην Ελλάδα. Το 2016 οι πωλήσεις των πετρελαιοκινήτων αντιπροσώπευε το 72% των πωλήσεων, ενώ το 2017 μόλις το 52% με τάση το 2018 να πέσει κάτω αρκετά κάτω από το 50%. Με βάση τα πρώτα στοιχεία των προπαραγγελιών μεγάλων αντιπροσωπειών της Ελλάδας, διαπιστώνεται ότι μόνο ένας στους πέντε πελάτες στην Ελλάδα ζητάει να αγοράσει ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος λόγος που τα πρώτα καινούρια μοντέλα που καταφθάνουν στη χώρα μας παρουσιάζονται σε πρώτη φάση με βενζινοκινητήρες και σε δεύτερη φάση οι diesel εκδόσεις.
Διαφήμιζαν ότι οι πετρελαιοκινητήρες ήταν αισθητά οικονομικότεροι, πιο δυνατοί και με χαμηλό κόστος συντήρησης, ενώ η διαφορά της τιμής τους σε σχέση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες ήταν περίπου στα 2.000-3.000 ευρώ.
Τα πράγματα από τότε άλλαξαν και τα τελευταία δύο χρόνια η πτώση των πωλήσεων σε αυτή την κατηγορία ήταν αισθητή. Το ίδιο προβλέπεται να γίνει και φέτος, άσχετα αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να διατηρούν ένα υψηλό ποσοστό των πετρελαιοκινητήρων στις γραμμές τους.
Λίγο κάτω από το 42% προβλέπει πως θα είναι το μερίδιο αγοράς όσον αφορά την πώληση των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων ο διευθυντής της παγκόσμιας έρευνας της συμβουλευτικής εταιρείας LMC Automotive, Αλ. Μπέντγουελ. Οι ημέρες δόξας των πετρελαιοκινητήρων ακυρώθηκαν μετά τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων, αλλά και το σκάνδαλο εκπομπής ρύπων του ομίλου Volkswagen, ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει η απόφαση πολλών δημάρχων πόλεων να μην επιτρέπουν την κίνηση πετρελαιοκινητήρων τα επόμενα χρόνια.
Αναλύοντας τα στοιχεία της JATO Dynamic, από το 55% της αγοράς το 2011 (έναντι το 43% της βενζίνης), η διείσδυση του diesel στις 27 ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκε στο 44% τον προηγούμενο Οκτώβριο, που ήταν και το χαμηλότερο μερίδιο από το 2003. Σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις της LMC Automotive, η οποία παρακολουθεί την αγορά καινούριων αυτοκινήτων σε 17 χώρες της Δυτικής Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι το μερίδιο του πετρελαίου τον Οκτώβριο ήταν στο 42% με τάσης πτώσης το νέο έτος.
Σήμερα η διείσδυση του diesel αντιπροσωπεύει το 48% στη Γαλλία, έναντι ευρωπαϊκού υψηλότερου ποσοστού, άνω του 72%, το 2011-12. Πτώση στις πωλήσεις ντίζελ έχουμε και στη Γερμανία (12%) και Μ. Βρετανία (15%) που παραδοσιακά είναι οι μεγαλύτερες αγορές και δίνουν την τάση των πωλήσεων.
Η αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι άμεση, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει τεράστια ποσά για να βελτιώσουν την τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που δεν λένε να εγκαταλείψουν την προσπάθεια διαφήμισης των συγκεκριμένων κινητήρων. Και ως ένα βαθμό πετυχαίνουν το στόχο τους, καθώς η Mercedes είχε αύξηση πωλήσεων σε εκδόσεις diesel κατά 4%. Το ίδιο κάνει για παράδειγμα και η Ford που προωθεί τους κινητήρες EcoBlue 1,5 και 2,0 λίτρων στα επιβατικά αυτοκίνητα, που έχουν εξαιρετική ροπή και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Φυσικά οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν μια παράλληλη πολιτική. Δηλαδή προωθούν τόσο τους πετρελαιοκινητήρες, όσο και τους βενζινοκινητήρες, με στόχο να παραμείνουν στην αγορά έχοντας μεγάλο ποσοστό. Άλλωστε το τελευταίο χρονικό διάστημα προωθούνται οι τρικίλυνδροι τούρμπο κινητήρες που αποδίδουν υπερβολικά πολλούς ίππους και έχουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, άρα και χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Δεν θα πρέπει παράλληλα να ξεχνάμε και τη νέα πρόκληση των εταιρειών με τα ηλεκτρικά μοντέλα και που θα είναι αυτά που θα αντικαταστήσουν τα επόμενα χρόνια όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Παρόμοιες είναι και οι τάσεις στην Ελλάδα. Το 2016 οι πωλήσεις των πετρελαιοκινήτων αντιπροσώπευε το 72% των πωλήσεων, ενώ το 2017 μόλις το 52% με τάση το 2018 να πέσει κάτω αρκετά κάτω από το 50%. Με βάση τα πρώτα στοιχεία των προπαραγγελιών μεγάλων αντιπροσωπειών της Ελλάδας, διαπιστώνεται ότι μόνο ένας στους πέντε πελάτες στην Ελλάδα ζητάει να αγοράσει ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος λόγος που τα πρώτα καινούρια μοντέλα που καταφθάνουν στη χώρα μας παρουσιάζονται σε πρώτη φάση με βενζινοκινητήρες και σε δεύτερη φάση οι diesel εκδόσεις.