-Λίγο οι διεθνείς τιμές,λίγο η γνωστή ανεξέλεγκτη αισχροκέρδεια του δικτύου διανομής και πώλησης καυσίμων στην Ελλάδα,το σκηνικό είναι πλέον γνωστό και εμφανίζεται όποτε υπάρχει μαζική ανάγκη (γιορτές,αργίες διακοπές κλπ) για μεταφορά με αυτοκίνητο.
Για την ακρίβεια το ράλι της τιμής του πετρελαίου πιέζει σημαντικά τις λιανικές τιμές εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα και είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή της βενζίνης από τις αρχές του έτους έχει αυξηθεί κατά 9,8% ή αλλιώς κατά 15,9 σεντς το λίτρο.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι το γέμισμα του ρεζερβουάρ είναι κατά 7,95 ευρώ ακριβότερο σε σχέση με 4 μήνες πριν!
Μάλιστα αυτή την εβδομάδα αναμένονται νέες ανατιμήσεις καθώς εντείνεται η φημολογία ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα προχωρήσουν σε ανακοινώσεις για την επιβολή επιπλέον κυρώσεων σε όλες τις εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου. Η φημολογία αυτή οδήγησε σε νέα ημερήσια αύξηση 2,5% της τιμής του brent το οποίο πλέον πλησιάζει τα 74 δολάρια το βαρέλι.
Σημειώνεται πάντως ότι στην Ελλάδα οι λιανικές τιμές δε βρίσκονται σε ευθεία συνάρτηση με τη διακύμανση του brent αφού διαμορφώνονται σε σχέση με την ειδική διεθνή τιμή της βενζίνης στην περιοχή της Μεσογείου (Platts HCIF/MED).
Επίσης στη χώρα μας, λόγω της υπερφορολόγησης, υπάρχει διακύμανση μόνο για το 40% της τιμής που πληρώνουμε στην αντλία, αφού το υπόλοιπο 63,19% είναι φόροι τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα έχει την τρίτη ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη μετά από φόρους. Στην αντίστοιχη σύγκριση των τιμών χωρίς φόρους η Ελλάδα βρίσκεται πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο και έχει τη 10η ακριβότερη τιμή της αμόλυβδης μεταξύ των 28 κρατών μελών της ΕΕ.
Τουλάχιστον 5 ευρώ ακριβότερο φέτος το ταξίδι
Πόσο όμως μας κόστισε πέρυσι η εκδρομή του Πάσχα και πόσο ακριβότερη θα είναι φέτος;
Για έναν κάτοχο ΙΧ που καίει αμόλυβδη βενζίνη με κατανάλωση 7,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και μια εκδρομή 300 χιλιομέτρων, θα απαιτηθούν περίπου 45 λίτρα μετ᾽ επιστροφής.
Πέρυσι στις αρχές Απριλίου όταν είχαμε Πάσχα, η τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,554 ευρώ το λίτρο δηλαδή περίπου 8 σεντς φθηνότερα. Για το συγκεκριμένο ταξίδι το κόστος καύσιμου είναι 73,62 ευρώ φέτος όταν πέρυσι ήταν κάτω από τα 70 ευρώ, ενώ με τιμές Ιανουαρίου θα κόστιζε 66 ευρώ. Από τα 70 ευρώ της τρέχουσας τιμής, τα 46,52 ευρώ είναι φόροι και τέλη που πάνε στα ταμεία του κράτους.
Αντίστοιχα για έναν κάτοχο ΙΧ που καίει πετρέλαιο κίνησης, η τιμή πέρυσι ήταν 1,324 ευρώ το λίτρο δηλαδή 7,8 σεντς φθηνότερα. Για το ίδιο ταξίδι το κόστος καύσιμου είναι 63,09 ευρώ φέτος, όταν πέρυσι ήταν 59,5 ευρώ. Στο ντίζελ που η φορολογία είναι λίγο μικρότερη (49,54% της τιμής) από τα 63 ευρώ που πληρώνουμε τα 31,25 ευρώ καταλήγουν στα ταμεία του κράτους.