Πρόκειται για το ευρωπαϊκό τμήμα του αγωγού φυσικού αερίου, το οποίο μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας.
Ξεκίνησε χθες Κυριακή την εμπορική του λειτουργία ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου TAP (Trans Adriatic Pipeline). Έπειτα από 4,5 χρόνια, ο μήκους περίπου 878 χιλιομέτρων αγωγός ολοκληρώθηκε.
«Σήμερα έγινε πραγματικότητα ένα μακρόπνοο όραμα», ανέφερε την Κυριακή ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΡ κ. Luca Schieppati, επισημαίνοντας ότι το έργο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με βέλτιστες πρακτικές και πρότυπα του κλάδου.
«Ο ΤΑΡ συμβάλλει διπλά στο στόχο της ενεργειακής διαφοροποίησης: προσφέρει ταυτόχρονα μία νέα, αξιόπιστη και βιώσιμη ενεργειακή οδό, καθώς και μία νέα πηγή προμήθειας φυσικού αερίου που θα εφοδιάσει εκατομμύρια καταναλωτές στην Ευρώπη κατά τις επόμενες δεκαετίες», τόνισε ο ίδιος.
Ο ΤΑΡ αποτελεί το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ενός έργου που προσφέρει δυναμικότητα για τη μεταφορά 10 bcm/a (δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο) φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς αγορές της Ευρώπης. Μάλιστα, το σύστημα του αγωγού ΤΑΡ έχει σχεδιαστεί με τη δυνατότητα διπλασιασμού της δυναμικότητάς του σε 20 bcm/a.
«Ως βασικό τμήμα του μήκους 3.500 χλμ. Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ συνδυάζει στρατηγικά και ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά. Εξασφαλίζει τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ευρώπης από μία ακόμη πηγή και στηρίζει τους στόχους της ΕΕ σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ολοκληρωμένης αγοράς ενέργειας και την επίτευξη βιώσιμου, ασφαλούς και διαφοροποιημένου ενεργειακού μείγματος», υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, χθες ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΡ, κ. Murad Heydarov.
Ο μήκους περίπου 878 χλμ. TAP συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα (550 χλμ.), την Αλβανία (215χλμ.) και την Αδριατική Θάλασσα (105 χλμ.) και εξέρχεται στο ηπειρωτικό τμήμα της Νότιας Ιταλίας για να συνεχίσει την πορεία του, μέσω του ιταλικού συστήματος μεταφοράς προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο TAP μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ περιλαμβάνονται η βρετανική BP (20%), η αζέρικη SOCAR (20%), η ιταλική Snam (20%), η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagás (16%) και η ελβετική Axpo (5%).