Αλλά αυτό που ήταν συνετό τώρα, είναι προβληματικό σήμερα, σημειώνει το Bloomberg:
"Οι επιστήμονες έχουν ξεπεράσει τους εαυτούς τους. Είναι τόσα τα εμβόλια που πιθανώς θα διατεθούν σύντομα στο κοινό που ο κόσμος θα δυσκολευτεί να διαλέξει -και ίσως καταλήξει στο να μην διαλέξει κανένα.
Η "παράλυση της επιλογής" είναι ένα γνωστό φαινόμενο στα συμπεριφορικά οικονομικά. Σε μία διάσημη μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2000, προσφέρθηκαν στους πελάτες ενός σούπερ μάρκετ διαφορετικές γεύσεις μαρμελάδας να δοκιμάσουν. Σε κάποιους δόθηκαν 6 επιλογές και σε κάποιους 24. Η κλασική οικονομική θεωρία υπαγορεύει πως ο μεγαλύτερος αριθμός επιλογών είναι πάντοτε καλύτερος από ένα μικρότερο δείγμα. Πράγματι, οι πελάτες που βρέθηκαν μπροστά στις πολλές μαρμελάδες ήταν πιο πρόθυμοι να σταματήσουν και να εξερευνήσουν. Αλλά ήταν λιγότερο πρόθυμοι να αγοράσουν. Μόνο το 3% εξ αυτών αγόρασε βάζο μαρμελάδας, σε σύγκριση με 30% των πελατών που βρέθηκαν μπροστά στις λιγότερες επιλογές.
"Μια εκτεταμένη σειρά επιλογών μπορεί στην αρχή να φανεί ελκυστική στους καταναλωτές, ωστόσο μπορεί να μειώσει το κίνητρό τους να αποκτήσουν το προϊόν", ανέφερε η μελέτη.
Η συνεπακόλουθη "παράλυση" θα μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερη με το εμβόλιο από ό,τι με τις μαρμελάδες. Τα εμβόλια έχουν πολύ μεγαλύτερες συνέπειες και είναι πιο περίπλοκα. Η επιλογή ανάμεσα σε Pfizer-BioNTech ή Moderna ή AstraZeneca-Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ή σε ό,τι άλλο έρθει, είναι πολύ πιο δύσκολη σε σχέση με την επιλογή ανάμεσα σε γεύση ροδάκινο ή φράουλα ή βερίκοκο ή τρία φρούτα.
Και πέρα από την πολυπλοκότητα υπάρχει ο φόβος. Οι έρευνες δείχνουν ότι πολύς κόσμος είναι νευρικός για τη δοκιμή ενός εμβολίου για τον κορονοϊό. Μπορεί αυτό να είναι παράλογο -τα εμβόλια υπόκεινται σε εκτεταμένους ελέγχους ασφάλειας- αλλά είναι ένα εμπόδιο. Και το να υπάρχουν πολλές επιλογές, καθιστά το εμπόδιο ακόμη υψηλότερο.
Δεν είναι ξεκάθαρο τι θα μπορούσε να γίνει για αυτό. Κάθε εταιρεία που αναπτύσσει ένα ασφαλές, αποτελεσματικό εμβόλιο έχει την ευκαιρία να αποσβέσει την επένδυσή της διαφημίζοντάς το εκτεταμένα, ωστόσο τα ανταγωνιστικά διαφημιστικά μηνύματα θα μπορούσαν να είναι αποθαρρυντικά. Μια επιλογή για τις κυβερνήσεις και τις ασφαλιστικές θα ήταν να επιλέξουν ένα και μόνο ένα εμβόλιο να πληρώσουν. Δεν χρειάζεται να επιλέξουν όλοι το ίδιο. Στην πραγματικότητα, θα ήταν καλύτερο εάν δεν το έκαναν, επειδή είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε ποιο από όλα θα αποδειχθεί ισχυρότερο και ασφαλέστερο. Αλλά σε αυτό το σενάριο, τα περισσότερα άτομα θα είχαν μόνο μια επιλογή: το εμβόλιο για το οποίο πληρώνουν η κυβέρνηση ή η ασφαλιστική τους.
Η ελπίδα είναι ότι εάν το δίλημμα καταλήξει να είναι απλά "Εμβόλιο: ναι ή όχι;", τότε περισσότεροι άνθρωποι θα εμβολιαστούν, η ανοσία της αγέλης θα επιτευχθεί νωρίτερα και περισσότερες ζωές θα σωθούν".