Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2017

Φρενάρει(;) η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού.

 
 
  • Θύελλα αντιδράσεων για τα 38 διόδια.



Στον αέρα κινδυνεύει να τιναχτεί η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού μετά την θύελλα αντιδράσεων που έχει προκληθεί από την με την απόφαση της Κυβέρνησης για τη...κατασκευή και λειτουργία 38 διοδίων τον αυτοκινητόδρομο.
Πρόκειται για μια μνημονιακή δέσμευση της Αθήνας στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού με την ύπαρξη διοδίων, η οποία όμως, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις τόσο από την πλευρά των τοπικών κοινωνιών από όπου διέρχεται η Εγνατία όσο και από εκείνη βουλευτών της αντιπολίτευσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπέγραψαν οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, συνολικά, δεκαοκτώ μετωπικοί (μαζί με τους τέσσερις στους κάθετους άξονες) και 20 πλευρικοί σταθμοί θα λειτουργήσουν στον αυτοκινητόδρομο.
Με βάση την σχετική υπουργική απόφαση, για τους μετωπικούς σταθμούς Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων, η λειτουργία τους προβλέπεται την 31η Αυγούστου.
Για τα διόδια Σιάτιστας, την 1η Νοεμβρίου και για τους σταθμούς διοδίων Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμονικού η 10η Οκτωβρίου.
Επίσης, για το Αρδάνιο και τους 20 πλευρικούς σταθμούς η 1η Νοεμβρίου 2017.
Στην Εγνατία Οδό λειτουργούν, σήμερα, οκτώ σταθμοί στην Τύρια (Θεσπρωτία), στο Μαλακάσι (Μέτσοβο), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη, στη Μουσθένη Καβάλας, στον Ίασμο Κομοτηνής και στον Προμαχώνα Σερρών.
Χτες ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτήρισε απαράδεκτη την απόφαση και ζήτησε άμεση διόρθωση. «Η Κοινή Υπουργική Απόφαση των κ.κ. Τσακαλώτου και Σπίρτζη αποτελεί αναπτυξιακή ταφόπλακα όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά συνολικά για τη χώρα, καθώς ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας είναι ο μεταφορικός, τουριστικός, συγκοινωνιακός και εξαγωγικός μοχλός της», σημειώνει, σε δήλωσή του.
Προειδοποιησε για δραματικές επιπτώσεις από τη λειτουργία 18 μετωπικών και 20 πλευρικών διοδίων, καθώς όπως αναφέρει η απόφαση αυτή είναι αντιαναπτυξιακή.
«Η Εγνατία Οδός με τους κάθετους άξονές της αποτελούν τη βασική δίοδο για τις εξαγωγές μας, οι οποίες θα επιβαρυνθούν σημαντικά.
Επίσης, επιβαρύνονται οικονομικά όλες οι εγχώριες δραστηριότητες μεταφορών και μετακινήσεων και συνεπώς τα οικονομικά των νοικοκυριών, που ήδη βιώνουν τις ανυπέρβλητες συνέπειες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης», σημειώνει.
Τονίσε δε ότι οι επιπτώσεις θα είναι αρνητικές και στον τουρισμό, με δεδομένο ότι στην Κεντρική Μακεδονία ο οδικός τουρισμός (που εξυπηρετείται κυρίως μέσω της Εγνατίας Οδού) είναι βασική πηγή εισοδήματος, αφού η Περιφέρειά μας είναι σταθερά ο πρώτος προορισμός πανελλαδικά για τους επισκέπτες από τις βαλκανικές χώρες.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας αλλαγής της ΚΥΑ, την ερχόμενη Δευτέρα συγκαλείται σύσκεψη των τεσσάρων Περιφερειαρχών της Βόρειας Ελλάδας (Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, Δυτικής Μακεδονίας Θεόδωρος Καρυπίδης, Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Χρήστος Μέτιος) στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (αίθουσα συσκέψεων, Β. Όλγας 198, Θεσσαλονίκη).

Πάει πίσω ο διαγωνισμός

Μετά τις αντιδράσεις πηγές του κατασκευαστικού κλάδου υποτηρίζουν ότι ο διαγωνισμός ο οποίος είχε προγραμματιτεί περί τα τέλη του έτους από το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας ΟΟδού, πάει πίσω.
Όσον αφορά το μοντέλο αξιοποίησης, πολλά είναι τα εναλλακτικά σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι, με αυτό που προκρίνεται είναι η παραχώρηση του οδικού άξονα για 35 χρόνια στον υποψήφιο επενδυτή.
Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι για να γίνει ελκυστικότερη η επένδυση – εκτός από την εγκατάσταση επιπλέον διοδίων κατά μήκος του οδικού άξονα, εξετάζεται η ενεργοποίηση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών καθώς και η δημιουργία και εκμετάλλευση υποδομών Logistics, κατά μήκος του οδικού άξονα.
Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει αποφασίσει την δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών.
Ο αυτοκινητόδρομος εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα του Νομού Θεσπρωτίας έως τους Κήπους του Νομού Έβρου και εξυπηρετεί τη Θεσπρωτία, τα Ιωάννινα, τα Γρεβενά, την Κοζάνη, την Ημαθία, τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Ξάνθη και τη Ροδόπη.
Παράλληλα συνδέεται με τα σύνορα της Αλβανίας, των Σκοπίων, της Βουλγαρίας, της Τουρκίας μέσω εννέα κάθετων αξόνων ενώ διέρχεται από την Ηγουμενίτσα, τα Ιωάννινα, το Μέτσοβο, τα Γρεβενά, την Κοζάνη, τη Βέροια, τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη.
Ο συνολικού μήκους 800 χιλιομέτρων αυτοκινητόδρομος συνδέεται με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης καθώς και με τα αεροδρόμια των Ιωαννίνων, της Καστοριάς, της Κοζάνης, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Παράλληλα αποτελεί τη βασική οδό πρόσβασης για 30 τουριστικές περιοχές και τη βασική οδό σύνδεσης για τις βιομηχανικές περιοχές της Βορείου Ελλάδος.

Blog Widget by LinkWithin