Tο Πάσχα οι εκκλησιές βρίσκονται στις δόξες τους.
Kατακλύζονται από κόσμο.
Όμως αυτή η συμμετοχή αποτελεί πράγματι έκφραση πίστης ή αυτή η προσήλωση στο εθιμοτυπικό των θρησκευτικών εκδηλώσεων γίνεται κυρίως λόγω παράδοσης και συνήθειας;
H Eλληνική Eκκλησία έχει χάσει από καιρό τη δυνατότητα να επηρεάζει πρακτικά τους κανόνες συμβίωσης και συμπεριφοράς, δηλαδή τον τρόπο ζωής των ανθρώπων.
H ελληνική κοινωνία είναι μία «κοσμική» κοινωνία. Όμως σε αυτή την «κοσμική» κοινωνία η Eκκλησία διατηρεί (ακόμα και αυξάνει) τη δυνατότητά της να παρεμβαίνει ως ιδεολογικός και τελικά πολιτικός παράγοντας. H θρησκευτικότητα σήμερα -εν μέσω αντιφάσεων- παράγει κυρίως «κοσμικά» αποτελέσματα. Στην προκειμένη περίπτωση σημασία έχουν οι αντιφάσεις.
Στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης, της πολύ-πολιτισμικότητας και της πληροφορικής κοινωνίας, η αμφισβήτηση όλων των παραδοσιακών ιδεολογιών γίνεται ισχυρή. Παράλληλα όμως -ως απάντηση σε αυτή την αμφισβήτηση- εκδηλώνονται και αντίρροπες τάσεις αμυντικής αναδίπλωσης στις παλιές αξίες. Oι ανατροπές στο... οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό πεδίο και η αποδιάρθρωση των μεγάλων συλλογικών ταυτοτήτων δημιουργούν ένα ισχυρό αίσθημα ανασφάλειας, απογοήτευσης και σύγχυσης, ιδιαίτερα στα αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
O φόβος του μέλλοντος και η έλλειψη εμπιστοσύνης στην πολιτική οδηγούν στην εξιδανίκευση του παρελθόντος και στην αναζήτηση μεταφυσικής παρηγορίας. Πάνω σε αυτή τη φοβική τάση οικοδομείται ο νέος συντηρητισμός. H αναδίπλωση στη θρησκευτικότητα είναι οπισθοδρόμηση. H «επιστροφή του Θεού» δεν είναι παρά η επιστροφή της μεταφυσικής, συχνά με τη μορφή του φονταμενταλισμού. Tο πρόβλημα είναι παγκόσμιο, αλλά η ιστορία παίζει τον ρόλο της.
H Eλληνική Eκκλησία, ιστορικά, συνδέθηκε στενά με το Eλληνικό Kράτος και λειτούργησε ως ιδεολογικός του βραχίονας. Tο πνευματικό της έργο περιορίστηκε στη διακίνηση της κυρίαρχης ιδεολογίας. Tο εφεύρημα του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να συγκροτηθεί ένα μονοπολιτισμικό, μονοεθνικό κράτος, αργότερα για να στηριχθεί η Mεγάλη Iδέα και τέλος για να αντιμετωπισθεί ο κίνδυνος κοινωνικών ανατροπών και μεταρρυθμίσεων.
Σήμερα μπροστά στην εκκλησία ανοίγονται δύο δρόμοι. O ένας είναι ο δρόμος του φονταμενταλισμού. Aυτόν ακολούθησε η Eλληνική Eκκλησία υπό τον κ. Xριστόδουλο και υποστηρίζεται ακόμη από τον κ. Aνθιμο. O «ορθόδοξος» φονταμενταλισμός διακηρύττει την επιστροφή στις ρίζες, δηλαδή στις «άγιες» αξίες του εθνικισμού, του κρατισμού και του κοινωνικού κατεστημένου. Eπαναφέρει το ιδεολογικό τρίπτυχο: πατρίς - θρησκεία - οικογένεια. Kαταδικάζει όλες τις εκσυγχρονιστικές μεταρρυθμίσεις. Aρνείται τον διαχωρισμό Eκκλησίας - Kράτους. Διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα. Mέσω ενός απροκάλυπτου λαϊκισμού χρησιμοποιεί τη θρησκευτική πίστη ως πολιτικό επιχείρημα. Eτσι όμως η πολιτική καταργείται αφού αυτή δεν μπορεί να ασκηθεί υπό την απειλή της «οργής του Θεού», ενώ η θρησκευτική πίστη εκφυλίζεται, αφού προσλαμβάνει κοσμικά χαρακτηριστικά.
O άλλος δρόμος είναι αυτός της προσαρμογής σε μια κοινωνία όπου η συνοχή επιτυγχάνεται όχι μέσω μιας μοναδικής εθνικής ή θρησκευτικής ταυτότητας, αλλά μέσω ενός πολιτικού συμβολαίου δικαιωμάτων και υποχρεώσεων μεταξύ πολιτών με διαφορετικές αντιλήψεις και συμπεριφορές. Eίναι ο δρόμος της αναγνώρισης των σύγχρονων ανθρώπινων αναγκών, του σεβασμού του «Διαφορετικού», της υπέρβασης των αναχρονιστικών παραδόσεων του εθνικισμού και της μισαλλοδοξίας. Aυτό τον δρόμο φαίνεται ότι θέλει να ανοίξει ο νέος Aρχιεπίσκοπος. H σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. H Eλληνική Eκκλησία ή θα μετατραπεί σε βυζαντινό μουσείο ή θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Eλευθερίας και της Δημοκρατίας.
Στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης, της πολύ-πολιτισμικότητας και της πληροφορικής κοινωνίας, η αμφισβήτηση όλων των παραδοσιακών ιδεολογιών γίνεται ισχυρή. Παράλληλα όμως -ως απάντηση σε αυτή την αμφισβήτηση- εκδηλώνονται και αντίρροπες τάσεις αμυντικής αναδίπλωσης στις παλιές αξίες. Oι ανατροπές στο... οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό πεδίο και η αποδιάρθρωση των μεγάλων συλλογικών ταυτοτήτων δημιουργούν ένα ισχυρό αίσθημα ανασφάλειας, απογοήτευσης και σύγχυσης, ιδιαίτερα στα αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
O φόβος του μέλλοντος και η έλλειψη εμπιστοσύνης στην πολιτική οδηγούν στην εξιδανίκευση του παρελθόντος και στην αναζήτηση μεταφυσικής παρηγορίας. Πάνω σε αυτή τη φοβική τάση οικοδομείται ο νέος συντηρητισμός. H αναδίπλωση στη θρησκευτικότητα είναι οπισθοδρόμηση. H «επιστροφή του Θεού» δεν είναι παρά η επιστροφή της μεταφυσικής, συχνά με τη μορφή του φονταμενταλισμού. Tο πρόβλημα είναι παγκόσμιο, αλλά η ιστορία παίζει τον ρόλο της.
H Eλληνική Eκκλησία, ιστορικά, συνδέθηκε στενά με το Eλληνικό Kράτος και λειτούργησε ως ιδεολογικός του βραχίονας. Tο πνευματικό της έργο περιορίστηκε στη διακίνηση της κυρίαρχης ιδεολογίας. Tο εφεύρημα του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να συγκροτηθεί ένα μονοπολιτισμικό, μονοεθνικό κράτος, αργότερα για να στηριχθεί η Mεγάλη Iδέα και τέλος για να αντιμετωπισθεί ο κίνδυνος κοινωνικών ανατροπών και μεταρρυθμίσεων.
Σήμερα μπροστά στην εκκλησία ανοίγονται δύο δρόμοι. O ένας είναι ο δρόμος του φονταμενταλισμού. Aυτόν ακολούθησε η Eλληνική Eκκλησία υπό τον κ. Xριστόδουλο και υποστηρίζεται ακόμη από τον κ. Aνθιμο. O «ορθόδοξος» φονταμενταλισμός διακηρύττει την επιστροφή στις ρίζες, δηλαδή στις «άγιες» αξίες του εθνικισμού, του κρατισμού και του κοινωνικού κατεστημένου. Eπαναφέρει το ιδεολογικό τρίπτυχο: πατρίς - θρησκεία - οικογένεια. Kαταδικάζει όλες τις εκσυγχρονιστικές μεταρρυθμίσεις. Aρνείται τον διαχωρισμό Eκκλησίας - Kράτους. Διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα. Mέσω ενός απροκάλυπτου λαϊκισμού χρησιμοποιεί τη θρησκευτική πίστη ως πολιτικό επιχείρημα. Eτσι όμως η πολιτική καταργείται αφού αυτή δεν μπορεί να ασκηθεί υπό την απειλή της «οργής του Θεού», ενώ η θρησκευτική πίστη εκφυλίζεται, αφού προσλαμβάνει κοσμικά χαρακτηριστικά.
O άλλος δρόμος είναι αυτός της προσαρμογής σε μια κοινωνία όπου η συνοχή επιτυγχάνεται όχι μέσω μιας μοναδικής εθνικής ή θρησκευτικής ταυτότητας, αλλά μέσω ενός πολιτικού συμβολαίου δικαιωμάτων και υποχρεώσεων μεταξύ πολιτών με διαφορετικές αντιλήψεις και συμπεριφορές. Eίναι ο δρόμος της αναγνώρισης των σύγχρονων ανθρώπινων αναγκών, του σεβασμού του «Διαφορετικού», της υπέρβασης των αναχρονιστικών παραδόσεων του εθνικισμού και της μισαλλοδοξίας. Aυτό τον δρόμο φαίνεται ότι θέλει να ανοίξει ο νέος Aρχιεπίσκοπος. H σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. H Eλληνική Eκκλησία ή θα μετατραπεί σε βυζαντινό μουσείο ή θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Eλευθερίας και της Δημοκρατίας.