*Email από εφημερίδα "Τα Νέα".
.
Ο ανθυπασπιστής με τα τεράστια ακουστικά στο κεφάλι δεν πιστεύει στα... αυτιά του! Χωμένος στη θέση του στο κέντρο της ατράκτου του αεροσκάφους- κυνηγού υποβρυχίων, τσεκάρει, εδώ και δύο ώρες, κάθε ύποπτο ήχο που του έρχεται από το βάθος της θάλασσας.
Τα υδρόφωνα της συσκευής συλλογής ήχων που το πλήρωμα του Ρ-3 Οrion έχει ρίξει με το μίνι αλεξίπτωτο στο ύποπτο πέρασμα μεταξύ δύο νησιών στο Νότιο Αιγαίο συλλέγουν και στέλνουν ακόμα και τους ήχους των φαλαινών.
Αυτήν τη φορά το εναέριο καρτέρι του αεροσκάφους Ναυτικής Συνεργασίας φαίνεται να αποδίδει: ο άγνωστος επαναλαμβανόμενος ήχος ταυτοποιήθηκε από το πλήρωμα με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής τράπεζας δεδομένων.
Αν ήταν περίοδος πολέμου τον λόγο θα είχε πλέον ο τορπιλιστής.
Το ενδεχόμενο μια...τέτοια περιπολία- κυνήγι στον βυθό του Αιγαίου να μη μπορεί να εκτελεστεί είναι πολύ πιθανόν και ο κίνδυνος για τη δημιουργία «μαύρης τρύπας» στον βυθό του Αιγαίου σε ό,τι αφορά την ανεξέλεγκτη δράση ύποπτων υποβρυχίων είναι όλο και μεγαλύτερος.
Η δυσμενής αυτή εξέλιξη είναι πλέον ορατή στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού μετά τον αποκλεισμό όλων των συμμετεχόντων στον πρώτο διεθνή διαγωνισμό που προκήρυξε πριν από μερικούς μήνες η κυβέρνηση της Ν.Δ. για την απόκτηση 5 νέων αεροσκαφών- κυνηγών υποβρυχίων.
Ο κίνδυνος για τη μη κάλυψη του Αιγαίου από τα ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη έχει δημιουργηθεί από την εξάντληση του ορίου ζωής και του τελευταίου, από τα 6 συνολικά, «γέρικου» αεροσκάφους αυτού του τύπου (Ρ-3 Οrion) το οποίο, σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού, έχει περιθώριο μόνο για 10 ώρες πτήσης ακόμα- δηλαδή ούτε για μία εβδομάδα...
Διείσδυση Τουρκίας. Παράλληλα, η καθυστέρηση που θα προκύψει από την αναμενόμενη τυπική ακύρωση του διαγωνισμού ανοίγει παράθυρο στο ΝΑΤΟ για ανάθεση στην Τουρκία και άλλων περιοχών της Ανατολικής Μεσογείου για επιχειρήσεις Ναυτικής Συνεργασίας, στο πλαίσιο των «αντιτρομοκρατικών επιχειρήσεων» της Συμμαχίας, όπως ήδη έχει κάνει. Το πρόβλημα κατέστη εμφανέστερο πρόσφατα όταν η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών άρχισε την αξιολόγηση των δύο προσφορών ευρωπαϊκών εταιρειών που είχαν κατατεθεί για την προμήθεια 5 νέων αεροσκαφών, προϋπολογιζόμενης αξίας 250 εκατ. ευρώ.
Λόγω των άμεσων αναγκών, ο διαγωνισμός προέβλεπε μεταξύ των άλλων ότι ο νικητής θα προσέφερε και (μεταχειρισμένα) αεροσκάφη για το χρονικό διάστημα που θα μεσολαβούσε μέχρι την παράδοση των καινούργιων.
Ωστόσο, η Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού με πολύ γρήγορες διαδικασίες απέκλεισε και τις δύο προσφορές για τυπικούς λόγους που σχετίζονται με τα συνοδευτικά δικαιολογητικά- δηλαδή προτού ανοίξουν οι τεχνικές και οι οικονομικές προσφορές.
Ήδη έχουν γίνει δύο ενστάσεις και πριν αυτές εκδικαστούν πλήρως δεν προβλέπεται προκήρυξη νέου διαγωνισμού προ του Οκτωβρίου.
Ανεξαρτήτως των τυπικών λόγων τους οποίους επικαλέστηκε η Επιτροπή, έμπειροι αξιωματικοί ανέφεραν ότι η αίσθηση που δημιουργείται είναι πως το υπουργείο- και γενικώς η κυβέρνηση- δεν φαίνεται να θέλει να προχωρήσει σε αγορές και απλώς ροκανίζει τον χρόνο. Απέδιδαν μάλιστα την αναβλητικότητα είτε σε αποφυγή ανάληψης πολιτικού ρίσκου από μιαν απόφαση είτε στην οικονομική στενότητα λόγω του... ξεστρατίσματος του ελλείμματος.
Ζητούν «δανεικά» από την Αεροπορία!
Για να καλυφθούν πάντως οι ανάγκες επιτήρησης στο Αιγαίο- και η προσφορά αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας στο ΝΑΤΟ-, το Ναυτικό ζήτησε από την Αεροπορία να εγγυηθεί, ως αρμόδιος φορέας, ότι το τελευταίο γερασμένο αεροσκάφος Ρ-3 μπορεί να πετά για ακόμη 200 ώρες χωρίς πρόβλημα. Ωστόσο η λύση δεν έχει ακόμα συμφωνηθεί, αφού η Αεροπορία για να δώσει το «πράσινο φως» απαιτεί να γίνουν πρόσθετες εργασίες ενίσχυσης του αεροσκάφους στην ΕΑΒ, οι οποίες βεβαίως κοστίζουν.
Παράλληλα, το Πολεμικό Ναυτικό έχει ζητήσει τη συνδρομή της Αεροπορίας με τη διάθεση δικών της μέσων (αεροσκαφών C-130 και C-27 Σπαρτάν) και ήδη καλύπτει μέρος των απλών αποστολών επιτήρησης στο Αιγαίο κουτσά στραβά, καθώς αυτά δεν διαθέτουν ολόκληρο τον αναγκαίο εξοπλισμό επιτήρησης.
Η δυσμενής αυτή εξέλιξη είναι πλέον ορατή στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού μετά τον αποκλεισμό όλων των συμμετεχόντων στον πρώτο διεθνή διαγωνισμό που προκήρυξε πριν από μερικούς μήνες η κυβέρνηση της Ν.Δ. για την απόκτηση 5 νέων αεροσκαφών- κυνηγών υποβρυχίων.
Ο κίνδυνος για τη μη κάλυψη του Αιγαίου από τα ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη έχει δημιουργηθεί από την εξάντληση του ορίου ζωής και του τελευταίου, από τα 6 συνολικά, «γέρικου» αεροσκάφους αυτού του τύπου (Ρ-3 Οrion) το οποίο, σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού, έχει περιθώριο μόνο για 10 ώρες πτήσης ακόμα- δηλαδή ούτε για μία εβδομάδα...
Διείσδυση Τουρκίας. Παράλληλα, η καθυστέρηση που θα προκύψει από την αναμενόμενη τυπική ακύρωση του διαγωνισμού ανοίγει παράθυρο στο ΝΑΤΟ για ανάθεση στην Τουρκία και άλλων περιοχών της Ανατολικής Μεσογείου για επιχειρήσεις Ναυτικής Συνεργασίας, στο πλαίσιο των «αντιτρομοκρατικών επιχειρήσεων» της Συμμαχίας, όπως ήδη έχει κάνει. Το πρόβλημα κατέστη εμφανέστερο πρόσφατα όταν η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών άρχισε την αξιολόγηση των δύο προσφορών ευρωπαϊκών εταιρειών που είχαν κατατεθεί για την προμήθεια 5 νέων αεροσκαφών, προϋπολογιζόμενης αξίας 250 εκατ. ευρώ.
Λόγω των άμεσων αναγκών, ο διαγωνισμός προέβλεπε μεταξύ των άλλων ότι ο νικητής θα προσέφερε και (μεταχειρισμένα) αεροσκάφη για το χρονικό διάστημα που θα μεσολαβούσε μέχρι την παράδοση των καινούργιων.
Ωστόσο, η Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού με πολύ γρήγορες διαδικασίες απέκλεισε και τις δύο προσφορές για τυπικούς λόγους που σχετίζονται με τα συνοδευτικά δικαιολογητικά- δηλαδή προτού ανοίξουν οι τεχνικές και οι οικονομικές προσφορές.
Ήδη έχουν γίνει δύο ενστάσεις και πριν αυτές εκδικαστούν πλήρως δεν προβλέπεται προκήρυξη νέου διαγωνισμού προ του Οκτωβρίου.
Ανεξαρτήτως των τυπικών λόγων τους οποίους επικαλέστηκε η Επιτροπή, έμπειροι αξιωματικοί ανέφεραν ότι η αίσθηση που δημιουργείται είναι πως το υπουργείο- και γενικώς η κυβέρνηση- δεν φαίνεται να θέλει να προχωρήσει σε αγορές και απλώς ροκανίζει τον χρόνο. Απέδιδαν μάλιστα την αναβλητικότητα είτε σε αποφυγή ανάληψης πολιτικού ρίσκου από μιαν απόφαση είτε στην οικονομική στενότητα λόγω του... ξεστρατίσματος του ελλείμματος.
Ζητούν «δανεικά» από την Αεροπορία!
Για να καλυφθούν πάντως οι ανάγκες επιτήρησης στο Αιγαίο- και η προσφορά αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας στο ΝΑΤΟ-, το Ναυτικό ζήτησε από την Αεροπορία να εγγυηθεί, ως αρμόδιος φορέας, ότι το τελευταίο γερασμένο αεροσκάφος Ρ-3 μπορεί να πετά για ακόμη 200 ώρες χωρίς πρόβλημα. Ωστόσο η λύση δεν έχει ακόμα συμφωνηθεί, αφού η Αεροπορία για να δώσει το «πράσινο φως» απαιτεί να γίνουν πρόσθετες εργασίες ενίσχυσης του αεροσκάφους στην ΕΑΒ, οι οποίες βεβαίως κοστίζουν.
Παράλληλα, το Πολεμικό Ναυτικό έχει ζητήσει τη συνδρομή της Αεροπορίας με τη διάθεση δικών της μέσων (αεροσκαφών C-130 και C-27 Σπαρτάν) και ήδη καλύπτει μέρος των απλών αποστολών επιτήρησης στο Αιγαίο κουτσά στραβά, καθώς αυτά δεν διαθέτουν ολόκληρο τον αναγκαίο εξοπλισμό επιτήρησης.