«Τα αμέτρητα αυτοκίνητα, που καταλαμβάνουν καθημερινά δημόσιους χώρους βίαια, επιβεβαιώνουν την επικυριαρχία του αυτοκινήτου στην πόλη, οξύνουν περαιτέρω τον οπτικό θόρυβο, δυσκολεύουν την προσπελασιμότητα... αποτελούν εμπόδιο στην κατανόηση της γεωμετρίας της πόλης».
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν επτά νέοι αρχιτέκτονες του ΑΠΘ οι οποίοι κατέθεσαν προτάσεις και ιδέες για τη βελτίωση του πολιτισμού της καθημερινότητας της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποίησε η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.
Οι επτά αρχιτέκτονες επισκέφθηκαν πόλεις - λιμάνια όπως το Ρότερνταμ, τη Γένοβα, τη Μασσαλία, το Τορίνο, τη Νίκαια και τη Βαλένθια, που παρουσιάζουν πολλά κοινά γεωγραφικά και αστικά χαρακτηριστικά με τη Θεσσαλονίκη και προσπάθησαν να κάνουν αναγωγές στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας.
Οπως τόνισαν, η Θεσσαλονίκη διαθέτει μόλις 12 χλμ. ποδηλατοδρόμων τη στιγμή που αντίστοιχες πόλεις όπως η Βαλένθια διαθέτουν 120 χλμ., η Νίκαια 125 χλμ. και η Μασσαλία 250 χλμ. Υστέρηση παρατηρείται και στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης καθώς η Θεσσαλονίκη διαθέτει μόνο λεωφορεία, σε αντίθεση με τη Βαλένθια, τη Γένοβα και τη Νίκαια που διαθέτουν ποικίλα μέσα συγκοινωνίας όπως τραμ, μετρό, λεωφορεία.
Παρατηρώντας τον αστικό υπαίθριο χώρο της Θεσσαλονίκης, υπογράμμισαν ότι δεν θυμίζει σε τίποτα τον αντίστοιχο των πόλεων που επισκέφθηκαν. Τόσο στη Γένοβα όσο και στη Βαλένθια εμφανίζεται ισχυρός, καθώς τον διατρέχουν μεγάλες ζώνες πρασίνου σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη που μοιάζει με θάλασσα από τραπεζοκαθίσματα και περίπτερα.
Αλλά και η εικόνα των απορριμμάτων στην πόλη πως απέχει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Ενα απορριμματοφόρο στη Βαλένθια χρειάζεται για την αποκομιδή των σκουπιδιών 33 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 65 db, τη στιγμή που το αντίστοιχο απορριμματοφόρο στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται 52 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 79 db.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν επτά νέοι αρχιτέκτονες του ΑΠΘ οι οποίοι κατέθεσαν προτάσεις και ιδέες για τη βελτίωση του πολιτισμού της καθημερινότητας της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποίησε η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.
Οι επτά αρχιτέκτονες επισκέφθηκαν πόλεις - λιμάνια όπως το Ρότερνταμ, τη Γένοβα, τη Μασσαλία, το Τορίνο, τη Νίκαια και τη Βαλένθια, που παρουσιάζουν πολλά κοινά γεωγραφικά και αστικά χαρακτηριστικά με τη Θεσσαλονίκη και προσπάθησαν να κάνουν αναγωγές στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας.
Οπως τόνισαν, η Θεσσαλονίκη διαθέτει μόλις 12 χλμ. ποδηλατοδρόμων τη στιγμή που αντίστοιχες πόλεις όπως η Βαλένθια διαθέτουν 120 χλμ., η Νίκαια 125 χλμ. και η Μασσαλία 250 χλμ. Υστέρηση παρατηρείται και στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης καθώς η Θεσσαλονίκη διαθέτει μόνο λεωφορεία, σε αντίθεση με τη Βαλένθια, τη Γένοβα και τη Νίκαια που διαθέτουν ποικίλα μέσα συγκοινωνίας όπως τραμ, μετρό, λεωφορεία.
Παρατηρώντας τον αστικό υπαίθριο χώρο της Θεσσαλονίκης, υπογράμμισαν ότι δεν θυμίζει σε τίποτα τον αντίστοιχο των πόλεων που επισκέφθηκαν. Τόσο στη Γένοβα όσο και στη Βαλένθια εμφανίζεται ισχυρός, καθώς τον διατρέχουν μεγάλες ζώνες πρασίνου σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη που μοιάζει με θάλασσα από τραπεζοκαθίσματα και περίπτερα.
Αλλά και η εικόνα των απορριμμάτων στην πόλη πως απέχει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Ενα απορριμματοφόρο στη Βαλένθια χρειάζεται για την αποκομιδή των σκουπιδιών 33 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 65 db, τη στιγμή που το αντίστοιχο απορριμματοφόρο στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται 52 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 79 db.