Τα 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι ξεπέρασαν οι ζημιές των αεροπορικών εταιρειών Olympic Air και Aegean Airlines το 2010.
Οι δυο αεροπορικές εταιρείες, μετά το «όχι» των Βρυξελλών...συνεχίζουν απρόσκοπτα την επιχειρησιακή τους λειτουργία, όντας ανεξάρτητες εταιρείες.
Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην Olympic Air, η οποία «κληρονόμησε» αρκετές παθογένειες της κρατικής Ολυμπιακής. Η εταιρεία, υπό την ομπρέλα της MIG, έχει συσσωρεύσει ζημίες άνω των 150 εκατ. ευρώ, σε 15 μόνο μήνες λειτουργίας.
Το ανωτέρω νούμερο χαρακτηρίζεται «μερικώς εύλογο», καθότι στα τρία (τουλάχιστον) πρώτα χρόνια λειτουργίας της, καμία αεροπορική εταιρεία δεν σημειώνει λειτουργική κερδοφορία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η μέχρι πρόσφατα συγχωνευθείσα εταιρεία, η Aegean Airlines της οικογένειας Βασιλάκη, η οποία μέχρι και το 2002 ήταν μια ζημιογόνος επιχείρηση. Μάλιστα, στα τέλη του 2002, η Aegean είχε συσσωρεύσει ζημίες 88 εκατ. ευρώ, έπειτα από 3 περίπου χρόνια εμπορικής λειτουργίας.
Από το 2003 ως και το 2009, οι οικονομικές χρήσεις ήταν κερδοφόρες. Εντυπωσιακό μέγεθος αποτελεί ο κύκλος εργασιών, ο οποίος το 2009 έφτασε στο «ιστορικό υψηλό» των 622 εκατ. ευρώ, όταν το 2002 μόλις που ξεπερνούσε τα 200 εκατ. ευρώ.
Το «αντίπαλο στρατόπεδο», η Olympic Air προβληματίζει για τις έντονα ζημιογόνες χρήσεις και γι’ αυτό, η MIG προχώρησε σε σειρά κινήσεων αναδιάρθρωσης.
Στο 9μηνο του 2010, ο όμιλος της Olympicσημείωσε ζημιές 77 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο εξάμηνο οι ζημιές της OlympicAirέφταναν τα 61 εκατ. ευρώ.
Όπως ήταν φυσικό, η άρνηση της ΕΕ (οι δυο εταιρείες προσφεύγουν κατά της κοινότητας) αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης στην αλλαγή ιεραρχίας της OlympicAir. Έπειτα από την αποχώρηση του Σταύρου Δαλιάκα (διατελεί σήμερα σύμβουλος του υφυπουργού Τουρισμού Γ. Νικητιάδη) και ο έτερος «οργανωτής» της εταιρείας, ο Αντώνης Συμιγδαλάς παραιτήθηκε από διευθύνοντας σύμβουλος.
Οι δυο τους, μαζί με τον Θάνο Πασχάλη, είχαν πάρει «μεταγραφή» από την AegeanAirlines, προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια της οικογένειας Βασιλάκη, τότε που οι δυο εταιρείες βρίσκονταν στα «αναχώματα».
Σήμερα, ο μόνος που απέμεινε στην OlympicAir και μάλιστα, αναβαθμίστηκε είναι ο Θάνος Πασχάλης, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.
Αξιοσημείωτες είναι και οι τοποθετήσεις, ως εκτελεστικού αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου στην OlympicAir, του γενικού διευθυντή της MIG, του Γιώργου Ευστρατιάδη και φυσικά, ως εκτελεστικού προέδρου της ΟΑ, του προέδρου της Singular Logic Γιάννη Καρακαδά.
Ο κ. Καρακαδάς ανέλαβε και έφερε εις πέρας το δύσκολο εγχείρημα της συγχώνευσης της Logic Dis με την Singular, δημιουργώντας την πιο εύρωστη εταιρεία λογισμικού της Ελλάδας, την Singular Logic.
Ωστόσο, υπάρχει και ο αντίλογος, καθώς στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, πέρα του Θ. Πασχάλη, κανείς δεν είναι γνώστης του αεροπορικού αντικειμένου, ενώ περισσεύει το «τεχνοκρατικό» στοιχείο.
Σε καθαρά επιχειρησιακό επίπεδο, το νέο διοικητικό συμβούλιο της OlympicAir αποφάσισε την ανασύνταξη του δικτύου, με αύξηση δρομολογίων στη βαλκανική και την ελληνική αγορά και αντίστοιχη μείωση των ευρωπαϊκών προορισμών.
Στο πλαίσιο αυτό, στο πρόγραμμα πτήσεων εσωτερικού, προστίθενται τα δρομολόγια Αθήνα - Κέρκυρα, Αθήνα - Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη - Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη - Χανιά, Θεσσαλονίκη - Μυτιλήνη και Θεσσαλονίκη - Ρόδος. Παράλληλα, αναπροσαρμόζεται το διεθνές δίκτυο, με τη διατήρηση ή και την επέκταση των πτήσεων προς Άμστερνταμ, Βελιγράδι, Βουκουρέστι, Κάιρο, Κωνσταντινούπολη, Λάρνακα, Σόφια και Τίρανα, ενώ παράλληλα διακόπτονται τα δρομολόγια προς Βιέννη, Βρυξέλλες, Λονδίνο και Παρίσι.
Σε καθαρά χρηματοοικονομικό επίπεδο, με το νέο σύμπλεγμα δρομολογίων και την αναδιάρθρωση στόλου (η εταιρεία θα απομείνει με μόλις 8 Airbus, καθότι αποφασίστηκε η αποδέσμευση 6), στελέχη της MIG εκτιμούν ότι η OlympicAir ενδέχεται να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία το 2012.
Ωστόσο, καθίσταται προφανές ότι η OlympicAir αποκτά ολοένα και περισσότερο στοιχεία «περιφερειακού» αερομεταφορέα, ενδυναμώνοντας το εγχώριο δίκτυο, τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, χρησιμοποιώντας κυρίως τα ελικοφόρα Bombardier.
Αντίθετα, η AegeanAirlines, με την αρωγή της Lufthansa, ενδυναμώνει συνεχώς το δίκτυο εξωτερικού, με αποτέλεσμα να μη χωρεί αμφιβολία ποιος εξελίσσεται ως ο πρεσβευτής της Ελλάδος στο εξωτερικό.
Ζημιές και για την Aegean Airlines
Η ανταγωνίστρια εταιρεία, η Aegean Airlines έκλεισε την περσινή χρήση με ζημιές μετά φόρων 22-24εκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της έκτακτης εισφοράς ύψους 8 εκ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών του 2010 διαμορφώθηκε περί τα 590εκ. ευρώ (το 2009 είχε φτάσει τα 622 εκατ.), ενώ η επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση 5%, προσεγγίζοντας τα 6,23 εκ. επιβάτες.
Στο δίκτυο εξωτερικού, με την προσθήκη νέων προορισμών, μεταφέρθηκαν 3,06 εκ. επιβάτες, αύξηση 9%. Αντίθετα, στο εσωτερικό, λόγω της κάμψης της ζήτησης, η κίνηση μειώθηκε κατά 16% σε 3,17 εκ. επιβάτες, με παράλληλη σημαντική μείωση του μέσου ναύλου.
Όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, η κάμψη της ζήτησης εσωτερικού και η άνοδος της τιμής του πετρελαίου συνέβαλαν στη διαμόρφωση του ζημιογόνου αποτελέσματος, ενώ ζημιογόνο αναμένεται και το 2011.πηγή Ισοτιμία
Οι δυο αεροπορικές εταιρείες, μετά το «όχι» των Βρυξελλών...συνεχίζουν απρόσκοπτα την επιχειρησιακή τους λειτουργία, όντας ανεξάρτητες εταιρείες.
Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην Olympic Air, η οποία «κληρονόμησε» αρκετές παθογένειες της κρατικής Ολυμπιακής. Η εταιρεία, υπό την ομπρέλα της MIG, έχει συσσωρεύσει ζημίες άνω των 150 εκατ. ευρώ, σε 15 μόνο μήνες λειτουργίας.
Το ανωτέρω νούμερο χαρακτηρίζεται «μερικώς εύλογο», καθότι στα τρία (τουλάχιστον) πρώτα χρόνια λειτουργίας της, καμία αεροπορική εταιρεία δεν σημειώνει λειτουργική κερδοφορία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η μέχρι πρόσφατα συγχωνευθείσα εταιρεία, η Aegean Airlines της οικογένειας Βασιλάκη, η οποία μέχρι και το 2002 ήταν μια ζημιογόνος επιχείρηση. Μάλιστα, στα τέλη του 2002, η Aegean είχε συσσωρεύσει ζημίες 88 εκατ. ευρώ, έπειτα από 3 περίπου χρόνια εμπορικής λειτουργίας.
Από το 2003 ως και το 2009, οι οικονομικές χρήσεις ήταν κερδοφόρες. Εντυπωσιακό μέγεθος αποτελεί ο κύκλος εργασιών, ο οποίος το 2009 έφτασε στο «ιστορικό υψηλό» των 622 εκατ. ευρώ, όταν το 2002 μόλις που ξεπερνούσε τα 200 εκατ. ευρώ.
Το «αντίπαλο στρατόπεδο», η Olympic Air προβληματίζει για τις έντονα ζημιογόνες χρήσεις και γι’ αυτό, η MIG προχώρησε σε σειρά κινήσεων αναδιάρθρωσης.
Στο 9μηνο του 2010, ο όμιλος της Olympicσημείωσε ζημιές 77 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο εξάμηνο οι ζημιές της OlympicAirέφταναν τα 61 εκατ. ευρώ.
Όπως ήταν φυσικό, η άρνηση της ΕΕ (οι δυο εταιρείες προσφεύγουν κατά της κοινότητας) αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης στην αλλαγή ιεραρχίας της OlympicAir. Έπειτα από την αποχώρηση του Σταύρου Δαλιάκα (διατελεί σήμερα σύμβουλος του υφυπουργού Τουρισμού Γ. Νικητιάδη) και ο έτερος «οργανωτής» της εταιρείας, ο Αντώνης Συμιγδαλάς παραιτήθηκε από διευθύνοντας σύμβουλος.
Οι δυο τους, μαζί με τον Θάνο Πασχάλη, είχαν πάρει «μεταγραφή» από την AegeanAirlines, προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια της οικογένειας Βασιλάκη, τότε που οι δυο εταιρείες βρίσκονταν στα «αναχώματα».
Σήμερα, ο μόνος που απέμεινε στην OlympicAir και μάλιστα, αναβαθμίστηκε είναι ο Θάνος Πασχάλης, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.
Αξιοσημείωτες είναι και οι τοποθετήσεις, ως εκτελεστικού αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου στην OlympicAir, του γενικού διευθυντή της MIG, του Γιώργου Ευστρατιάδη και φυσικά, ως εκτελεστικού προέδρου της ΟΑ, του προέδρου της Singular Logic Γιάννη Καρακαδά.
Ο κ. Καρακαδάς ανέλαβε και έφερε εις πέρας το δύσκολο εγχείρημα της συγχώνευσης της Logic Dis με την Singular, δημιουργώντας την πιο εύρωστη εταιρεία λογισμικού της Ελλάδας, την Singular Logic.
Ωστόσο, υπάρχει και ο αντίλογος, καθώς στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, πέρα του Θ. Πασχάλη, κανείς δεν είναι γνώστης του αεροπορικού αντικειμένου, ενώ περισσεύει το «τεχνοκρατικό» στοιχείο.
Σε καθαρά επιχειρησιακό επίπεδο, το νέο διοικητικό συμβούλιο της OlympicAir αποφάσισε την ανασύνταξη του δικτύου, με αύξηση δρομολογίων στη βαλκανική και την ελληνική αγορά και αντίστοιχη μείωση των ευρωπαϊκών προορισμών.
Στο πλαίσιο αυτό, στο πρόγραμμα πτήσεων εσωτερικού, προστίθενται τα δρομολόγια Αθήνα - Κέρκυρα, Αθήνα - Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη - Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη - Χανιά, Θεσσαλονίκη - Μυτιλήνη και Θεσσαλονίκη - Ρόδος. Παράλληλα, αναπροσαρμόζεται το διεθνές δίκτυο, με τη διατήρηση ή και την επέκταση των πτήσεων προς Άμστερνταμ, Βελιγράδι, Βουκουρέστι, Κάιρο, Κωνσταντινούπολη, Λάρνακα, Σόφια και Τίρανα, ενώ παράλληλα διακόπτονται τα δρομολόγια προς Βιέννη, Βρυξέλλες, Λονδίνο και Παρίσι.
Σε καθαρά χρηματοοικονομικό επίπεδο, με το νέο σύμπλεγμα δρομολογίων και την αναδιάρθρωση στόλου (η εταιρεία θα απομείνει με μόλις 8 Airbus, καθότι αποφασίστηκε η αποδέσμευση 6), στελέχη της MIG εκτιμούν ότι η OlympicAir ενδέχεται να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία το 2012.
Ωστόσο, καθίσταται προφανές ότι η OlympicAir αποκτά ολοένα και περισσότερο στοιχεία «περιφερειακού» αερομεταφορέα, ενδυναμώνοντας το εγχώριο δίκτυο, τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, χρησιμοποιώντας κυρίως τα ελικοφόρα Bombardier.
Αντίθετα, η AegeanAirlines, με την αρωγή της Lufthansa, ενδυναμώνει συνεχώς το δίκτυο εξωτερικού, με αποτέλεσμα να μη χωρεί αμφιβολία ποιος εξελίσσεται ως ο πρεσβευτής της Ελλάδος στο εξωτερικό.
Ζημιές και για την Aegean Airlines
Η ανταγωνίστρια εταιρεία, η Aegean Airlines έκλεισε την περσινή χρήση με ζημιές μετά φόρων 22-24εκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της έκτακτης εισφοράς ύψους 8 εκ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών του 2010 διαμορφώθηκε περί τα 590εκ. ευρώ (το 2009 είχε φτάσει τα 622 εκατ.), ενώ η επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση 5%, προσεγγίζοντας τα 6,23 εκ. επιβάτες.
Στο δίκτυο εξωτερικού, με την προσθήκη νέων προορισμών, μεταφέρθηκαν 3,06 εκ. επιβάτες, αύξηση 9%. Αντίθετα, στο εσωτερικό, λόγω της κάμψης της ζήτησης, η κίνηση μειώθηκε κατά 16% σε 3,17 εκ. επιβάτες, με παράλληλη σημαντική μείωση του μέσου ναύλου.
Όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, η κάμψη της ζήτησης εσωτερικού και η άνοδος της τιμής του πετρελαίου συνέβαλαν στη διαμόρφωση του ζημιογόνου αποτελέσματος, ενώ ζημιογόνο αναμένεται και το 2011.πηγή Ισοτιμία