- Όλο το παρασκήνιο
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές η αναχώρηση του κ. Dallara επήλθε ως αποτέλεσμα της έντονης πίεσης από πλευράς Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου καθώς και της Γερμανίας και άλλων χωρών της Ευρωζώνης με πιστοληπτική διαβάθμιση «ΑΑΑ» για μέσο επιτόκιο χαμηλότερο του 4%.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενώ μέχρι χθες το μεσημέρι στο τραπέζι βρισκόταν πρόταση για κλιμακούμενο επιτόκιο που θα ξεκινούσε από το 3% και θα κατέληγε στη λήξη των νέων ομολόγων στο 4,75%, δίνοντας ένα μέσο επιτόκιο της τάξης του 4% με 4,25% για ομόλογα 30ετούς διάρκειας και με 10ετή περίοδο χάριτος, ΔΝΤ και Γερμανία ζήτησαν μέσο επιτόκιο 3,5% ώστε να εξασφαλισθεί η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Υπάρχουν πληροφορίες ότι το ΔΝΤ μετά την άτυπη ενημέρωση από τους κ.κ Ζανιά και Χριστοδούλου την περασμένη Τετάρτη εκτιμά ότι η ύφεση στην Ελλάδα θα είναι φέτος μεγαλύτερη του 2,8% και θα συνεχισθεί και το 2013 σε επίπεδα της τάξης του 1%. Αυτή η εκτίμηση ανατρέπει την «αριθμητική» της συμφωνίας της 26ης Οκτωβρίου και απαιτεί βαθύτερο κούρεμα σε επίπεδο καθαρής παρούσας αξίας για τους ομολογιούχους ώστε να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό, το οποίο προκύπτει.
Σε διαφορετική περίπτωση το ΔΝΤ εκτιμά ως ανέφικτο το στόχο για μείωση του ελληνικού χρέους στο 120% του ΑΕΠ το 2020, ενώ η Ευρώπη έχει διαμηνύσει ότι δεν συζητά την αύξηση του νέου πακέτου βοήθειας ύψους 130 δις ευρώ.
Για να καλυφθεί η υστέρηση το ΔΝΤ προτείνει χαμηλότερη βάση εκκίνησης για τα επιτόκια των νέων ομολόγων, η οποία διαμορφώνεται κάτω του 3% και δέχεται να δοθεί ως αντάλλαγμα ρήτρα αναπροσαρμογής επιτοκίου ή διάρκειας ομολόγων μετά το 2020, η οποία θα συνδέεται με το ποσοστό αύξησης του ΑΕΠ της Ελλάδος.
Δηλαδή ΔΝΤ και Γερμανία προτείνουν στους ομολογιούχους να αποδεχθούν χαμηλότερο επιτόκιο ως το 2020 και αν η Ελλάδα καταφέρει να ορθοποδήσει, επιτυγχάνοντας σταθερά υψηλό ρυθμό ανάπτυξης μετά το 2020 να λάβουν ως αντιστάθμισμα υψηλότερο επιτόκιο ή μπόνους μείωσης της διάρκειας λήξης των ομολόγων.
Πρόκειται όπως τόνισε η κυβέρνηση χθες για πολύ λεπτή διαπραγμάτευση καθώς στην πραγματικότητα αλλάζει όλη η δομή της μέχρι την Παρασκευή συζητούμενης συμφωνίας αναφορικά με τα επιτόκια που θα έχουν τα νέα ομόλογα.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Dallara προέβη σε μια ιδιαίτερα διπλωματική δήλωση τονίζοντας «Μπαίνουν οι βάσεις για μια πρωτοφανή εθελοντική συμμετοχή στο ελληνικό πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να δράσουμε αποφασιστικά και να αδράξουμε την ευκαιρία να ολοκληρώσουμε μια ιστορική συμφωνία και να συνεισφέρουμε στην οικονομική σταθερότητα της Ελλάδας, της ευρωζώνης και της παγκόσμιας οικονομίας».
Η επιστροφή του στο Παρίσι από όπου θα συνεχίσει τις διαβουλεύσεις με Γερμανία, ΔΝΤ και ελληνική κυβέρνηση δεν δείχνει να είναι επίσης άσχετη, μια και αφενός αποτυπώνει την απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές ως προς την επίτευξη έστω πλαισίου συμφωνίας αφετέρου την ανάγκη να εξασφαλισθεί σε οποιαδήποτε συμφωνία η αποδοχή από πλευράς των τραπεζών και λοιπών ομολογιούχων που εκπροσωπεί το IIF.
Κυβερνητικές πηγές αφήνουν να εννοηθεί ότι επίκειται συμβιβαστική πρωτοβουλία Σαρκοζύ ώστε να επιτευχθεί μια μέση λύση, σημειώνοντας με νόημα ότι ΔΝΤ και Γερμανία έχουν αναλάβει να παίξουν το ρόλο του κακού και του σκληρού, αφήνοντας στο Παρίσι περιθώρια να δράσει πυροσβεστικά.
Το ενθαρρυντικό, πάντως, είναι ότι η νέα εμπλοκή δεν οδήγησε στη διακοπή των συζητήσεων και σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητήθηκαν φόρμουλες ώστε να αντισταθμισθεί η ζημιά για τους ομολογιούχους από το χαμηλότερο επιτόκιο. Ένας απ αυτούς είναι η μείωση της διάρκειας των ομολόγων σε συνάρτηση με τη πορεία του Ακαθάριστου Εθνικού Προιόντος. Πρόκειται για ρήτρα αναπροσαρμογής που οι τραπεζίτες ζητούσαν να αφορά στο επιτόκιο και ο επίσημος τομέας αντιπροτείνει να αφορά στη διάρκεια των δανείων.
Ταυτόχρονα φέρεται να άνοιξε και πάλι το θέμα του τρόπου πρόωρης εξόφλησης των ομολογιούχων που θα συμμετάσχουν οικειοθελώς στην αναδιάρθρωση του χρέους. Υπενθυμίζεται ότι η συζητούμενη πρόταση προβλέπει κούρεμα κατά 50% στην ονομαστική αξία του χρέους, πρόωρη εξόφληση για το 15% και ανταλλαγή του υπόλοιπου 35% με νέα ομόλογα 30ετούς διάρκειας.
Ενώ μέχρι χθες κυριαρχούσε η εντύπωση ότι οι ομολογιούχοι θα εξοφληθούν μετρητοίς το ποσό που αναλογεί στην πρόωρη εξόφληση (15 ευρώ για κάθε 100 ευρώ ονομαστικής αξίας), στο τραπέζι έχει πέσει και η εναλλακτική της εξόφλησής τους με ομόλογα του EFSF διάρκειας ως 2 έτη.
Αναζητούνται οι κάτοχοι των ομολόγων
Ακόμη πάντως κι αν η Ελλάδα και το IIF καταφέρουν να γεφυρώσουν τις διαφωνίες τους, η όποια συμφωνία για το IIF μπορεί να αποδειχθεί τελικά μάταιη. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ρεπορτάζ των Financial Times, όπου επισημαίνεται αφενός ότι υπάρχει μεγάλος όγκος ελληνικών ομολόγων που δεν ξέρουμε σε ποιους ανήκουν κι αφετέρου ότι ακόμη και με sprint στις διαπραγματεύσεις είναι αμφίβολο αν θα προλάβουμε την καταληκτική ημερομηνία της 20ής Μαρτίου, οπότε λήγει το ομόλογο των 14,5 δισ. ευρώ.
Η διοικητική επιτροπή του IIF αντιπροσωπεύει ομολογιούχους που εκτιμάται ότι κατέχουν ελληνικά ομολόγα 155 δισ. ευρώ. Εάν εξαιρεθούν οι τίτλοι που κατέχουν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και άλλες κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης, τότε σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της JP Morgan υπάρχουν ομόλογα αξίας περίπου 50 δισ. ευρώ, τα οποία δεν ξέρουμε σε ποιον ανήκουν. «Για να πετύχει, όμως, το όποιο deal, θα πρέπει αυτοί οι ομολογιούχοι να συμφωνήσουν στην 'εθελοντική' ανταλλαγή των ομολόγων τους», επισημαίνουν οι F.T.
Απειλούν με προσφυγές τα hedge funds
Eν τω μεταξύ, με προσφυγή στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κατά της Ελλάδας απειλούν τα hedge funds, στην περίπτωση όπου η χώρα περάσει τελικά νόμο για την αναγκαστική συμμετοχή στο «κούρεμα», σύμφωνα με τους New York Times.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, από συζητήσεις με νομικούς κύκλους και hedge funds, φάνηκε ότι αυτά μπορούν να υποστηρίξουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ότι η Ελλάδα παραβίασε τα δικαιώματα των ομολογιούχων.