("κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση)
Σε «νάρκη» για τις ελληνικές εξαγωγές, που το 2011 κατέγραψαν ρεκόρ ανόδου με το ποσοστό της αύξησης να φθάνει στο 37%, έναντι του 2010, ενδέχεται να εξελιχθεί ο προσανατολισμός τους κυρίως εντός της...Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι προοπτικές ανάπτυξης στις 27 χώρες - μέλη της Ε.Ε., για το τρέχον έτος δεν είναι αρκετά ευνοϊκές, καθώς η επιδείνωση της εμπιστοσύνης, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής αστάθειας σε πολλές χώρες, έχει επηρεάσει σημαντικά την κατανάλωση, την εγχώρια ζήτηση, αλλά και τις επενδύσεις με συνέπεια να θεωρείται πιθανή κι η μείωση των εισαγωγών.
Ενδεικτικό της εξάρτησης της χώρας μας από τις αγορές της Γηραιάς Ηπείρου είναι το γεγονός ότι οι 7 από τους 10 κυριότερους εξαγωγικούς προορισμούς των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών απευθύνονται σε πελάτες στις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε., καθιστώντας βάσιμη την ανησυχία για το αν θα διατηρηθεί το ανοδικό momentum και φέτος. Όπως μάλιστα τονίζεται από το ΣΕΒΕ, γι' αυτούς τους λόγους η εξωστρέφεια, εφόσον θέλουμε ανάπτυξη, πρέπει να στηριχθεί όσο ποτέ.
Πέρυσι, πάντως, με εξαίρεση τη γερμανική αγορά, βασικοί προορισμοί για τις ελληνικές εξαγωγές, όπως οι Ιταλία, Κύπρος, Βουλγαρία, Ην. Βασίλειο και Γαλλία, σημείωσαν αύξηση επιδόσεων. Μόνες τρίτες χώρες που βρίσκονται στη δεκάδα των σημαντικών «πελατών» της Ελλάδας είναι η Τουρκία, οι ΗΠΑ και η Σιγκαπούρη, κυρίως, ωστόσο, λόγω των εξαγωγών πετρελαιοειδών. Άλλωστε, χωρίς τα πετρελαιοειδή η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών το 2011 περιορίζεται στο 9,5%, ενώ με αυτά το ποσοστό εκτοξεύεται στο 37%, ανεβάζοντας, παράλληλα, το μερίδιο του κλάδου στο 10,4% του συνολικού ΑΕΠ, έναντι 7,2% το 2010.
«Αστέρια»
Όσον αφορά στους 10 κυριότερους ελληνικούς εξαγωγικούς κλάδους, όπως προκύπτει από τη σχετική χθεσινή ανακοίνωση του ΣΕΒΕ, που έχει επεξεργαστεί στοιχεία της Eurostat και του International Trade Center για το 2010, «αστέρια» είναι οι τομείς των νωπών καρπών και φρούτων, τα παρασκευασμένα λαχανικά και φρούτα και τα ψάρια και ιχθυηρά, καθώς αύξησαν τα μερίδιά τους, ταυτόχρονα με την αύξηση των παγκόσμιων εισαγωγών. Πολύ θετικές επιδόσεις κατέγραψαν επίσης οι εξαγωγές των κλάδων αλουμινίου και βαμβακιού, δεδομένου ότι διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους σε μια παγκόσμια αγορά που συρρικνώνεται.
Περαιτέρω έμφαση, τέλος, πρέπει να δοθεί, κατά το ΣΕΒΕ, σε κλάδους όπως των φαρμακευτικών και των πλαστικών υλών, αφού εντοπίζονται σημαντικές ευκαιρίες λόγω αύξησης των παγκόσμιων εισαγωγών, καθώς και της ελληνικής παραγωγικής δυναμικής.
Ενδεικτικό της εξάρτησης της χώρας μας από τις αγορές της Γηραιάς Ηπείρου είναι το γεγονός ότι οι 7 από τους 10 κυριότερους εξαγωγικούς προορισμούς των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών απευθύνονται σε πελάτες στις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε., καθιστώντας βάσιμη την ανησυχία για το αν θα διατηρηθεί το ανοδικό momentum και φέτος. Όπως μάλιστα τονίζεται από το ΣΕΒΕ, γι' αυτούς τους λόγους η εξωστρέφεια, εφόσον θέλουμε ανάπτυξη, πρέπει να στηριχθεί όσο ποτέ.
Πέρυσι, πάντως, με εξαίρεση τη γερμανική αγορά, βασικοί προορισμοί για τις ελληνικές εξαγωγές, όπως οι Ιταλία, Κύπρος, Βουλγαρία, Ην. Βασίλειο και Γαλλία, σημείωσαν αύξηση επιδόσεων. Μόνες τρίτες χώρες που βρίσκονται στη δεκάδα των σημαντικών «πελατών» της Ελλάδας είναι η Τουρκία, οι ΗΠΑ και η Σιγκαπούρη, κυρίως, ωστόσο, λόγω των εξαγωγών πετρελαιοειδών. Άλλωστε, χωρίς τα πετρελαιοειδή η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών το 2011 περιορίζεται στο 9,5%, ενώ με αυτά το ποσοστό εκτοξεύεται στο 37%, ανεβάζοντας, παράλληλα, το μερίδιο του κλάδου στο 10,4% του συνολικού ΑΕΠ, έναντι 7,2% το 2010.
«Αστέρια»
Όσον αφορά στους 10 κυριότερους ελληνικούς εξαγωγικούς κλάδους, όπως προκύπτει από τη σχετική χθεσινή ανακοίνωση του ΣΕΒΕ, που έχει επεξεργαστεί στοιχεία της Eurostat και του International Trade Center για το 2010, «αστέρια» είναι οι τομείς των νωπών καρπών και φρούτων, τα παρασκευασμένα λαχανικά και φρούτα και τα ψάρια και ιχθυηρά, καθώς αύξησαν τα μερίδιά τους, ταυτόχρονα με την αύξηση των παγκόσμιων εισαγωγών. Πολύ θετικές επιδόσεις κατέγραψαν επίσης οι εξαγωγές των κλάδων αλουμινίου και βαμβακιού, δεδομένου ότι διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους σε μια παγκόσμια αγορά που συρρικνώνεται.
Περαιτέρω έμφαση, τέλος, πρέπει να δοθεί, κατά το ΣΕΒΕ, σε κλάδους όπως των φαρμακευτικών και των πλαστικών υλών, αφού εντοπίζονται σημαντικές ευκαιρίες λόγω αύξησης των παγκόσμιων εισαγωγών, καθώς και της ελληνικής παραγωγικής δυναμικής.