Σχέδιο ολικής αναδόμησης του δημοσίου με ταύτιση προσόντων με θέσεις, αυστηρούς και συνεχείς ελέγχους, νέο πλαίσιο κεντρικής παρακολούθησης των ΕΔΕ και ενιαίο όργανο πειθαρχικών ποινών προωθεί το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Το σχέδιο όμως απαιτεί ριζικές τομές για να φανεί η απόδοσή τους, απαιτεί την ανατροπή… κουλτούρας 10ετιών και η τρόικα ζητά… έργα.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες προωθείται:
- Επιτάχυνση των απολύσεων επιόρκων με 70 άτομα να έχουν ήδη λύση σχέσης εργασίας.
- Αιφνιδιαστικούς ελέγχους που έχουν ήδη ξεκινήσει σε υπουργεία και άλλους φορείς για… απουσίες, αναλογική μείωση αποδοχών και περεταίρω έλεγχο και περιπτώσεις κατά… συρροή απουσιαζόντων.
- Απόλυση έως τέλος Ιουνίου υπάλληλων με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου η οποία όμως δεν συνδέεται με οργανική θέση στους υπό συγχώνευση/κατάργηση φορείς.
Έφυγαν 70 επίορκοι
Πέραν των απολύσεων από ΝΠΙΔ υπάρχουν ήδη 70 περίπου οριστικές παύσεις με διαγραφές από το μητρώο μισθοδοσίας επιόρκων, με τις 2 τελευταίες περιπτώσεις έναν ένστολο και έναν μονίμως «απών». Εκτιμάται ότι ο ρυθμός θα επιταχυνθεί μετά από την προτεραιότητα που δίδει πλέον στο ζήτημα το ΣτΕ.
Κοπανατζήδες
Οι έλεγχοι κατέγραψαν μεγάλα διαστήματα απουσιών μέσα στην ημέρα και πλέον εφαρμόσθηκε ο νόμος αναλογικής περικοπής του μισθού π.χ. για τα 45 λεπτά. Έγιναν, σύμφωνα με πληροφορίες, αιφνιδιαστικοί έλεγχοι τις προηγούμενες ημέρες μεταξύ άλλων στα υπουργεία Τουρισμού, Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης αλλά και στη ΔΕΗ στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και στην Διεύθυνση Αλλοδαπών. Τσεκάρεται αν χτυπάνε κάρτα απόντες, λαμβάνονται ιστορικά στοιχεία απουσιών χωρίς να υπάρχει ειδική άδεια. «Πρέπει να εδραιωθεί πλέον κουλτούρα ελέγχου», ανέφερε χαρακτηριστικά αρμόδιο στέλεχος.
Απολύσεις
Ως κύρια δεξαμενή των απολύσεων φωτογραφίζονται -σε πρώτη φάση- τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν έως τον Ιούνιο και οι οργανικές θέσεις τους θα καταργηθούν. «Ο αριθμός θα προέλθει βασικά, σχεδόν αποκλειστικά, από τις καταργήσεις Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου», ανέφερε και ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνης Μανιτάκης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες οι υπάλληλοι δεν έχουν μεν ονοματιστεί, αλλά ουσιαστικά έχουν ήδη «φωτογραφηθεί»: είναι οι υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των οποίων η σύμβαση δεν συνδέεται με οργανική θέση. Μεταξύ των 13.000 εργαζομένων σε αυτούς τους φορείς, είναι αυτοί που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν αυτοδικαίως στον θεσμό της κινητικότητας – διαθεσιμότητας...
Πάντως ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Α. Μανιτάκης έχει δεσμευθεί για άμεση ενεργοποίηση της συμφωνίας με την τρόικα για μία πρόσληψη για κάθε απόλυση, επισημαίνοντας ότι «10.000 διοριστέοι στο δημόσιο περιμένουν για χρόνια το διορισμό τους παρότι έχουν περάσει στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ».
Οι αριθμητικοί στόχοι
Συνολικά ο στόχος των υποχρεωτικών απολύσεων είναι για 15.000 εκ των οποίων οι 4.000 φέτος και από αυτούς τα πρώτα σαφή δείγματα γραφής έως τον Ιούνιο. Επιπλέον αυτών πρέπει ακόμη 25.000 να ενταχθούν σε κινητικότητα έως το τέλος του 2013, να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση 275.000 υπαλλήλων με αναλυτική περιγραφή προσόντων (εκ των οποίων έχει ολοκληρωθεί η εργασία για 63.000 με βάση τα οργανογράμματα 17 υπουργείων και προχωρά για τους υπόλοιπους) εξαιρουμένων σωμάτων ασφαλείας και εκπαιδευτικών όπου η αποτίμηση θα γίνει με άλλα κριτήρια από τα αρμόδια υπουργεία. «Η κινητικότητα θα πρέπει να περιλαμβάνει και όλους τους μεγάλους εποπτευόμενους φορείς για να μην είναι άδικη» ανέφερε αρμόδιο στέλεχος.
Μεταρρυθμιστικό κίνημα
Αρμόδιο στέλεχος επικαλείται την δήλωση του αρμόδιου υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Α. Μανιτάκη ότι «χρειάζεται μεταρρυθμιστικό κίνημα» εξηγώντας ότι ως στόχος είναι ένα παραγωγικό και ανταποδοτικό δημόσιο που θα σέβεται τις ανάγκες του πολίτη. Στόχος (μεγαλεπήβολος αλήθεια με βάση τις πρακτικές έως τώρα) είναι η αποτίμηση ικανοτήτων με περιγραφή θέσεων ώστε να «δέσουν» οι δυνατότητες του προσωπικού με τις ανάγκες του δημοσίου. Και τούτο στους 275.000 υπαλλήλους υπό αξιολόγηση που γίνεται εξαρχής, αφού τα δεδομένα που συλλέχθηκαν το 2010 για την ενιαία αρχή πληρωμής καταγράφουν θέσεις- τίτλους αλλά όχι πραγματικές δυνατότητες – εμπειρία του προσωπικού.
Αίσθηση ελέγχου στο δημόσιο
Ένα από τα βασικά βήματα θεωρείται το να εδραιωθεί η αίσθηση ελέγχου στο δημόσιο. Με διάταξη σύμφωνα με πληροφορίες προωθείται η δημιουργία μόνιμου μηχανισμού παρακολούθησης (κεντρικά) των πειθαρχικών υποθέσεων από το Σώμα επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Κάθε ΕΔΕ, σε όποιο υπουργείο, δήμο, ταμείο ή άλλο φορέα θα πρέπει υποχρεωτικά να κοινοποιείται, όταν ξεκινά, στην συγκεντρωτική βάση, το ίδιο και η πορεία και η κατάληξή της. Έτσι, θα υπάρχει δυνατότητα, ακόμη και σε περιπτώσεις αθωώσεων, εφ όσον το Σώμα Επιθεωρητών αποτυπώνει σε έκθεσή του ότι υπάρχει ζήτημα (π.χ. παράνομη πρόσληψη) να κινηθεί διαδικασία καθώς η οι εκθέσεις του σώματος είναι δεσμευτικές για την Δημόσια Διοίκηση.
Επίσης προωθείται και ενιαίος επιτελικός οργανισμός που θα επιβάλει πειθαρχικές ποινές κάνοντας και αυτεπάγγελτα πειθαρχικούς ελέγχους. Προωθείται η συγχώνευση του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης με τον Γενικό Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, με στόχο να υπάρχει ένας ελεγκτικός βραχίονας χωρίς επικαλύψεις, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές.
Επίσης στο πολυνομοσχέδιο αναμένεται ότι θα υπάρχει και ρύθμιση που θα προβλέπει το δικαίωμα υπαλλήλων να προσφεύγουν απευθείας στο ΣτΕ μετά από απόφαση του πρωτοβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου για οριστική παύση, παρακάμπτοντας τα δευτεροβάθμια συμβούλια.
Στο ίδιο νομοσχέδιο σύμφωνα με πληροφορίες προωθείται και διάταξη – φρένο για την επιστροφή στο δημόσιο συμβασιούχων που είχαν επιστρέψει μετά από προσφυγή στην δικαιοσύνη, ορίζοντας ότι οι αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων που έχουν εκδοθεί θα έχουν ισχύ μόνο εάν μέχρι την ψήφιση του νόμου έχει συζητηθεί η κύρια αγωγή. Ωστόσο, ζήτημα παραμένει ακόμη η αντίδραση του υπουργείου Δικαιοσύνης