Τα ελληνικά λιμάνια κατατάσσονται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή λιμάνια προσεγγίσεων στην Ευρώπη, με τη Σαντορίνη, την Κέρκυρα και τη Μύκονο να καταλαμβάνουν τις 3 πρώτες θέσεις.
Στα 574 εκατομμύρια ανήλθε το...2013 η άμεση οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία, με την Ελλάδα να διατηρεί την τρίτη θέση στην κατάταξη με τους κορυφαίους προορισμούς στην Ευρώπη, πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία.
Τα λιμάνια της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κέρκυρας βρίσκονται στη λίστα με τα πιο δημοφιλή λιμάνια προσέγγισης στην Ευρώπη, ενώ ο Πειραιάς κατατάσσεται στην πέμπτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών home port (λιμάνι εκκίνησης), με 1,3 εκατ. επιβάτες. Με 4,6 εκατ.επιβάτες και καταλαμβάνοντας το 14,8% από τον συνολικό αριθμό επισκεπτών, η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, πίσω από την Ιταλία (6,9 εκατ. ) και την Ισπανία (5,23 εκατ.).
Η χώρα μας -σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας- εξελίσσεται σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς, με τον Πειραιά να φιγουράρει στην πρώτη τριάδα των λιμανιών της Μεσογείου με 1,3 επιβάτες μετεπιβίβασης (transit). Στην ευρωπαϊκή λίστα με τα δημοφιλέστερα λιμάνια ενδιάμεσων προορισμών προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων βρίσκονται η Σαντορίνη με 750.000 επισκέπτες, η Κέρκυρα με 744.651 επισκέπτες και η Μύκονος με 520.000 επισκέπτες.
Οι επιδόσεις όμως αυτές σε αριθμό επισκεπτών δεν συνεπάγονται αντίστοιχα έσοδα για τη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέχει μια από τις τρεις υψηλότερες θέσεις στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα τουριστών κρουαζιέρας, κατατάσσεται στην έβδομη θέση των χωρών με τα μεγαλύτερα έσοδα. Για το 2013 η άμεση οικονομική προσφορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ήταν 574 εκ. ευρώ, όταν τα έσοδα της Ιταλίας, που βρίσκεται στην πρώτη θέση, ανέρχονται σε 4,5 δισ. ευρώ. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα λιμάνια της χώρας δεν έχουν τις απαραίτητες λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής κρουαζιερόπλοιων και δεν προτιμώνται ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρας (home ports).
Το «αγκάθι»
Σύμφωνα δε με μελέτη της Hellastat, η χώρα υστερεί σημαντικά στον τομέα του home port, καθώς το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212.000.
Το σημαντικότερο μειονέκτημα για τον εγχώριο κλάδο αποτελεί η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια κυρίως σαν σημεία διέλευσης και όχι σαν αφετηρίες, καθώς και τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού. Εξάλλου, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούν πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα χαμηλών υποδομών ελληνικά λιμάνια. Πάντως, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας της Ευρώπης από την ύφεση.
Τρεις σημαντικοί παράγοντες ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την ετήσια ανάπτυξη της βιομηχανίας. Είναι η αύξηση της αγοράς των επιβατών από την Ευρώπη, η αλματώδης αύξηση του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάζονται από τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η συνεχιζόμενη κυριαρχία των ευρωπαϊκών ναυπηγείων σε παγκόσμιο επίπεδο στη ναυπήγηση νεότευκτων κρουαζιερόπλοιων.
Υπολογίζεται ότι το 2013 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίοι έκαναν διακοπές κρουαζιέρας, παρουσιάζοντας αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2012, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 30% του συνόλου των επιβατών κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο. Η Ευρώπη είναι επίσης ένας σημαντικός προορισμός για τους επιβάτες κρουαζιέρας και για τα κρουαζιερόπλοια από όλο τον κόσμο, προσελκύοντας μεγάλες τουριστικές επενδύσεις και αποφέροντας σημαντικά έσοδα. Επομένως, ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάστηκαν το 2013 από ευρωπαϊκά λιμάνια αγγίζει τα 6 εκατομμύρια, δηλαδή αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με το 2012.
ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Πρόσω ολοταχώς στην Ευρώπη
Σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας στην Ευρώπη εδρεύουν 43 εταιρείες με 125 κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας περίπου 145.000 κλινών, ενώ 73 επιπλέον κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 104.000 κλινών έχουν δρομολογηθεί στην Ευρώπη από 24 μη ευρωπαϊκές εταιρείες.
•39,4 δισ. € ήταν τα έσοδα της κρουαζιέρας στην Ευρώπη το 2013.
•574 εκατ. € είναι η έμμεση οικονομική συμβολή από την Ελλάδα (έβδομο υψηλότερο στην Ευρώπη).
•Ο Πειραιάς είναι το πέμπτο πιο δημοφιλές λιμάνι εκκίνησης (τέταρτος στη Μεσόγειο) με διακίνηση 1,3 εκατ. επιβατών.
•11.000 θέσεις εργασίας δημιούργησε το 2013 στην Ελλάδα η κρουαζιέρα.
Στα 574 εκατομμύρια ανήλθε το...2013 η άμεση οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία, με την Ελλάδα να διατηρεί την τρίτη θέση στην κατάταξη με τους κορυφαίους προορισμούς στην Ευρώπη, πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία.
Τα λιμάνια της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κέρκυρας βρίσκονται στη λίστα με τα πιο δημοφιλή λιμάνια προσέγγισης στην Ευρώπη, ενώ ο Πειραιάς κατατάσσεται στην πέμπτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών home port (λιμάνι εκκίνησης), με 1,3 εκατ. επιβάτες. Με 4,6 εκατ.επιβάτες και καταλαμβάνοντας το 14,8% από τον συνολικό αριθμό επισκεπτών, η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, πίσω από την Ιταλία (6,9 εκατ. ) και την Ισπανία (5,23 εκατ.).
Η χώρα μας -σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας- εξελίσσεται σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς, με τον Πειραιά να φιγουράρει στην πρώτη τριάδα των λιμανιών της Μεσογείου με 1,3 επιβάτες μετεπιβίβασης (transit). Στην ευρωπαϊκή λίστα με τα δημοφιλέστερα λιμάνια ενδιάμεσων προορισμών προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων βρίσκονται η Σαντορίνη με 750.000 επισκέπτες, η Κέρκυρα με 744.651 επισκέπτες και η Μύκονος με 520.000 επισκέπτες.
Οι επιδόσεις όμως αυτές σε αριθμό επισκεπτών δεν συνεπάγονται αντίστοιχα έσοδα για τη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέχει μια από τις τρεις υψηλότερες θέσεις στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα τουριστών κρουαζιέρας, κατατάσσεται στην έβδομη θέση των χωρών με τα μεγαλύτερα έσοδα. Για το 2013 η άμεση οικονομική προσφορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ήταν 574 εκ. ευρώ, όταν τα έσοδα της Ιταλίας, που βρίσκεται στην πρώτη θέση, ανέρχονται σε 4,5 δισ. ευρώ. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα λιμάνια της χώρας δεν έχουν τις απαραίτητες λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής κρουαζιερόπλοιων και δεν προτιμώνται ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρας (home ports).
Το «αγκάθι»
Σύμφωνα δε με μελέτη της Hellastat, η χώρα υστερεί σημαντικά στον τομέα του home port, καθώς το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212.000.
Το σημαντικότερο μειονέκτημα για τον εγχώριο κλάδο αποτελεί η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια κυρίως σαν σημεία διέλευσης και όχι σαν αφετηρίες, καθώς και τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού. Εξάλλου, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούν πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα χαμηλών υποδομών ελληνικά λιμάνια. Πάντως, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας της Ευρώπης από την ύφεση.
Τρεις σημαντικοί παράγοντες ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την ετήσια ανάπτυξη της βιομηχανίας. Είναι η αύξηση της αγοράς των επιβατών από την Ευρώπη, η αλματώδης αύξηση του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάζονται από τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η συνεχιζόμενη κυριαρχία των ευρωπαϊκών ναυπηγείων σε παγκόσμιο επίπεδο στη ναυπήγηση νεότευκτων κρουαζιερόπλοιων.
Υπολογίζεται ότι το 2013 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίοι έκαναν διακοπές κρουαζιέρας, παρουσιάζοντας αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2012, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 30% του συνόλου των επιβατών κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο. Η Ευρώπη είναι επίσης ένας σημαντικός προορισμός για τους επιβάτες κρουαζιέρας και για τα κρουαζιερόπλοια από όλο τον κόσμο, προσελκύοντας μεγάλες τουριστικές επενδύσεις και αποφέροντας σημαντικά έσοδα. Επομένως, ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάστηκαν το 2013 από ευρωπαϊκά λιμάνια αγγίζει τα 6 εκατομμύρια, δηλαδή αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με το 2012.
ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Πρόσω ολοταχώς στην Ευρώπη
Σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας στην Ευρώπη εδρεύουν 43 εταιρείες με 125 κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας περίπου 145.000 κλινών, ενώ 73 επιπλέον κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 104.000 κλινών έχουν δρομολογηθεί στην Ευρώπη από 24 μη ευρωπαϊκές εταιρείες.
•39,4 δισ. € ήταν τα έσοδα της κρουαζιέρας στην Ευρώπη το 2013.
•574 εκατ. € είναι η έμμεση οικονομική συμβολή από την Ελλάδα (έβδομο υψηλότερο στην Ευρώπη).
•Ο Πειραιάς είναι το πέμπτο πιο δημοφιλές λιμάνι εκκίνησης (τέταρτος στη Μεσόγειο) με διακίνηση 1,3 εκατ. επιβατών.
•11.000 θέσεις εργασίας δημιούργησε το 2013 στην Ελλάδα η κρουαζιέρα.