- Δανοκινεζική μάχη μέχρις εσχάτων θα δοθεί με... έπαθλο τον Πειραιά. Οι δύο παγκόσμιοι κολοσσοί στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων Cosco και Maersk αναμένεται να κονταροχτυπηθούν για το ποιος θα αποκτήσει τον έλεγχο του 67% του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας.
Η λύση του γόρδιου δεσμού με τον φιλικό διακανονισμό ανάμεσα σε ΟΛΠ και Cosco βρέθηκε, το ελεγκτικό συνέδριο άναψε το...πράσινο φως για την υλοποίηση της επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ και πλέον ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του Πειραιά.
Οι πιθανότητες βέβαια να κλείσει η υπόθεση της πώλησης του 67% του ΟΛΠ μέχρι το τέλος του 2014 έχουν ελαχιστοποιηθεί και αυτό πονοκεφαλιάζει την κυβέρνηση διότι έχει προϋπολογίσει έσοδα της τάξης των 450 εκατ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις των ελληνικών λιμανιών.
Στα προς επίλυση σημαντικά θέματα που παραμένουν άλυτα, συμπεριλαμβάνεται το τι μέλλει γενέσθαι με τις διοικητικές αρμοδιότητες ενός κρατικού οργανισμού όπως είναι ο ΟΛΠ, που θα πρέπει να αναληφθούν από κάποιον άλλο φορέα του Δημοσίου, από τη στιγμή που θα περάσει σε χέρια ιδιωτών, αλλά και η ακίνητη περιουσία που θα πρέπει να μεταβιβασθεί.
Η υπόθεση πάντως του φιλικού διακανονισμού επηρέασε την πρόοδο του διαγωνισμού πώλησης του 67% του λιμανιού και ενδεχομένως και το ενδιαφέρον των μνηστήρων που είχαν εκδηλώσει στη πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Αν και στη δεύτερη φάση προκρίθηκαν πέντε ενδιαφερόμενοι, όλα δείχνουν ότι η μάχη διεκδίκησης θα διεξαχθεί ανάμεσα σε δύο εταιρείες που αποτελούν και τους πιο ισχυρούς παίκτες, τους Κινέζους της Cosco και τον δανέζικο κολοσσό Maersk που ελέγχει την APM Terminals. Με τζίρο της τάξης των 4,3 δισ. δολαρίων το 2013, η APM Terminals που εδρεύει στην Ολλανδία και ελέγχεται από τη μεγάλου βεληνεκούς δανέζικη Maersk, θεωρείται κολοσσός στον παγκόσμιο χάρτη των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Ελέγχει ένα δίκτυο 64 σταθμών εμπορευματοκιβωτίων σε 39 χώρες ανά τον κόσμο.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό δύο πολυεθνικών εταιρειών που πρωταγωνιστούν στη διακίνηση των παγκόσμιων εμπορευμάτων, αν μη τι άλλο, αναδεικνύει την ισχυρή θέση που κατέχει το λιμάνι του Πειραιά στην αλυσίδα του παγκοσμίου εμπορίου και παράλληλα δημιουργεί προσδοκίες για υψηλό τίμημα.Υπό τη διαχείριση άλλωστε των Κινέζων της Cosco ο Πειραιάς εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, αποτελώντας μάλιστα για τους ίδιους σημείο αναφοράς στις διεθνείς τους δραστηριότητες.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα λιμάνια που διαχειρίζεται η ολλανδική ΑΡΜ Terminals, περιλαμβάνεται και το Ρότερνταμ, που εύλογα θα δεχθεί πλήγμα από την ενίσχυση της θέσης του Πειραιά στην αλυσίδα της διακίνησης εμπορευμάτων στην Ευρώπη.
Επένδυση 230 εκ.
Παράλληλα πάντως με τον διαγωνισμό θα τρέξει και το πρόγραμμα επενδύσεων των Κινέζων στον προβλήτα ΙΙΙ, που θα αυξήσει τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στις δικές τους εγκαταστάσεις από 3.700.000 κοντέινερ σε 6.200.000 κοντέινερ.Σύμφωνα με το σχέδιο φιλικού διακανονισμού θα ανασταλεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που κατέβαλε η Cosco μέχρι σήμερα και τα έσοδα του ΟΛΠ από τη δραστηριότητα των Κινέζων στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων θα προκύπτουν με βάση το ύψος των διακινούμενων φορτίων, ενώ η Cosco θα επενδύσει 230 εκατ. ευρώ για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό (γερανογέφυρες κ.ο.κ.) των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και θα αναλάβει για λογαριασμό του ΟΛΠ την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών.
Με την εκτέλεση των έργων αυτών και με την εγκατάσταση των γερανογεφυρών «Super - super Post Panamax», ο Πειραιάς καθίσταται λιμάνι-κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς με μεταφορική ικανότητα άνω των 15.000 κοντέινερ.
Για την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών, το συνολικό έργο θα χρηματοδοτηθεί από τη ΣΕΠ. Ο ΟΛΠ θα το αποπληρώσει σε 22 χρόνια, με 2 χρόνια περίοδο χάριτος και επιτόκιο euribor + 4%.
Κώστας Νάνος