Το αποτέλεσμα των... προσθαφαιρέσεών τους θα αποδειχθεί καθοριστικό, λένε στο «Πεντάγωνο», για το κατά πόσον είναι συμφέρουσα η αντικατάσταση μέσω συμψηφισμού 45 παλαιού και νέου τύπου Μιράζ με ισάριθμα σύγχρονα Ραφάλ, όπως προβλέπει η πρόσφατη πρόταση του Γάλλου προέδρου Σαρκοζί προς τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή.
Ωστόσο η γαλλική πρόταση δεν είναι παρά μία από τις πολλές πτυχές της «μεγάλης αερομαχίας των Αθηνών» όπου εμπλέκονται όλες οι αεροδιαστημικές βιομηχανίες Ευρώπης και ΗΠΑ. Κι αυτό καθώς οι επίσημοι σχεδιασμοί της Ελλάδας προβλέπουν- πέραν την εξεταζόμενης «τράμπας» Μιράζ με Ραφάλ- την άμεση αγορά άλλων 40 έως 60 αεροσκαφών και άλλων περίπου 80 λίγο αργότερα...
Μεγάλη κινητικότητα υπάρχει από την πλευρά των Αμερικανών που «παίζουν» με δύο εταιρείες, τη Λόκχιντ (με το νέο F-16 και το F-35) και την Μπόινγκ (με το Σούπερ Χόρνετ F-18) και δευτερευόντως από τη Μόσχα με το Σουχόι. Η επιτροπή του «Πενταγώνου» θα πρέπει να υπολογίσει αν συμφέρει, από οικονομικής πλευράς, να διατηρηθεί ο υπάρχων στόλος των 45 Μιράζ (εκσυγχρονίζοντας τα 20 εξ αυτών σε νέου τύπου Μιράζ 2000-5) ή να αποκτηθούν 40-45 νεώτερης τεχνολογίας Ραφάλ. Βασική παράμετρος του υπολογισμού θα είναι η τιμή επαναγοράς από το Παρίσι τόσο των 20 παλαιών όσο και των 25 νέων ή ήδη εκσυγχρονισμένων Μιράζ. Η Αεροπορία δεν θέλει να πωλήσει «κοψοχρονιά» ιδίως τα μόλις ενός έτους Μιράζ 2000-5, και θα ήθελε να εξετάσει ξεχωριστές προσφορές επαναγοράς για τα παλαιά και νέα Μιράζ. Κρίσιμο είναι πόσο θα υπολογιστεί η τιμή του Μιράζ 2000 σε σχέση με τα περίπου 65-70 εκατ. ευρώ που φέρεται να κοστίζει το Ραφάλ. Θα είναι μόνο 3-5 εκατ. ευρώ όπως λένε οι ανταγωνιστές, οπότε ή έκπτωση θα είναι ασήμαντη ή αρκετά παραπάνω;