Ότι ο κόσμος μας δεν θα είναι ίδιος μετά την κρίση είναι αναμφίβολο. Για παράδειγμα στο προβλέψιμο μέλλον οι καταναλωτές δεν θα αγοράζουν με την ίδια ευχέρεια ακόμα και άχρηστα προϊόντα, ενώ οι επενδύσεις θα πραγματοποιούνται με περισσότερη φειδώ και λιγότερα δάνεια.
Έτσι ο ανταγωνισμός στις διεθνείς αγορές θα αυξηθεί και αυτό θα αφορά φυσικά και τον τομέα των υπηρεσιών στον οποίο ειδικεύεται η χώρα μας (τουρισμός, ναυτιλία). Επίσης θα επεκταθεί η κρατική παρέμβαση στην οικονομική διαδικασία και οι κατευθύνεις των οικονομιών δεν θα αφήνονται στις ελεύθερες αγορές, αλλά θα υπάρχει περισσότερος κεντρικός σχεδιασμός σε συνεργασία φυσικά με τον ιδιωτικό τομέα.
Το ίδιο το κράτος παρά το ότι έχει ήδη... αυξήσει θεαματικά το δανεισμό και το χρέος του, θα αποτελέσει βασικό σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη. Και ο λόγος είναι, πώς κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες έχουν «απλώσει» τόσο τεράστια ρευστότητα στις Δυτικές κυρίως οικονομίες, ώστε θα συνεχίσουν να καθορίζουν τους όρους του παιχνιδιού. Με λίγα λόγια θα ζήσουμε σε ένα διαφορετικό και πιο ελεγχόμενο οικονομικό περιβάλλον.
Απέναντι στις προοπτικές αυτές οι μεγάλες χώρες εφαρμόζουν πολιτικές που χαράζουν καινούργιους δρόμους στην οικονομία, με μέτρα που ήταν αδιανόητα είκοσι μήνες πριν.
Η διάσωση της General Motors στις ΗΠΑ διά της χρεοκοπίας και της κρατικοποίησης και η συμφωνία εξαγοράς της γερμανικής OPEL από Καναδό- Ρωσική κοινοπραξία, εκτός του ότι είναι αποφάσεις κεντρικά σχεδιασμένες, έχουν ως στόχους επίσης στρατηγικά κατευθυνόμενους. Και άλλοι κρίσιμοι τομείς όπως η ενέργεια, ήδη δεν λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά σχεδιάζονται κεντρικά, τόσο από τις χώρες παραγωγούς όσο και από τους καταναλωτές.
Με όλα αυτά θέλουμε να πούμε ότι στον καινούργιο κόσμο που έρχεται, είναι απαραίτητο για τις επί μέρους χώρες, να προχωρήσουν σε συνολικό σχεδιασμό μετά από «εθνικές» διαβουλεύσεις στους κρίσιμους τομείς. Για παράδειγμα η Ελλάδα πρέπει να εξετάσει συνολικά το μέλλον τομέων, όπως ο τουρισμός και η γεωργία. Και δεδομένου ότι οι καιροί δεν περιμένουν, ήδη έχουμε αργήσει χαρακτηριστικά..
("Ν.")
Έτσι ο ανταγωνισμός στις διεθνείς αγορές θα αυξηθεί και αυτό θα αφορά φυσικά και τον τομέα των υπηρεσιών στον οποίο ειδικεύεται η χώρα μας (τουρισμός, ναυτιλία). Επίσης θα επεκταθεί η κρατική παρέμβαση στην οικονομική διαδικασία και οι κατευθύνεις των οικονομιών δεν θα αφήνονται στις ελεύθερες αγορές, αλλά θα υπάρχει περισσότερος κεντρικός σχεδιασμός σε συνεργασία φυσικά με τον ιδιωτικό τομέα.
Το ίδιο το κράτος παρά το ότι έχει ήδη... αυξήσει θεαματικά το δανεισμό και το χρέος του, θα αποτελέσει βασικό σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη. Και ο λόγος είναι, πώς κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες έχουν «απλώσει» τόσο τεράστια ρευστότητα στις Δυτικές κυρίως οικονομίες, ώστε θα συνεχίσουν να καθορίζουν τους όρους του παιχνιδιού. Με λίγα λόγια θα ζήσουμε σε ένα διαφορετικό και πιο ελεγχόμενο οικονομικό περιβάλλον.
Απέναντι στις προοπτικές αυτές οι μεγάλες χώρες εφαρμόζουν πολιτικές που χαράζουν καινούργιους δρόμους στην οικονομία, με μέτρα που ήταν αδιανόητα είκοσι μήνες πριν.
Η διάσωση της General Motors στις ΗΠΑ διά της χρεοκοπίας και της κρατικοποίησης και η συμφωνία εξαγοράς της γερμανικής OPEL από Καναδό- Ρωσική κοινοπραξία, εκτός του ότι είναι αποφάσεις κεντρικά σχεδιασμένες, έχουν ως στόχους επίσης στρατηγικά κατευθυνόμενους. Και άλλοι κρίσιμοι τομείς όπως η ενέργεια, ήδη δεν λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά σχεδιάζονται κεντρικά, τόσο από τις χώρες παραγωγούς όσο και από τους καταναλωτές.
Με όλα αυτά θέλουμε να πούμε ότι στον καινούργιο κόσμο που έρχεται, είναι απαραίτητο για τις επί μέρους χώρες, να προχωρήσουν σε συνολικό σχεδιασμό μετά από «εθνικές» διαβουλεύσεις στους κρίσιμους τομείς. Για παράδειγμα η Ελλάδα πρέπει να εξετάσει συνολικά το μέλλον τομέων, όπως ο τουρισμός και η γεωργία. Και δεδομένου ότι οι καιροί δεν περιμένουν, ήδη έχουμε αργήσει χαρακτηριστικά..
("Ν.")