Παράλληλα, στο πρόσφατο πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή, συμψηφίζει τις χορηγήσεις του προς...τις μεταφορικές ΔΕΚΟ με τις υποχρεώσεις των υπουργείων προς τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, μεταδίδει το Βήμα.
Σύμφωνα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού, κ. Φιλ. Σαχινίδη, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Β’ 3167/2011), αναλαμβάνεται και εντάσσεται στο χρέος της Κεντρικής Διοίκησης το ανεξόφλητο υπόλοιπο 11 δανειακών συμβάσεων, το οποίο προσεγγίζει τα 2,1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για 8 δανειακές συμβάσεις του ΟΑΣΑ και 3 του ΤΡΑΜ, οι οποίες είχαν συναφθεί με την εγγύηση του δημοσίου.
Πλέον η παρακολούθηση, ο προϋπολογισμός και η εξυπηρέτηση του δανεισμού θα γίνεται από την 23η Διεύθυνση Δημοσίου Χρέους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ενώ οι όροι και οι διαδικασίες εξυπηρέτησης θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Διαχρονικά, η χρηματοδότηση των αστικών συγκοινωνιών διέπεται από έναν φαύλο κύκλο, καθώς τα υπουργεία δεν δίνουν τα χρήματα για τις μειώσεις στο κόμιστρο ή τις ατέλειες συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, οι εταιρίες μπαίνουν μέσα, αντλούν δάνεια με την εγγύηση του δημοσίου, κάποια εξ αυτών εκπίπτουν και περνούν στο δημόσιο, ενώ άλλα εξυπηρετούνται με αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου από το υπουργείο Οικονομικών.
Επί της ουσίας, πρόκειται για μόνιμο λογιστικό, ταμειακό πρόβλημα μεταξύ του κεντρικού κράτους και των ΔΕΚΟ.
Διαγράφονται τα χρέη των υπουργείων
Στο άρθρο 14 του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών προβλέπεται ότι οι οφειλές του ΟΑΣΑ προς το δημόσιο, αλλά και τα χρέη των υπουργείων προς στις αστικές συγκοινωνίες συμψηφίζονται και διαγράφονται.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, το υπουργείο Οικονομικών είχε παράσχει το 2010 ταμειακή διευκόλυνση προς τον ΟΑΣΑ ύψους 210 εκατ. ευρώ, χρήματα που εκταμιεύθηκαν από τον λογαριασμό των αποκρατικοποιήσεων.
Το υπουργείο Οικονομικών εισηγείται στη Βουλή να συμψηφιστεί το ποσό με τα χρέη των υπουργείων, τα οποία μόνο για το 2011 ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την επιδότηση των υπουργείων (Παιδείας, Εργασίας, Υγείας, Προστασίας του Πολίτη κι Εθνικής Άμυνας) προς τον ΟΑΣΑ ούτως ώστε άνεργοι, μαθητές, φοιτητές, ΑΜΕΑ, υπερήλικες, στρατιώτες κτλ να απολαμβάνουν μειωμένο εισιτήριο ή ατέλεια.
Ανώτατοι κύκλοι των συγκοινωνιών εκτιμούν ότι το ύψος των χρωστούμενων προς τον ΟΑΣΑ ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ και ενδέχεται να προσεγγίζει τα 600 εκατ., καθώς πλην ελαχίστων περιπτώσεων τα υπουργεία απέφευγαν να εκταμιεύσουν τις οφειλές τους. Δηλαδή, έκαναν τζάμπα κοινωνική πολιτική!
Ωστόσο, όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επί της ουσίας γίνεται μία ταμειακή ρύθμιση που ουδόλως επηρεάζει τα ούτως ή άλλως βεβαρημένα οικονομικά των συγκοινωνιών και του κράτους.
Ωστόσο, είναι άγνωστο εάν οι υπό διαγραφή οφειλές συμπεριλαμβάνονται ή όχι στο επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΑΣΑ. Σε περίπτωση που περιλαμβάνονται μεν στα έσοδα, αλλά δεν δοθούν ποτέ, τότε ενδέχεται να υπάρξουν νέες εμπλοκές
Σύμφωνα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού, κ. Φιλ. Σαχινίδη, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Β’ 3167/2011), αναλαμβάνεται και εντάσσεται στο χρέος της Κεντρικής Διοίκησης το ανεξόφλητο υπόλοιπο 11 δανειακών συμβάσεων, το οποίο προσεγγίζει τα 2,1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για 8 δανειακές συμβάσεις του ΟΑΣΑ και 3 του ΤΡΑΜ, οι οποίες είχαν συναφθεί με την εγγύηση του δημοσίου.
Πλέον η παρακολούθηση, ο προϋπολογισμός και η εξυπηρέτηση του δανεισμού θα γίνεται από την 23η Διεύθυνση Δημοσίου Χρέους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ενώ οι όροι και οι διαδικασίες εξυπηρέτησης θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Διαχρονικά, η χρηματοδότηση των αστικών συγκοινωνιών διέπεται από έναν φαύλο κύκλο, καθώς τα υπουργεία δεν δίνουν τα χρήματα για τις μειώσεις στο κόμιστρο ή τις ατέλειες συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, οι εταιρίες μπαίνουν μέσα, αντλούν δάνεια με την εγγύηση του δημοσίου, κάποια εξ αυτών εκπίπτουν και περνούν στο δημόσιο, ενώ άλλα εξυπηρετούνται με αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου από το υπουργείο Οικονομικών.
Επί της ουσίας, πρόκειται για μόνιμο λογιστικό, ταμειακό πρόβλημα μεταξύ του κεντρικού κράτους και των ΔΕΚΟ.
Διαγράφονται τα χρέη των υπουργείων
Στο άρθρο 14 του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών προβλέπεται ότι οι οφειλές του ΟΑΣΑ προς το δημόσιο, αλλά και τα χρέη των υπουργείων προς στις αστικές συγκοινωνίες συμψηφίζονται και διαγράφονται.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, το υπουργείο Οικονομικών είχε παράσχει το 2010 ταμειακή διευκόλυνση προς τον ΟΑΣΑ ύψους 210 εκατ. ευρώ, χρήματα που εκταμιεύθηκαν από τον λογαριασμό των αποκρατικοποιήσεων.
Το υπουργείο Οικονομικών εισηγείται στη Βουλή να συμψηφιστεί το ποσό με τα χρέη των υπουργείων, τα οποία μόνο για το 2011 ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την επιδότηση των υπουργείων (Παιδείας, Εργασίας, Υγείας, Προστασίας του Πολίτη κι Εθνικής Άμυνας) προς τον ΟΑΣΑ ούτως ώστε άνεργοι, μαθητές, φοιτητές, ΑΜΕΑ, υπερήλικες, στρατιώτες κτλ να απολαμβάνουν μειωμένο εισιτήριο ή ατέλεια.
Ανώτατοι κύκλοι των συγκοινωνιών εκτιμούν ότι το ύψος των χρωστούμενων προς τον ΟΑΣΑ ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ και ενδέχεται να προσεγγίζει τα 600 εκατ., καθώς πλην ελαχίστων περιπτώσεων τα υπουργεία απέφευγαν να εκταμιεύσουν τις οφειλές τους. Δηλαδή, έκαναν τζάμπα κοινωνική πολιτική!
Ωστόσο, όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επί της ουσίας γίνεται μία ταμειακή ρύθμιση που ουδόλως επηρεάζει τα ούτως ή άλλως βεβαρημένα οικονομικά των συγκοινωνιών και του κράτους.
Ωστόσο, είναι άγνωστο εάν οι υπό διαγραφή οφειλές συμπεριλαμβάνονται ή όχι στο επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΑΣΑ. Σε περίπτωση που περιλαμβάνονται μεν στα έσοδα, αλλά δεν δοθούν ποτέ, τότε ενδέχεται να υπάρξουν νέες εμπλοκές