Πολύ πιο γρήγορα από το 2019, οπότε λήγει η μεταβατική περίοδος, βάσει του κοινοτικού δικαίου, επιδιώκει το υπουργείο Ανάπτυξης να απελευθερώσει την αγορά των ΚΤΕΛ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός:
Θα επιτρέπεται οι φορείς να επιλέγουν ελεύθερα την εταιρική μορφή οργάνωσης των σχετικών επιχειρήσεων, με την πρόθεση να δημιουργηθούν οικονομικώς βιώσιμα εταιρικά σχήματα, σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς.
Καθίσταται ευκολότερη η μεταβίβαση οχήματος, αλλά και η απόκτηση αδείας οχήματος. προβλέπεται σε κάποιον βαθμό η δυνατότητα σε όποιον θέλει και μπορεί, να δουλέψει , ευχερέστερα απ΄ ότι σήμερα.
«Για παράδειγμα, σε κάποιες περιπτώσεις, θα μπορεί κανείς ακόμη και να προτείνει και να λειτουργεί πάνω σε νέες γραμμές , υπό τον όρο πως δεν ανταγωνίζεται αθέμιτα τους άλλους φορείς» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
Όσον αφορά στις τιμές, θα καθορίζονται τα ανώτατα όρια χρέωσης επιβατών ανά χιλιόμετρο, ενώ θα είναι ελεύθερη η τιμολογιακή πολιτική εκπτώσεων π.χ. προπώληση, «έξυπνα εισιτήρια», ηλεκτρονικές αγορές εισιτηρίων κ.λπ.
Στόχος με την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ είναι να διασφαλιστεί ότι οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών θα εξακολουθήσουν να έχουν πρόσβαση στο δίκτυο όπως σήμερα.
Καταργείται η λεγόμενη «εσωτερική επιδότηση», ήτοι η καθιερωμένη σήμερα πρακτική όπου οι επιβάτες κάποιων γραμμών πλήρωναν ακριβότερο εισιτήριο για να χρηματοδοτηθεί έτσι η λειτουργία άλλων γραμμών (άγονων περιοχών κλπ).
Τρεις κατηγορίες γραμμών
Δημιουργούνται τρεις κατηγορίες γραμμών:
-οι Γραμμές Αποκλειστικού Έργου, δηλαδή εκείνες όπου ο Ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου στις συγκεκριμένες γραμμές χωρίς ανταγωνισμό.
- οι Άγονες Γραμμές, δηλαδή εκείνες για τις οποίες ο Ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και ταυτόχρονα -λόγω μικρού οικονομικού ενδιαφέροντος- και επιδότηση (αποζημίωση) και
- οι Γραμμές Ελεύθερης Επιλογής
Στην πρώτη κατηγορία, ο ανάδοχος αναλαμβάνει κατ’ αποκλειστικότητα να εκτελεί το έργο, χωρίς ανταγωνισμό, σε όλες τις υπεραστικές γραμμές μιας γεωγραφικής ενότητας που αποτελούν ένα δίκτυο γραμμών, κατόπιν δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού. Επιλέγεται ο ανάδοχος με τη συμφερότερη προσφορά.
Στη δεύτερη κατηγορία, δηλαδή όπου το οικονομικό ενδιαφέρον είναι πιο μειωμένο, προβλέπεται για τον ανάδοχο και αποκλειστικό δικαίωμα και αποζημίωση (επιδότηση) ταυτόχρονα, με διαφανή κριτήρια, επίσης κατόπιν δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού.
«Στις δύο κατηγορίες που προαναφέρθηκαν -αποκλειστικό δικαίωμα, αποκλειστικό δικαίωμα και επιδότηση - οι ανάδοχοι θα αναλαμβάνουν το έργο, με συμβάσεις διάρκειας μέχρι δέκα ετών με δυνατότητα παράτασης ,υπό τους όρους που προβλέπονται στον Κανονισμό 1370/2007» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης.
Τέλος, η τρίτη κατηγορία, οι Γραμμές Ελεύθερης Επιλογής αφορά γραμμές μεγάλου εμπορικού ενδιαφέροντος, όπου οποιοσδήποτε τηρεί τις προϋποθέσεις, θα μπορεί να εκτελεί δρομολόγια ή να προτείνει και να εκτελεί νέα δρομολόγια, αρκεί να μην προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό στις λοιπές γραμμές.
Το νομοσχέδιο προβλέπει, επίσης, την ίδρυσης Εθνικής Αρχής Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών και την αναβάθμιση της -ήδη υπάρχουσας- Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων σε Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών.
«Δηλαδή, εκτός από τις αρμοδιότητες που ήδη έχει σήμερα αποκτά και όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν τις δημόσιες υπεραστικές μεταφορές επιβατών» εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης.
Στόχος είναι η Αρχή να βρίσκεται σε λειτουργία το καλοκαίρι ώστε να:
Με βάση τις προτάσεις των Περιφερειών της χώρας -που έχουν ιδία αντίληψη- και σε συνδυασμό με τεκμηριωμένες συγκοινωνιακές και οικονομικές μελέτες, καθορίζει τις γραμμές του δικτύου των δημοσίων υπεραστικών μεταφορών επιβατών.
Αποφασίζει την χορήγηση αποκλειστικών δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ή και επιδότησης.
Ορίζει τους γενικούς κανόνες διενέργειας των διαγωνισμών, το περιεχόμενο των τευχών διακήρυξης (όπου περιγράφεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο υπεραστικών μεταφορών επιβατών).
Θέτει τους γενικούς όρους των συμβάσεων με τους Αναδόχους και παρακολουθεί και εποπτεύει την εκτέλεση τους.
Μετά από την αναγκαία τεκμηρίωση, καθορίζει το ανώτατο όριο χρέωσης των επιβατών και το ύψος της εκάστοτε επιδότησης από το Δημόσιο.
Χορηγεί τις άδειες των γραμμών "ελεύθερης επιλογής" και καθορίζει τους όρους λειτουργίας τους.
Καθορίζει τους γενικούς κανόνες για τις απευθείας αναθέσεις υπεραστικών μεταφορών επιβατών καθώς και τους βασικούς όρους των σχετικών συμβάσεων.