Αναμέτρηση των ομίλων
Κόκκαλη,
Μυτιληναίου και
Περιστέρη,
οι οποίοι σε συνεργασία με μεγάλα διεθνή σχήματα περνούν στο επόμενο στάδιο του διαγωνισμού για ένα έργο 94 εκατ. ευρώ.
Τρεις από τους ισχυρότερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας, με...κορυφαίους διεθνείς τεχνολογικούς προμηθευτές, θα αναμετρηθούν στη μάχη που θα δοθεί τους επόμενους μήνες για το ηλεκτρονικό εισιτήριο προκειμένου να αντικατασταθεί το χάρτινο εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες με τις «έξυπνες κάρτες» και να καταπολεμηθεί διαπαντός η εισιτηριοδιαφυγή. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα τεχνολογικά έργα, για το οποίο θα διασταυρώσουν τα πυρά τους το γκρουπ των Intrasoft-Intrakat του ομίλου Κόκκαλη, οι ΜEΤΚΑ-ΑΤΕΣΕ συμφερόντων Μυτιληναίου - Χούμπαυλη και η ΤΈΡΝΑ Ενεργειακή του κ. Γιώργου Περιστέρη σε συνεργασία με την LG CNS. Και οι τρεις περνούν με μάλλον επεισοδιακό τρόπο στο επόμενο και τελευταίο στάδιο του διαγωνισμού, που είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού που διαθέτουν εγκατεστημένη βάση αντίστοιχων συστημάτων. Πρόκειται για τη βρετανική Cubic η οποία θα συνεργαστεί με τον όμιλο Κόκκαλη, τη γαλλική Thales με τον όμιλο Μυτιληναίου και την κορεατική LG CNS με την εταιρεία του κ. Περιστέρη. Η Cubic έχει συμμετάσχει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στο Λονδίνο (Oyster Card), που περιλαμβάνει 8.800 λεωφορεία, 270 σταθμούς μετρό και 320 σταθμούς σιδηροδρόμου, ενώ η LG CNS έχει υλοποιήσει και συντηρεί το νέο σύστημα συλλογής κομίστρου στη Σεούλ, σε 9.500 λεωφορεία και 390 σταθμούς μετρό. Με τη σειρά της, η Thales έχει αναλάβει την υλοποίηση παρόμοιου έργου στο Οσλο, σε 658 λεωφορεία και 104 σταθμούς μετρό και σιδηροδρόμου.
Το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου θα εξυπηρετεί το σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, μετρό και προαστιακό σιδηρόδρομο) και θα υποκαταστήσει πλήρως τα υφιστάμενα εισιτήρια με τις «έξυπνες κάρτες» που θα έχουν το μέγεθος τηλεκάρτας. Οι κάρτες θα επικοινωνούν με ένα ασύρματο πρωτόκολλο με τα επικυρωτικά μηχανήματα που θα βρίσκονται μέσα στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ και στις πύλες εισόδου - εξόδου του μετρό. Με βάση τον σχεδιασμό, θα υποστηρίζονται δύο τύποι ηλεκτρονικού εισιτηρίου, η επικύρωση των οποίων θα γίνεται εξ αποστάσεως, χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισαγάγει την κάρτα του στο μηχάνημα. Ο πρώτος τύπος θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο δεύτερος τις δεσμίδες εισιτηρίων. Θα υπάρξει όμως ένα μεταβατικό στάδιο κάποιων μηνών μέχρι να εκπαιδευτεί ο κόσμος, όπου θα λειτουργεί και το συμβατικό σύστημα. Η επικύρωση των καρτών θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση και στα σιδηροδρομικά μέσα (μετρό, Προαστιακός), αλλά και κατά την έξοδο του επιβάτη. Το σύστημα χτίζεται εκ του μηδενός με την εγκατάσταση όλου του απαραίτητου εξοπλισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες και ο υφιστάμενος σχετικός εξοπλισμός με κάποια αναβάθμιση του μετρό (κέντρο ελέγχου και αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων). Επιπλέον, στο μετρό και στον Προαστιακό θα εγκατασταθούν πύλες στο πλαίσιο της μετατροπής του συστήματος σε κλειστό.
Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών, ο οποίος το τελευταίο δίμηνο τελεί υπό τη διοίκηση του κ. Γρηγόρη Δημητριάδη, στενού συνεργάτη του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, περιμένει σημαντικά οφέλη από τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Το σύστημα θεωρείται η βάση για την υλοποίηση τιμολογιακών πολιτικών και νέων προϊόντων κομίστρου, καθώς δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα δικαιότερης τιμολογιακής πολιτικής και κατανομής του κόστους μετακίνησης ανάλογα με τη χρήση, όπως καθορισμός ζωνών, απόστασης και αριθμού επιβιβάσεων. Οπως αναφέρει ο κ. Δημητριάδης, έτσι θα απαλλαγούν από κάποια βάρη οι τακτικοί χρήστες και εκείνοι που εκτελούν μικρές διαδρομές, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα σημαντικών εκπτώσεων μέσα από νέα προϊόντα.
Κορυφώνεται η μάχη - σε αναμονή και η τηλεματική
Η μάχη για τις ΣΔΙΤ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα ενταθεί τους επόμενους μήνες, καθώς οι ελλείψεις και οι τεχνικές πλημμέλειες που ψιθυρίζεται έντονα στην αγορά ότι έχουν κάποιοι φάκελοι θα γίνουν αντικείμενο δικαστικών προστριβών με εκατέρωθεν προσφυγές. Πρόκειται για έναν νέο γύρο καθυστερήσεων, ο οποίος εκτιμάται ότι θα διαρκέσει μήνες, κάνοντας πολλούς να πιστεύουν ότι ο προσωρινός ανάδοχος δεν θα βγει πριν από τα τέλη του έτους. Δεν είναι τυχαίο ότι η τεχνική αξιολόγηση των διαγωνιζομένων ολοκληρώθηκε από τον περασμένο καλοκαίρι, όμως μόλις την περασμένη Παρασκευή πέρασε από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΑ, που έχει την ευθύνη του έργου, η απόφαση να συνεχίσουν στο επόμενο στάδιο και οι τρεις υποψήφιοι.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι ένα έργο ύψους 94 εκατ. ευρώ, το πλεονέκτημα του οποίου είναι ότι θα δώσει στον ανάδοχο δουλειά για 12 χρόνια, καθώς κατασκευάζεται με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και έναν υπολογιζόμενο δείκτη απόδοσης κεφαλαίων (IRR) γύρω στο 12%. Το έργο θα παράσχει σημαντική τεχνογνωσία στον ανάδοχο που θα το αναλάβει, ο οποίος εκτός από την οργάνωση και την κατασκευή της υποδομής θα το συντηρεί και θα το λειτουργεί για τα επόμενα χρόνια, ενώ με τη λήξη της περιόδου η υποδομή θα επιστρέψει στον ΟΑΣΑ.
Περίπτερα, τράπεζες και πιστωτικές
Και μέχρι τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τι; Για το ενδιάμεσο στάδιο και με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητάς του, ο ΟΑΣΑ σχεδιάζει το άνοιγμα της έκδοσης εισιτηρίων στους ιδιώτες με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων. Σε πρώτη φάση, θα δοθεί η δυνατότητα προαγοράς εισιτηρίων από τα περίπτερα με τη διαδικασία που εφαρμόζεται για την ανανέωση της κάρτας του κινητού. Το περίπτερο ως αποδεικτικό πληρωμής θα δίνει μια απόδειξη που θα έχει κάποια χαρακτηριστικά που θα μπορούν να σκαναριστούν από φορητές συσκευές, επικυρώνοντας την πληρωμή αλλά και τη γνησιότητα του εισιτηρίου. Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει τη διερεύνηση των σημείων πώλησης στις κάρτες εκχωρώντας δικαίωμα έκδοσης κουπονιών στις τράπεζες ώστε να διασφαλίζεται η ταυτοπροσωπία του επιβάτη. Ταυτόχρονα, θα τοποθετηθεί άμεσα στα εκδοτήρια των αστικών συγκοινωνιών και σύστημα πληρωμής μέσω πιστωτικής κάρτας που σήμερα δεν υπάρχει.
Οι σύγχρονες υποδομές των συγκοινωνιών αναμένεται να συμπληρωθούν με το έργο της τηλεματικής ύψους 50 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει κατακυρωθεί επίσης από τον περασμένο Μάιο στην Intracom IT-Intrakat με υπεργολάβο την εταιρεία Link, η οποία έχει αναπτύξει ένα αντίστοιχο στον ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το έργο μόλις τις προηγούμενες μέρες κατάφερε να απεμπλακεί από χρηματοδοτικά προβλήματα και όλα δείχνουν ότι -εκτός απροόπτου- μέχρι τα τέλη του μήνα θα έχει μπει σε τροχιά εκκίνησης. Οι σκέψεις να κηρυχθεί η εταιρεία έκπτωτη έχουν απομακρυνθεί και έχει δοθεί παράταση ως τις 21 Φεβρουαρίου για να προσκομιστούν τα αναγκαία δικαιολογητικά. Το έργο της τηλεματικής σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για να αλλάξουν πρόσωπο τα ΜΜΜ, προσφέροντας καλύτερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες στον επιβάτη. Για το έργο προβλέπεται η εγκατάσταση 1.000 «έξυπνων» στάσεων στην Αθήνα, όπου μέσα από τις οθόνες οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον χρόνο διέλευσης των οχημάτων, ενώ η ίδια δυνατότητα θα παρέχεται μέσω κινητού τηλεφώνου ή υπολογιστή. Το σύστημα τηλεματικής θα επιτρέπει την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της θέσης όλων των οχημάτων, την ενημέρωση των επιβατών εντός του οχήματος, την επικοινωνία των οδηγών με τα κέντρα διαχείρισης και την πληροφόρηση για την επιβατική κίνηση κατά γραµμή, στάση και δρομολόγιο ή ώρα.
της Μαριάννας Τζάννε