Την έκδοση 30 εκατομμυρίων πιστοποιητικών, σε βάθος δεκαετίας, προβλέπει ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου για το έργο των αστυνομικών ταυτοτήτων. Με βάση δε τον προϋπολογισμό που έχει κοινοποιηθεί στους ενδιαφερoμένους, για κάθε εκδιδόμενο έγγραφο το κόστος έχει εκτιμηθεί μεταξύ 15 και 20 ευρώ.
Ωστόσο, εκτιμάται ότι οι χρεώσεις θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το είδος του εγγράφου. Αλλη τιμή θα χρεώνεται στον πολίτη η έκδοση του διαβατηρίου και άλλη η έκδοση μιας ταυτότητας ή ενός διπλώματος αυτοκινήτου.
Με βάση τους όρους της προκήρυξης, ο προτιμητέος ανάδοχος του έργου που θα επιλεγεί μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού, στις 3 Μαρτίου 2020, θα κληθεί να χρηματοδοτήσει ο ίδιος το έργο δημιουργίας του «εργοστασίου» έκδοσης των πάσης φύσεως πιστοποιητικών εγγράφων.
Συγκεκριμένα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να εκταμιεύσει μερικές εκατοντάδες εκατoμμύρια ευρώ, δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός του έργου έχει καθοριστεί σε 515 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος από τον διαγωνισμό θα αναδειχθεί η εταιρεία που θα προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή έκδοσης των πιστοποιητικών, που ήδη έχουν προδιαγραφεί από τις ελληνικές αρχές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το «εργοστάσιο» πιστοποιητικών της ΕΛ.ΑΣ., εκτός από τις ταυτότητες και τα διαβατήρια, θα δημιουργεί τις κάρτες μετανάστη, τις κάρτες του ΟΑΕΔ, τα διπλώματα οδήγησης κ.ά. έγγραφα. Οι νέες ταυτότητες, καθώς θα περιλάβουν βιομετρικά χαρακτηριστικά, θα έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια. Συγκεκριμένα, η ισχύς του θα είναι 10ετής και μετά την πάροδο της δεκαετίας θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να την ανανεώσει, συγκαταλέγοντας σε αυτή πιο επίκαιρα βιομετρικά στοιχεία.
Η μεταβολή αυτή είναι η πιο σημαντική για τον ανάδοχο του έργου. Ο τελευταίος, παρόλο που πραγματοποιεί μια εμπροσθοβαρή για τον ίδιο επένδυση, έχει τη δυνατότητα να αποσβέσει την επένδυση σε βάθος χρόνου. Η σύμβαση που θα υπογραφεί, θα έχει διάρκεια 10 ετών με δικαίωμα επέκτασης για άλλα πέντε χρόνια. Ετσι με το σύστημα που θα αναπτύξει εκτιμάται πως θα παραχθούν τουλάχιστον 1,5 φορά οι αστυνομικές ταυτότητες του πληθυσμού της χώρας. Σημειώνεται ότι με βάση τη νέα νομοθεσία που θα έλθει, θα υποχρεωθούν όλοι οι κάτοικοι άνω των 12 ετών να εκδώσουν αστυνομική ταυτότητα. Οπότε στη διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί, θα εκδοθούν πάνω από 15 εκατ. αστυνομικές ταυτότητες.
Η ΕΛ.ΑΣ. στην προκήρυξη του έργου έχει περιγράψει σε ετήσια βάση για τα 10 χρόνια ισχύος της σύμβασης τις ανάγκες έκδοσης ταυτοτήτων. Παρόλο που οι ποσότητες δεν είναι δεσμευτικές, εν τούτοι εκτιμάται ότι θα τηρηθούν. Και αυτό επειδή η πίεση, τόσο από τις διεθνείς αρχές ασφαλείας όσο και από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, είναι ασφυκτικές. Ειδικά οι Αμερικανοί, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, έχουν βρεθεί συχνά αντιμέτωποι με γνήσια ελληνικά διαβατήρια, τα οποία βασίζονται σε πλαστές ταυτότητες. «Ισως αν δεν υπήρχε η πίεση των ΗΠΑ, αυτή τη στιγμή να μη μιλούσαμε για το έργο των ταυτοτήτων στην Ελλάδα», παραδέχεται στέλεχος της αγοράς.
Παράλληλα, καθώς η νέα ταυτότητα θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά ασφάλειας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΙCAO), θα μπορεί ο κάτοχός της να ταξιδέψει σε πολλές χώρες εκτός Ε.Ε. Αυτό θα γίνεται χωρίς διαβατήριο και μεταξύ των χωρών αυτών συγκαταλέγονται και οι ΗΠΑ ή άλλες ανεπτυγμένες χώρες που διαθέτουν υποδομές συνδεδεμένες με τον ICAO.
Εκδοση εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή
Το «εργοστάσιο» εγγράφων που θα δημιουργηθεί θα παραδοθεί με το κλειδί στο χέρι στην ΕΛ.ΑΣ. Λειτουργός (operator) επομένως του έργου θα είναι η ΕΛ.ΑΣ. και όχι ο ανάδοχός του. Φυσικά ο τελευταίος θα υποστηρίζει τη λειτουργία του, όποτε και εφόσον αυτό ζητηθεί. Eπίσης, ο ανάδοχος του έργου θα λαμβάνει για κάθε εκδιδόμενο έγγραφο μια προμήθεια, η οποία αθροιζόμενη σε βάθος δεκαετίας θα οδηγήσει στην απόσβεση της επένδυσής του, ενώ επιπλέον θα του αποφέρει κάποιο κέρδος.
Μέχρι σήμερα, μετά την πρόσκληση που απέστειλε η ΕΛ.ΑΣ., την προκήρυξη του έργου έχουν λάβει 22 διαφορετικά νομικά πρόσωπα. Από αυτά περίπου τα 15 αποτελούν επιχειρήσεις διαφορετικών μετοχικών συμφερόντων και ελέγχου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η Austrian Card, η HID Global, η Idemia, η Thales (Gemalto), η Veridos, η Zetes (Panasonic) κ.ά. Οι προαναφερόμενες είναι εταιρείες που έχουν εμπειρία σε αντίστοιχα έργα έκδοσης πιστοποιητικών.
Ωστόσο, μετά την παρέμβαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, οι νέες ταυτότητες να εφοδιαστούν με ψηφιακές υπογραφές, αναβαθμίζεται ο ρόλος των εταιρειών πληροφορικής. Πλέον τα πληροφοριακά συστήματα του έργου δεν θα αποθηκεύουν μόνο τα στοιχεία των εκδιδόμενων εγγράφων (βάση δεδομένων), αλλά θα διαχειρίζονται όλες τις ασφαλείς συναλλαγές των πολιτών με τη νέα πύλη «gov.gr», που αναμένεται να αποτελέσει τον νέο «Ερμή» της χώρας στην ηλεκτρονική διακυβέρνησή της.
Οι σχηματισμοί (κοινοπραξίες, ενώσεις επιχειρήσεων κ.λπ.) πάντως που θα διεκδικήσουν το έργο, αναμένεται να σχηματοποιηθούν προς το τέλος του επόμενου μήνα, με δεδομένο ότι η υποβολή των προσφορών έχει προγραμματιστεί για τις 3 Μαρτίου 2020. Πάντως, η αγορά δεν αναμένει περισσότερες από 5 ή 6 προσφορές.
πηγη Καθημερινη
Ωστόσο, εκτιμάται ότι οι χρεώσεις θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το είδος του εγγράφου. Αλλη τιμή θα χρεώνεται στον πολίτη η έκδοση του διαβατηρίου και άλλη η έκδοση μιας ταυτότητας ή ενός διπλώματος αυτοκινήτου.
Με βάση τους όρους της προκήρυξης, ο προτιμητέος ανάδοχος του έργου που θα επιλεγεί μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού, στις 3 Μαρτίου 2020, θα κληθεί να χρηματοδοτήσει ο ίδιος το έργο δημιουργίας του «εργοστασίου» έκδοσης των πάσης φύσεως πιστοποιητικών εγγράφων.
Συγκεκριμένα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να εκταμιεύσει μερικές εκατοντάδες εκατoμμύρια ευρώ, δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός του έργου έχει καθοριστεί σε 515 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος από τον διαγωνισμό θα αναδειχθεί η εταιρεία που θα προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή έκδοσης των πιστοποιητικών, που ήδη έχουν προδιαγραφεί από τις ελληνικές αρχές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το «εργοστάσιο» πιστοποιητικών της ΕΛ.ΑΣ., εκτός από τις ταυτότητες και τα διαβατήρια, θα δημιουργεί τις κάρτες μετανάστη, τις κάρτες του ΟΑΕΔ, τα διπλώματα οδήγησης κ.ά. έγγραφα. Οι νέες ταυτότητες, καθώς θα περιλάβουν βιομετρικά χαρακτηριστικά, θα έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια. Συγκεκριμένα, η ισχύς του θα είναι 10ετής και μετά την πάροδο της δεκαετίας θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να την ανανεώσει, συγκαταλέγοντας σε αυτή πιο επίκαιρα βιομετρικά στοιχεία.
Η μεταβολή αυτή είναι η πιο σημαντική για τον ανάδοχο του έργου. Ο τελευταίος, παρόλο που πραγματοποιεί μια εμπροσθοβαρή για τον ίδιο επένδυση, έχει τη δυνατότητα να αποσβέσει την επένδυση σε βάθος χρόνου. Η σύμβαση που θα υπογραφεί, θα έχει διάρκεια 10 ετών με δικαίωμα επέκτασης για άλλα πέντε χρόνια. Ετσι με το σύστημα που θα αναπτύξει εκτιμάται πως θα παραχθούν τουλάχιστον 1,5 φορά οι αστυνομικές ταυτότητες του πληθυσμού της χώρας. Σημειώνεται ότι με βάση τη νέα νομοθεσία που θα έλθει, θα υποχρεωθούν όλοι οι κάτοικοι άνω των 12 ετών να εκδώσουν αστυνομική ταυτότητα. Οπότε στη διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί, θα εκδοθούν πάνω από 15 εκατ. αστυνομικές ταυτότητες.
Η ΕΛ.ΑΣ. στην προκήρυξη του έργου έχει περιγράψει σε ετήσια βάση για τα 10 χρόνια ισχύος της σύμβασης τις ανάγκες έκδοσης ταυτοτήτων. Παρόλο που οι ποσότητες δεν είναι δεσμευτικές, εν τούτοι εκτιμάται ότι θα τηρηθούν. Και αυτό επειδή η πίεση, τόσο από τις διεθνείς αρχές ασφαλείας όσο και από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, είναι ασφυκτικές. Ειδικά οι Αμερικανοί, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, έχουν βρεθεί συχνά αντιμέτωποι με γνήσια ελληνικά διαβατήρια, τα οποία βασίζονται σε πλαστές ταυτότητες. «Ισως αν δεν υπήρχε η πίεση των ΗΠΑ, αυτή τη στιγμή να μη μιλούσαμε για το έργο των ταυτοτήτων στην Ελλάδα», παραδέχεται στέλεχος της αγοράς.
Παράλληλα, καθώς η νέα ταυτότητα θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά ασφάλειας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΙCAO), θα μπορεί ο κάτοχός της να ταξιδέψει σε πολλές χώρες εκτός Ε.Ε. Αυτό θα γίνεται χωρίς διαβατήριο και μεταξύ των χωρών αυτών συγκαταλέγονται και οι ΗΠΑ ή άλλες ανεπτυγμένες χώρες που διαθέτουν υποδομές συνδεδεμένες με τον ICAO.
Εκδοση εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή
Το «εργοστάσιο» εγγράφων που θα δημιουργηθεί θα παραδοθεί με το κλειδί στο χέρι στην ΕΛ.ΑΣ. Λειτουργός (operator) επομένως του έργου θα είναι η ΕΛ.ΑΣ. και όχι ο ανάδοχός του. Φυσικά ο τελευταίος θα υποστηρίζει τη λειτουργία του, όποτε και εφόσον αυτό ζητηθεί. Eπίσης, ο ανάδοχος του έργου θα λαμβάνει για κάθε εκδιδόμενο έγγραφο μια προμήθεια, η οποία αθροιζόμενη σε βάθος δεκαετίας θα οδηγήσει στην απόσβεση της επένδυσής του, ενώ επιπλέον θα του αποφέρει κάποιο κέρδος.
Μέχρι σήμερα, μετά την πρόσκληση που απέστειλε η ΕΛ.ΑΣ., την προκήρυξη του έργου έχουν λάβει 22 διαφορετικά νομικά πρόσωπα. Από αυτά περίπου τα 15 αποτελούν επιχειρήσεις διαφορετικών μετοχικών συμφερόντων και ελέγχου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η Austrian Card, η HID Global, η Idemia, η Thales (Gemalto), η Veridos, η Zetes (Panasonic) κ.ά. Οι προαναφερόμενες είναι εταιρείες που έχουν εμπειρία σε αντίστοιχα έργα έκδοσης πιστοποιητικών.
Ωστόσο, μετά την παρέμβαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, οι νέες ταυτότητες να εφοδιαστούν με ψηφιακές υπογραφές, αναβαθμίζεται ο ρόλος των εταιρειών πληροφορικής. Πλέον τα πληροφοριακά συστήματα του έργου δεν θα αποθηκεύουν μόνο τα στοιχεία των εκδιδόμενων εγγράφων (βάση δεδομένων), αλλά θα διαχειρίζονται όλες τις ασφαλείς συναλλαγές των πολιτών με τη νέα πύλη «gov.gr», που αναμένεται να αποτελέσει τον νέο «Ερμή» της χώρας στην ηλεκτρονική διακυβέρνησή της.
Οι σχηματισμοί (κοινοπραξίες, ενώσεις επιχειρήσεων κ.λπ.) πάντως που θα διεκδικήσουν το έργο, αναμένεται να σχηματοποιηθούν προς το τέλος του επόμενου μήνα, με δεδομένο ότι η υποβολή των προσφορών έχει προγραμματιστεί για τις 3 Μαρτίου 2020. Πάντως, η αγορά δεν αναμένει περισσότερες από 5 ή 6 προσφορές.
πηγη Καθημερινη