Χαοτική παραμένει η κατάσταση στη Μόρια της Λέσβου. Yπάρχουν δύο κατηγορίες προσφύγων και μεταναστών, από τη μία οι οικογένειες και από την άλλη οι νεαροί εκείνοι που επιθυμούν αυτή την αποσταθεροποίηση και πιστεύουν ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν πρέπει να βρουν πουθενά καταφύγιο, πρέπει να είναι στον δρόμο, διεκδικώντας με αυτόν τον τρόπο το να φύγουν από το νησί, να φτάσουν στην ενδοχώρα και από εκεί στην Ευρώπη, καθώς πιστεύουν ότι ο τελικός τους προορισμός θα είναι η Γερμανία.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μετανάστευσης, την πρώτη ημέρα κάηκαν οι υποδομές που άνηκαν στο ελληνικό Δημόσιο και αυτό που προβληματίζει είναι ότι βασικός στόχος ήταν να καούν όλα εκείνα τα κτήρια όπου φυλασσόταν όλο εκείνο το αρχείο των ανθρώπων που έχουν υποβάλλει αιτήσεις ασύλου και γίνεται η ταυτοποίηση. Το κτήριο αυτό καταστράφηκε και η αιτιολογία είναι ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός των αποφάσεων ήταν αρνητικές, ήταν δηλαδή άνθρωποι που δεν έπαιρναν άσυλο και θα κατέληγαν να πάρουν τον δρόμο της απέλασης. Σύμφωνα με το υπουργείο αυτό είναι από τα βασικά αίτια που οδήγησαν στον λεγόμενο εμπρησμό. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Open, έχει σωθεί το 95% των αρχείων αυτών.
Μετανάστες και μέλη Μ.Κ.Ο. σε «κλειστές» ομάδες του facebook
Οι Αρχές όπως φαίνεται εξετάζουν και μια σειρά επικοινωνιών στο Διαδίκτυο πριν από την καταστροφή στη Μόρια. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Μίνας Καραμήτρου, η αστυνομία εξετάζει τέσσερις «κλειστές ομάδες» στο Facebook που είχαν δημιουργηθεί. Μέλη σε αυτές τις ομάδες ήταν πρόσφυγες και μετανάστες από τη Μόρια που έμεναν μέσα στο ΚΥΤ αλλά και απ'έξω σε σκηνές. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε αυτές τις «κλειστές» ομάδες του Facebook υπήρχαν και αλληλέγγυοι, ενώ τις επισκέπτονταν και μέλη ΜΚΟ, κάποια από τα οποία μάλιστα δεν είναι καν ακόμη στο νησί. Το ενδιαφέρον των Αρχών εστιάζεται σε κάποιες συζητήσεις που είχαν αναπτυχθεί σε αυτές τις ομάδες και είναι χαρακτηριστικό ότι τους έλεγαν κάποιοι πώς πρέπει να αντιδράσουν σε περίπτωση που εμφανιστούν κρούσματα κορονοϊού και οι Άρχες θα τους κάνουν λόγο για καραντίνα και απομόνωση.
Σε ανάρτηση σε τέτοια ομάδα αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Να αντιδράσετε. Να αντισταθείτε αν σας πουν για καραντίνα λόγω κορονοϊού». Οι Αρχές θεωρούν ότι από εκεί ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία και είχαμε την δυσμενή εξέλιξη την Τρίτη .
Κάτοικοι στήνουν οδοφράγματα στα σχέδια Μηταράκη για την εγκατάσταση προσφύγων
Κάτοικοι του χωριού της Μόριας και των όμορων κοινοτήτων παρουσία και του Δημάρχου Μυτιλήνης Στρατή Κύτελη έχουν αποκλείσει το δρόμο, στήνοντας οδοφράγματα. Πολίτες έχουν τοποθετήσει τα αυτοκίνητά τους στη μέση του δρόμου, εμποδίζοντας τη διέλευση των μηχανημάτων στη δομή φιλοξενίας για τον καθαρισμό της και την εγκατάσταση σκηνών που θα φιλοξενήσουν εκ νέου τους διαμένοντες στο σημείο.
Αρνητική απάντηση εξάλλου, εισέπραξε η κυβέρνηση για εγκατάσταση προσφύγων ξανά μέσα στο ΚΥΤ της Μόριας ή σε δύο κλειστά στρατόπεδα του νησιού, από την δημοτική αρχή Μυτιλήνης.
Ο δήμαρχος, Στρατής Κύτελης, χαρακτήρισε ανεδαφικές και άστοχες τις προτάσεις του κυβερνητικού κλιμακίου και απέρριψε τις προτάσεις, σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου. Σημειώνεται ότι ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, πέταξε το μπαλάκι στην τοπική αυτοδιοίκηση να προτείνει τις κατάλληλες περιοχές, όμως νωρίτερα είχε διαρρεύσει σε τοπικά μέσα ότι τα κλειστά στρατόπεδα στην περιοχή Κλιτς Λάρσου και Λεμονού είναι τα επικρατέστερα.
Την ίδια ώρα ο καταυλισμός της Μόριας έχει καεί ολοσχερώς μετά και τη δεύτερη πυρκαγιά που ξέσπασε την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στην περιοχή, με αποτέλεσμα σχεδόν 13.000 πρόσφυγες και μετανάστες να βρίσκονται κυριολεκτικά στον δρόμο, ανάμεσά τους τόσο επιβεβαιωμένα κρούσματα κορονοϊού που δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη όσο και ασυμπτωματικοί φορείς, χωρίς κανείς να γνωρίζει τον ακριβή αριθμό.
Μπλόκα έχουν στήσει με κλούβες των ΜΑΤ οι αστυνομικές δυνάμεις στη Λέσβο, στο δρόμο που οδηγεί από τη Μόρια στη Μυτιλήνη, προκειμένου να μην επιτρέψουν να πλησιάσουν προς την πόλη οι χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες, που έμειναν άστεγοι.
Παράλληλα, έχει στηθεί επιχείρηση με λεωφορεία που φτάνουν από το ΚΥΤ προς τον δρόμο που βρίσκονται οι πρόσφυγες και μετανάστες, με σκοπό να τους μεταφέρουν αρχικά προς το Σίγρι, όπου θα δέσει το πρώτο πλοίο που θα φτάσει για να λειτουργήσει ως χώρος υποδοχής και στη συνέχεια στα δύο αρματαγωγά, που αναμένεται να καταπλεύσουν μέσα στην ημέρα σε διάφορα σημεία του νησιού.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μετανάστευσης, την πρώτη ημέρα κάηκαν οι υποδομές που άνηκαν στο ελληνικό Δημόσιο και αυτό που προβληματίζει είναι ότι βασικός στόχος ήταν να καούν όλα εκείνα τα κτήρια όπου φυλασσόταν όλο εκείνο το αρχείο των ανθρώπων που έχουν υποβάλλει αιτήσεις ασύλου και γίνεται η ταυτοποίηση. Το κτήριο αυτό καταστράφηκε και η αιτιολογία είναι ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός των αποφάσεων ήταν αρνητικές, ήταν δηλαδή άνθρωποι που δεν έπαιρναν άσυλο και θα κατέληγαν να πάρουν τον δρόμο της απέλασης. Σύμφωνα με το υπουργείο αυτό είναι από τα βασικά αίτια που οδήγησαν στον λεγόμενο εμπρησμό. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Open, έχει σωθεί το 95% των αρχείων αυτών.
Μετανάστες και μέλη Μ.Κ.Ο. σε «κλειστές» ομάδες του facebook
Οι Αρχές όπως φαίνεται εξετάζουν και μια σειρά επικοινωνιών στο Διαδίκτυο πριν από την καταστροφή στη Μόρια. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Μίνας Καραμήτρου, η αστυνομία εξετάζει τέσσερις «κλειστές ομάδες» στο Facebook που είχαν δημιουργηθεί. Μέλη σε αυτές τις ομάδες ήταν πρόσφυγες και μετανάστες από τη Μόρια που έμεναν μέσα στο ΚΥΤ αλλά και απ'έξω σε σκηνές. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε αυτές τις «κλειστές» ομάδες του Facebook υπήρχαν και αλληλέγγυοι, ενώ τις επισκέπτονταν και μέλη ΜΚΟ, κάποια από τα οποία μάλιστα δεν είναι καν ακόμη στο νησί. Το ενδιαφέρον των Αρχών εστιάζεται σε κάποιες συζητήσεις που είχαν αναπτυχθεί σε αυτές τις ομάδες και είναι χαρακτηριστικό ότι τους έλεγαν κάποιοι πώς πρέπει να αντιδράσουν σε περίπτωση που εμφανιστούν κρούσματα κορονοϊού και οι Άρχες θα τους κάνουν λόγο για καραντίνα και απομόνωση.
Σε ανάρτηση σε τέτοια ομάδα αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Να αντιδράσετε. Να αντισταθείτε αν σας πουν για καραντίνα λόγω κορονοϊού». Οι Αρχές θεωρούν ότι από εκεί ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία και είχαμε την δυσμενή εξέλιξη την Τρίτη .
Κάτοικοι στήνουν οδοφράγματα στα σχέδια Μηταράκη για την εγκατάσταση προσφύγων
Κάτοικοι του χωριού της Μόριας και των όμορων κοινοτήτων παρουσία και του Δημάρχου Μυτιλήνης Στρατή Κύτελη έχουν αποκλείσει το δρόμο, στήνοντας οδοφράγματα. Πολίτες έχουν τοποθετήσει τα αυτοκίνητά τους στη μέση του δρόμου, εμποδίζοντας τη διέλευση των μηχανημάτων στη δομή φιλοξενίας για τον καθαρισμό της και την εγκατάσταση σκηνών που θα φιλοξενήσουν εκ νέου τους διαμένοντες στο σημείο.
Αρνητική απάντηση εξάλλου, εισέπραξε η κυβέρνηση για εγκατάσταση προσφύγων ξανά μέσα στο ΚΥΤ της Μόριας ή σε δύο κλειστά στρατόπεδα του νησιού, από την δημοτική αρχή Μυτιλήνης.
Ο δήμαρχος, Στρατής Κύτελης, χαρακτήρισε ανεδαφικές και άστοχες τις προτάσεις του κυβερνητικού κλιμακίου και απέρριψε τις προτάσεις, σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου. Σημειώνεται ότι ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, πέταξε το μπαλάκι στην τοπική αυτοδιοίκηση να προτείνει τις κατάλληλες περιοχές, όμως νωρίτερα είχε διαρρεύσει σε τοπικά μέσα ότι τα κλειστά στρατόπεδα στην περιοχή Κλιτς Λάρσου και Λεμονού είναι τα επικρατέστερα.
Την ίδια ώρα ο καταυλισμός της Μόριας έχει καεί ολοσχερώς μετά και τη δεύτερη πυρκαγιά που ξέσπασε την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στην περιοχή, με αποτέλεσμα σχεδόν 13.000 πρόσφυγες και μετανάστες να βρίσκονται κυριολεκτικά στον δρόμο, ανάμεσά τους τόσο επιβεβαιωμένα κρούσματα κορονοϊού που δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη όσο και ασυμπτωματικοί φορείς, χωρίς κανείς να γνωρίζει τον ακριβή αριθμό.
Μπλόκα έχουν στήσει με κλούβες των ΜΑΤ οι αστυνομικές δυνάμεις στη Λέσβο, στο δρόμο που οδηγεί από τη Μόρια στη Μυτιλήνη, προκειμένου να μην επιτρέψουν να πλησιάσουν προς την πόλη οι χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες, που έμειναν άστεγοι.
Παράλληλα, έχει στηθεί επιχείρηση με λεωφορεία που φτάνουν από το ΚΥΤ προς τον δρόμο που βρίσκονται οι πρόσφυγες και μετανάστες, με σκοπό να τους μεταφέρουν αρχικά προς το Σίγρι, όπου θα δέσει το πρώτο πλοίο που θα φτάσει για να λειτουργήσει ως χώρος υποδοχής και στη συνέχεια στα δύο αρματαγωγά, που αναμένεται να καταπλεύσουν μέσα στην ημέρα σε διάφορα σημεία του νησιού.